Jump to content
FAS Goran
boki

Pneumatici...letnji, zimski, iskustva

Recommended Posts

58 minutes ago, alfaholic said:

Lično ne verujem da ljudi mogu da čuju razliku od jednog ili dva decibela a da to nije A B test i u kontrolisanim uslovima. Takođe ne verujem da mogu da osete razliku u udobnosti između letnje i zimske gume samo zbog druge smeše.

Evo pre 3 meseca zamenih letnje P7 Cinturato za Sport AllSeason - i u odnosu na njih, iako su nove, cujem malo veci sum kada prolazim pored neke barijere pored puta. Nikakav umisljaj, eto to je bukvalno prva stvar koju sam primetio, letos sa otvorenim prozorima (sa zatvorenim vec dosta manje). Po specifikacijama, razlika je 1 dB (71 vs 72 dB). Isto tako sam za Sport BluResponse, cim sam je svojevremeno kupio, pisao da je izuzetno tiha - po specifikacijama videh da je bila 68 dB.

Naravno da se primeti meksa smesa, najbolje poredjenje je ako se ista dimenzija duva na isti pritisak. U ostrijim krivinama osetim kako sama guma malo vise "bezi" bokom preko ivice felne, ako je mekanija. Takodje osetim i razliku u tvrdoci od po +/- 0.1 Bar na varijacije temperature, 0.2 mi je vec ohoho...

I to smo samo mi amateri, tek u 3. deceniji vozackog staza - zamisli tek kakve finese moze da uoci zvanicni forumski tester @Axic .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jedan decibel razlike na 78b decibela opšte buke i to u razmaku od nekoliko sati od zamene teško da možeš da čuješ, bez obzira što u to iskreno veruješ. :)

Nemoj da shvatiš ovo kao uvredu molim te, kritičko slušanje je moja profesija i sa ovom vrstom umišljaja se susrećem svakog dana zato ne treba da se osećaš loše zbog ovoga jer smo svi skloni tome, ali razliku od 71 i 72 decibela bi teško mogao da čuješ i sa dobrim slušalicama u A B testu gde se jedan zvuk menja za drugim svake sekunde, a ne po sećanju kako to biva kad se promene gume.

Ja ovo na svom poslu rešavam slepim testom, uzmem dva fajla tako što ih isečem i spojim na istim mestima, onda ih pustim ovima što kažu da čuju i pitam ih gde je sečeno i koji fajl se čuje kada. Rezultat? U 10 od 10 slučajeva ne znaju. :)

 

Razlika od 0.1 bara je oko 4% razlike u pritisku, hmm to je u teoriji moguće osetiti mada sumnjam da i to možeš da osetiš bez da znaš da je pritisak manji. To se lako testira takođe, ja ti naduvam gume i ti kažeš koliki je pritisak.

Imaš video u merenju ubrzanja iz mesta sa različitim pritiskom u gumama od 0.5 bara do 4 bara ako se dobro sećam, razlike u ubrzanjima se ogledaju u vidu statističke greške.

 

Ja vozim od '97. i za sve to vreme nikada nisam čuo razliku u buci koju gume prave ili ako jesam ona je bila tako mala da je zanemarljiva, ali mislim da nisam.

Takođe nisam osetio nikada razliku u udobnosti/mekoći između zimskih i letnjih guma u ono vreme kad se obično menjaju.

Razlike u pritisku osećam, ali sumnjam da bih osetio išta ispod 0.3 ili 0.4 bara i to samo blizu ekstrema, dakle tamo blizu 3 bara i dole blizu 1.5 bara.

Primetio sam da neke gume drže bolje od nekih drugih, ali tu takođe ima toliko primenjivih da je teško biti realan. Recimo, letnje gume koje na kiši drže odlično klizaju prilično kada padne malo kiše po vrelom asfaltu. Onda koja je vrsta podloge, stariji asfalt drži bolje od novog na istim gumama i obrnuto u tako u nedogled.

