Jump to content
FAS Goran
boki

Pneumatici...letnji, zimski, iskustva

Recommended Posts

Malo o nasem zakonu kroz jedan primer. Hankook DynaPro HP2 je LETNJA guma po specifikaciji proizvodjaca. Namenjena je SUV vozilima i ima M+S saru pa se kod nas legalno vozi kao zimska. 

image.thumb.png.2318cbd0d6c7213bfe3182a7a667f0da.png
 

Edited by Dale

Share this post


Link to post
Share on other sites

To je all season guma , kao i svaka druga  po specifikaciji mada po sari sumnjam da taj m+s ista znaci ocena im je uzasna , a i da na letnjim vozis zimi ne sme da ti pise kaznu jer obicno na delu gde zaustavlja nema snega, dakle nema snega na svakom delu puta i onda znaci da bi po zakonu non stop morao da menjas sa jedne na druge a ti ako ces da ih menjas non stop po parcetu puta ili vece deonice  na tebi je sto je kretenizam, samo je veca odgovornost pri sudaru i tad mora da se dokazuje jer ako te neko nabije na semaforu a ti stajao dakle problem je neprilagodjena brzina vozila iza tebe a ne tebe sa slikovima kojim si u stanju mirovanja . Eh ti gumarski postovi plus lokalni pajkanmeni trazim dlaku u jajetu i otimam narodu.  Prava zimska guma ima metalne krampone i vozi se po suvom snegu ispod kojih je led ledeni cak prava m+s tu nije bas hmm hmm ali po asfaltu ce imati problem ta sa kramponima ova m+s i kombinovana ne toliko.

Edited by nemanja84bg

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, Dale said:

 

 

Aha, OK, skontao sam, po slovu zakona ispada da je dovoljno M+S ali mislim da je to stara info...vest je iz 2019.

 

Više sam nego siguran da policija (ili bar 90+% njih) sada gleda i traži pahulju ili planinu na gumi a ne MS. Jbmlg, Bogu hvala pa nemam konfrotacije sa policijom iz tih razloga... sve po PS-u i mirna Bačka   :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

I na SATu su više puta apostrofirali da ne može M+S bez pahulje ili planine.

Dok u pravilniku piše drugačije

 

IMG_20230127_123754.thumb.jpg.5f4823cab017c001cceeb49ba08c07d7.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kod nas nazalost policija i tehnicki pregledi rade po licnom nahodjenju, a ne po zakonu.

 

Evo npr ovde kaze da su prskalice farova i autonivelacija obavezni samo za ksenone jace od 2000 lumena, ali ce lagano da te obori i vrati zbog LED sijalica i da se ubedjuje sa tobom da su to ksenoni :) 

 

Član 48

U slučaju da je vozilo vrste M ili N opremljeno kratkim svetlima sa gasnim izvorom svetlosti koji ima fluks veći od 2.000 lumena obavezan deo glavnih farova kratkog svetla je i uređaj za čišćenje farova.

Vozila vrsta M i N moraju imati uređaj za nivelaciju snopa glavnih svetala u skladu sa jednoobraznim tehničkim uslovima. Ovaj uređaj može biti sa ručnim ili automatskim podešavanjem. U slučaju da je vozilo opremljeno kratkim svetlima sa gasnim izvorom svetlosti ovaj uređaj mora biti automatski.

Vozilo može imati farove sa dinamičkim praćenjem vožnje kroz krivinu, koje može biti izvedeno kao zakretanje farova ili uključivanje jednog od svetala za maglu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zato sto su klosarcine neobrazovane pa ti traze insentiv , trazi im 10 automobila iza tebe pa im nadji dlaku u jajetu da vidis kako ce da olabavi. Letnji pneumatik ima najbolju trakciju po mokrom odnosno trkacki v profil , ali cim je ispod nule vec pocinje kristalizacija e onda mora da menjas ali da menjas za svako parce puta je glupo  , zato je kod nas m+s najbolji izbor ali nije obaveza - nigde u zakonu ne pise da mora a to sto su vecina klosari onda jbg. Drugo spajkovi su zabranjeni , ok logicno na brdima te nece niko kazniti ali po asfaltu znaci opet samo m+s  sa pahuljicom izrezbarene, tipa ides na kopaonik i sl. Dakle nema spajkova a ove gore nisu izrezbarene po sari pa ti ne treba detekcija pahiljice da bi znao.

Edited by nemanja84bg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma sve jasno i kolega Dale je u pravu. One je i rekao "Malo o nasem zakonu kroz jedan primer.

 

Iako smo svi u pravu, najviše je Dale u pravu da Zakon ne valja. A kako se na ulici ili na tehničkom primenjuje nema veze sa njegovim postom. Iako znamo da je individualno i zavisi od ličnog nahođenja onoga ko sprovodi pisano slovo u delo... "tumačenje" zakona, majka svih zajeba i zlatna koka nosilja svih advokata   :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutes ago, vagenovac said:

Evo npr ovde kaze da su prskalice farova i autonivelacija obavezni samo za ksenone jace od 2000 lumena, ali ce lagano da te obori i vrati zbog LED sijalica i da se ubedjuje sa tobom da su to ksenoni :) 

A opet  mogu da se drze toga da i LED sijalica isijava vise od 2.000 lumena pa ce svakako zbog toga smatrati vozilo tehicki neispravnim.