Tu osećam razliku, ali su uslovi toliko različiti da ne mogu da verujem u svoje subjektivne osećaje kao u benchmark.

Konkretno, StarMaxx koji ovde svi pljuju sam vozio 70 000 kilometara kroz Evropu i Aziju tokom 5 leta i ta guma se ponašala odlično i na kiši i na 200kmh po suvom. Ali i sve druge koje sam imao su se tako ponašale. :)

 

E sad, možeš uvek reći da je nisam dovoljno dobar i iskusan vozač u odnosu na tebe i to vrlo lako može biti istina. Možeš takođe reći i da su nam pragovi tolerancije različiti što bi takođe moglo vrlo lako biti istina, kao i to da je ne vozim na limitu tako često kao ti pa nam se uglovi iz kojih posmatramo stvari razlikuju i oko toga ću se složiti.

Jedino što je sigurno je da se ljudi ne osećaju lepo kad im kažeš da njihovi bogovi nisu stvarni, ali to da smo subjektivni važi za sve nas ako će nekom zbog toga biti lakše. :)

Edited by alfaholic

Share this post


Link to post
Share on other sites

@alfaholic

Mene oduseve izjave o boljem radu motora, po zameni ulja. Kaže, ovo ulje je bolje.

Pa priko, vozio si 10 K km, staro ulje je svakako degradirano, a novo kad sipas je brate Novo, i sigurno daje mirniji rad motora. Pa i da posle Castrola sipas FAM pa će motor lepše raditi sa svežim uljem.

Oko buke, letnje / zimske. Da se i čuti i osetiti razlika.

Sent from my STK-LX1 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te promene su primetne , mislim da bukvalno svako primeti razliku u udobnosti izmedju zimskih i letnjih guma, razlika u buci je obicno primetna, razlika u upravljivosti samog vozila je primetna i te kako.

Послато са SM-A307FN помоћу Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moram da se ispravim jer nisam se dobro izrazio, razlike postoje i daju se izmeriti, povremeno čuti i osetiti. Moj stav je da je u velikoj meri ono što ljudi kažu da čuju i osećaju umišljaj zbog saznanja da su nešto promenili na autu. Kada bi im izmene napravili preko noći bez njihovog znanja ne bi primetili ništa u najvećem broju slučajeva.

Ova pojava renderuje beskorisnim većinu ličnih iskustava, podjednako za ulje i za gume.

 

16 minutes ago, MS PK said:

mislim da bukvalno svako primeti razliku u udobnosti izmedju zimskih i letnjih guma.

Ja ne primećujem nikakvu razliku. :)

 

Svi koji žele da probaju ove Tigar/Riken/Taurus All Season ja nudim test vožnju, samo se javite porukom. :) 

Takođe ko želi da se malo igramo nauke, neka se javi pre promene letnjih na zimske gume ili obrnuto da izmerimo sa REW i ECM8000 količinu buke i frekventni odziv na zimskim i letnjim gumama, nove vs stare, šta god. Možemo da napravimo fajlove za slušanje i grafikone za poređenje, biće interesantno pokazati koliko su naša čula nesavršena. :)

Edited by alfaholic

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, alfaholic said:

Nemoj da shvatiš ovo kao uvredu molim te, kritičko slušanje je moja profesija i sa ovom vrstom umišljaja se susrećem svakog dana zato ne treba da se osećaš loše zbog ovoga jer smo svi skloni tome

Sta pricas, covece ;) , kakva crna uvreda i "osecanje lose" :) ? Uvek potenciram da smo tu da se druzimo (najsadrzajnije uzivo), ispricamo, pomognemo, uporedimo iskustva...

Apsolutno postujem to sto kazes i ne pada mi na pamet da te ubedjujem. Ali isto tako vrlo dobro znam sta sam napisao i debelo stojim iza toga.

Razliku u buci i sumu vrlo cesto primetim, manje ili vise, eto naveo sam zadnji primer da je kod poslednje kupljene gume to bilo bukvalno prvo sto sam uocio (iako je nova, ima trunku veci sum).

Razliku u udobnosti takodje, zimska/letnja tek - po mekoci komponente, pomenutom "bezanju" preko ivice felne u ostroj voznji po krivinama, laksem okretanju volana u mestu sa istom dimenzijom, da ne nabrajam. Mozes da uocis i izmedju letnjih ako je u pitanju bas drasticna razlika, tipa nekih Eco plastikanera, losijih guma sa debljim bokovima, losijih XL guma (eXtraLoad)... Navodio sam cak primere nekih ovde redjih koje su mi stizale iz inostranstva sa felnama, skoro nove (Sumo Firenza ST - sara Yokohame S, Nankang TourSport 611, itd.), plastikaneri koji su bukvalno izbijale plombe i koje sam odmah menjao. Pominjao sam i primer kada prvi put uzeh Conti PremiumContact, poveo i matorog (od koga sam i pokupio auto-entuzijazam) da mi pravi drustvo... Krenuli ka kuci posle montaze i posle par neravnina maltene se u istom trenutku samo pogledasmo :) , koliko je to primetna razlika bila.

Sto se razlike u pritiscima tice - licno na istoj dimenziji primetim da mi je guma tvrda i da auto zvoni vec i na svako naglo povecanje temperature (po 10-15 C). I obrnuto, jer se pritisak menja otprilike po 0.1 Bar na svakih 7C spoljne temperature. Ako si pratio forum, videces da cesto u tim periodima godine, na forumu "podsetim" drugare da provere i koriguju pritisak, jer me sam auto "opomene" ako zaboravim ili ne stignem. Videces i ko je od nas aktivan u temi o pritiscima u gumama, izboru manometara, itd...

Postujem svako tudje misljenje, ali sve ovo sto navodim nije nikakav "trip" :) , vec provereno evo koliko imam staza, na ko zna koliko vozila, raznoraznih dimenzija i tipova guma. Nemam nista ni protiv toga da neko ne veruje u to sto pisem, apsolutno. Kao sto i ja verujem da neko ne moze da primeti sve pomenuto ili da mu npr. auto blago vuce u stranu jer je ispumpana jedna prednja guma. Sedeo sam sa X ljudi u kolima (sluzbenim pogotovo) koji za nesto sto konstatujem tokom voznje (kao vozac ili suvozac), kazu "ma kakvi", a nakon toga caste :D ... Najlakse merljiv i uporediv je za pocetak npr. pritisak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Ivan said:

 

I to smo samo mi amateri, tek u 3. deceniji vozackog staza - zamisli tek kakve finese moze da uoci zvanicni forumski tester @Axic .

Dig'o sam ruke od toga da uočim razliku od 1-2 db. :D Rešenje je pojačati muziku i sve bude normalno. 

Šalu na stranu ja sam Savom AS zadovoljavan, nikakva podrhtavanja, vibracije na volanu i slično za 7 meseci koliko je na autu bilo da se vozi 30-50-80-130 km/h. Možda je koleZi @ISV_01 zapala  neka serija koja je bila loše skladištena pa se deformisala i iskrivila.

 

Možda će nekom biti interesantno, pri zameni su gume napumpane azotom i do sad nijedna nije spustila pritisak ispod 2.1 bara. Ne znam da li sad na pumpi običnim vazduhom da napumpam ukoliko na nekoj bude opao pritisak ili kod vulkanizera azotom to uraditi? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sam se jednom zaje*avao sa azotom kao mlad i zelen entuzijasta :) (bas sa gore pomenutim Continentalkama - kao, sad cu sve u fullu :lol:, manje promene pritiska, "cuva" felnu i sl.)...

Iiiii... Brzo odustao :D .