 

40 minutes ago, neshtry said:

Na tehničkom kažu da mora pahulja,pitao sam jednim prilikom…

Za ovo nisam siguran da li mora, @Ivan BG verovatno zna najbolje (da cujemo struku za oba pomenuta slucaja). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vozilo sa naknadno ugradjenim led sijalicama ne sme da prodje na tehnickom pregledu.

Kada bi se stvarno drzali onoga sto regloskop kaze za intezitet xenon sijalice, 95% auta ne bi proslo, svi su debelo jaci od max deklarisane vrednosti.

Pravilnik o tehnickim pregledima je dokumenat gde se tehnicari informisu.

Pneumatik zimski (ili kombinovani) mora da ima min 4mm sare od markera (twi oznake na boku), cisto letnji mora da ima min 1.6mm od iste oznake.

Proizvodjaci u principu oznacavaju gume kako treba, desava se da prodavci to ne prevode kako treba ili da kazu kupcu ono sto bi on da cuje, a sa ciljem da mu uvale to sto prodaju.

To sa kakvim gumama je neko dosao na tehnicki, npr. letnje a napolju sneg do kolena, tehnicara to ne interesuje, on gleda samo ima li sara ili je nema.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M+S je za nas zakon zimska guma. M+S je nastao davno po Nemackim standardima kao gumu koja ima vecu trakciju na snegu u odnosu na istu verziju letnjeg. Ovo je verovatno nastalo kada su se zimski od letnjih guma razlikovale samo po malo vise izrazenim kramponima.

Planina sa tri vrha i pahuljom je standard koji su uveli Kanadjani, e tu su zimske gume ispitivale u predefinisanim uslovima i morale su da imaju oderdjeni nivo trakcije na snegu da bi mogle da nose tu oznaku.

Bitna napomena u nekim delovima Evrope samo planinu sa tri vrha i pahuljom uvazava kao zimske guma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, pravilnik EU koji mi pratimo. Nemam vremena za navođenje jer je u pitanju šuma propisa.

 

Za korisnike je dovoljno da se izgugla ovo što ima na srpskom, nemačkom, engleskom... Npr. ovo navedeno za Nemačku važi i važiće i kod nas:

 

U određenim situacijama u zimskim uslovima. Vozila bruto težine >3,5 t od 1. januara 2018. moraju biti opremljena gumama označenim „alpskim simbolom“ (3PMSF) na svim osovinskim pozicijama. Vozila bruto težine > 3,5 t moraju biti opremljena gumama označenim „alpskim simbolom“ (3PMSF) na pozicijama osovina na točku koje su stalno u pogonu. Ovo važi za gume proizvedene nakon 1. januara 2018. godine. Gume M+S koje su proizvedene pre 1. januara 2018. prihvataju se kao odgovarajuća zimska oprema do 30. septembra 2024. godine. Najkasnije od 1. jula 2020. godine gume označene „alpskim simbolom“ obavezne su i za prednje upravljačke osovine. Koristite lance za sneg kada na to ukazuju saobraćajni znaci. Gume sa kramponima su zabranjene.

 

https://www.continental-gume.rs/transport/knowhow/european-winter-regulations

 

 

Edited by 037

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sve je to lepo ali to nije pravilnik koji dopunjuje zobs. 

Kad se povela diskusija oko m+s i pahulje pogledao sam zobs i par pravilnika. To što ti navodiš nije prošlo kroz skupštinu ili neko telo da to ratifikuje odgovarajuće telo. 

Do tada nije obavezujuće 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meni naprimer michelin crosclimate i ima pahulja,a to su letnje gume,a navodno mogu malo i zime da zakace.Zanima me je li istna da run flat gume su daleko neudobnije od obicnih.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nisu letnje, univerzalne su. A zapravo standard za letnje - uslovno* - ne postoji dok ga za "triglav" ima: ergo, univerzalne se mogu posmatrati kao zimske koje su proizvođači prilagodili i letnjim uslovima vožnje. "Krosklajmat" je jedinstven po novom pristupu konstruisanju gume i činjenično veoma dobroj prilagođenosti letnjim uslovima.

 

* Standardna procedura ispitivanja postoji ali se odnosi na ispitivanje brzinskih i nosećih svojstava guma.

 

darkman14, nisi u pravu. Sprema se novi ZOBS - što je i nebitno, i da se ne sprema, preuzeli smo obaveze usaglašavanja propisa sa EU. Uostalom, postojeći propisi ne definišu šta su "ol sizon" gume (ili M+S, 3PMSF), niti mi je poznato da imamo aktuelni SRPS koji se time bavi, a opet ih pominju.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meni naprimer michelin crosclimate i ima pahulja,a to su letnje gume,a navodno mogu malo i zime da zakace.Zanima me je li istna da run flat gume su daleko neudobnije od obicnih.
Jesu, mnogo su im tvrdji bokovi.

Послато са SM-A307FN помоћу Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

@037 Ma ok što ja nisam u pravu, tu se slažem. I znam da se sprema novi ZOBS, ispratio sam. I verujem sve što si napisao, i tako bi trebalo da bude. 
Dok ne izadje novi pravilnik koji kaže da više M+S ne važi već važi samo pahulja/planina, M+S su validne zimske gume.


A to što se usklađujemo sa propisima EU, usklađujemo se mi sa njima već više od 2 decenije, ali jednostavno nema volje da se makne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...