Upravo zbog toga sto poslednje pominjes i sto sam regulisem pritisak (uz ostali alat, pumpa i manometar su mi u gepeku koliko i vozim).

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/20/2021 at 10:37 AM, horvat said:

Vozio sam juce Michelin CC2 na Miniju sa 192 ks. Stvarno je osecaj poput letnjih guma, ne razvlaci se, ne rasteze se kao zvakaca guma uopste. A normalna je udobnost i buka. Ali definitivno grip nije na nivou tih nekih boljih letnjih, npr. Falken Azenis fk510 i slicnih... 

Evo pisao sam tu nesto... 

 

Da napomenem, iako nije u pitanju moj auto, vozio sam doticni i sa starim gumama i posle sa CC2, tako da sam mogao da primetim koje promene dolaze od guma... 

Edited by horvat

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minutes ago, Axic said:

Možda je koleZi @ISV_01 zapala  neka serija koja je bila loše skladištena pa se deformisala i iskrivila.

 

Ma bolje da sam Lassu uzeo.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, horvat said:

Evo pisao sam tu nesto... 

 

Da napomenem, iako nije u pitanju moj auto, vozio sam doticni i sa starim gumama i posle sa CC2, tako da sam mogao da primetim koje promene dolaze od guma... 

Da, sad sam se setio da sam procitao taj post... Koja je dimenzija gume bila na Miniju?

Svakako ne ocekujem da bude na nivou nekih boljih letnjih ali je evidentno da je ta razlika sve manja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molekuli azota su veci od molekula kiseonika i teze prolaze kroz gumu koja je porozna i zato gume bolje drze pritisak kada su punjene azotom. Obican vazduh koji disemo ima oko 70% azota i 30% ostalih gasova sto znaci da kad napumpamo gumu i ona posle izvesnog vremena izgubi pritasak iz gume je pobeglo onih 30% ostalih gasova i kada je doduvamo guma u sebi sada ima 80% azota. Posle par meseci i par doduvavanja guma dolazimo do 90-95% popunjenosti azotom

Sava Adapto je po meni skroz dobra guma na dva automobila sam je vozio i preporucio tastu koji je takodje bio zadovoljan
To je pre 10ak godina bio moj prvi susret sa AS gumama i to je koncept koji meni savrseno ogovara . Sada na velikim kolima imam sve 4 gume Michelin CC a na malim zadnje kleber AS a prednje menjam sezonski dok se ne potrose pa ce opet biti neke AS

CC je dobra guma leti se skroz dobro ponasa dok je po snegu nisam vozio dobra je i po blatu i pesku
215 55 17 su dimenzije

Edited by clockwork_orange

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, S.V.E.T.A. said:

Da, sad sam se setio da sam procitao taj post... Koja je dimenzija gume bila na Miniju?

Svakako ne ocekujem da bude na nivou nekih boljih letnjih ali je evidentno da je ta razlika sve manja...

I mene zanima CC2, pogotovo razlika u odnosu na CC+ jer gledam na prolece da uzmem. Troumim se izmedju Conti, Miselinki i Goodyear.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hajde da i ja bacim koju o AS Mišlenu CC 2 posle nekih mesec i po korišćenja. Iako je nezahvalno porediti gume iz različitih klasa ipak ima ubedljivih razlika. Ono što se odmah primeti da je vozilo postalo nešto teže na volanu u mestu i manevrisanju pri malim brzinama, parking i slično. Pri brzinama većim od nekih 120-130 km/h nešto je AS bučniji i utisak je da letnja guma bolje prijanja (Gudjir Efficientgrip). Daleko od toga de je Mišlen nebezbedan no po meni ima razlike. Tu se neke prednosti letnje gume završavaju. Po onim kišurinama od pre par nedelja Mišlen je ipak sigurnija guma. Bare ne oseća kao što nema problema na lako blatnjavom putu sa i bez asfalta. Rupe lakše „pegla“, onaj tupi udar nakon veće rupe je tiši (onaj trenutak kada nekim javnim preduzećima pominjete užu i širu familiju), na neravnom asfaltu manje auto nervozniji, guma dosta udara zadrži za sebe. Na suvom a naročito i vlažnom hrapavijem asfaltu koji se davno rastao sa bitumenom i malo je još krivudav AS se pokazuje kao mnogo sigurnija guma. Ma kako to možda blesavo zvučalo na magistrali i po gradu generalno je vožnja nešto udobnija a bez neke ubedljive razlike u buci, gde generalno opšti utisak sigurnosti bolji. Ostaje pitanje procene potrošnje i naravno ponašanje na temperaturama ispod nule i vejavici.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minutes ago, ISV_01 said:

Ma bolje da sam Lassu uzeo.... 

Samo Lassu nemoj  ljubi te braaaat :lol:

Ako vec planiras bolje uzimaj neki Kleber, Hankook ta neka srednja klasa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Ivan said:

Postujem svako tudje misljenje...

Mali i poslednji off od mene.... :)

Ne poštuje se svako mišljenje, neka su prosto glupava. :) Poštuje se samo pravo da se mišljenje ima i slobodni iznosi, a dalje ka poštovanju ili ismevanju istog ide sve po dobro poznatom protokolu. :)

 

Hvala ti za informacije, možda se nekad sretnemo pa prodiskutujemo o ovome uživo da ne bloatujemo ovde temu. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa vidi, u mom slucaju konkretno, razlika izmedju zimskih i letnjih, pritom su letnje prilicno ostarele, zimske su mladje. Odmah cim upalis auto sa zimskim gumama se lakse okrece volan, teze krece iz mesta u odnosu na letnji set, mekse upija neravnine na putu iako imaju tvrde bokove ali opet imaju previse meku saru, pri nagloj promeni pravca hoce da zaljulja zadnji deo auta ( pliva zbog velike sare), pri vecim brzinama su primetno bucnije, na mokrom kolovozu izuzetno losiji grip imaju a i na suvom verovatno. Primetno veca potrosnja goriva i ogromna razlika po snegu i ledu :D

Послато са SM-A307FN помоћу Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, alfaholic said:

Hvala ti za informacije, možda se nekad sretnemo pa prodiskutujemo o ovome uživo da ne bloatujemo ovde temu. :thumbup:

Boze zdravlja ;) . Corona nam je proredila, nazalost - ali tu su redovna vikend klupska druzenja, u srecnija vremena i rostilji, velika godisnja druzenja...

Svako je dobrodosao da se ispricamo, druzimo, ismejemo, pomognemo... Sve je posle daleko drugacije kada se ljudi i licno poznaju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danas skinuo letnje Michelin PRIMACY 4 i stavio zimske gume.

Presao sam sa njima oko 17113 km.

Trenutna sara na gumama je dubine 5mm. Kad novih je bila sara dubine 6.5mm ako se dobro secam.

Edit:

Malo sam razocaron potrosnjom sare. NIsam ocekiva da ce toliko potrositi. ako se ovako nastavi bice dobro da izdrzi 50k km. Ako bude zaista toliko za moj auto cist promasaj ta guma. Jednostavno ne vredi koliko je skuplja u odnosu na konkurenciju. Videcemo.

Edited by virke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obicno je Michelin uvek bio poznat bas po trajnosti. Cak i ove touring ili sportske serije, a da ne pricam tek o Saver sr***ma, koja mogu da nadzive i samog vlasnika :D (poslednje krenu i da pucaju od starosti ali jos imaju sare).

Mada, upravo to - poceli su da zakidaju na inicijalnoj dubini sare, Cross 1. generacije su mi bile na 7 mm svojevremeno (a zakonski minimum 4mm za zimske).

Koji auto je u pitanju?

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...