Jump to content
FAS Goran

Markobgd

Members
  • Content Count

    9533
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    36

Reputation Activity

  1. Haha
    Markobgd got a reaction from Cowboy in Fiat Stilo - Navi problem (spajanje navigacije, kod)   
    Alal tebi vera!!!
    Pa tebe nema trika ijedna da odbije sunce ti poljubim koliko si uporan      Lakše joj da da nego da te sluša doveka!  
  2. Like
    Markobgd got a reaction from PremieRacing in Astra J GTC 2.0 165ks   
    ^+11
  3. Tužan
    Markobgd got a reaction from PremieRacing in Nuova Delta 2.0 mjet 165hp Platinum   
    Može lock! Svako dobro
     
     
  4. Like
    Markobgd got a reaction from notalone in Sređivanje farova u 10 minuta / Poliranje farova   
    Rukama...
  5. Like
    Markobgd got a reaction from PremieRacing in Fiat Nuova Croma 2005. - panorama krov   
    Bez održavanja neće ništa da radi kako treba, bar  Naročito mehanizam tog tipa gde u predmetne klizače i vođice ulazi prljavština, blato, lišće....
    Imam auto sa panoramom već 5god skoro. Ista funkcioniše besprekorno od prvog dana ali samo zato što joj se posveti malo pažnje dva puta godišnje.
    Sve što treba je izvaditi lišće i zaostalo đubre koje se nataloži vremenom i posle brisanja krpicom naneti silikon spreja u nekoliko nanosa (on se bar kod mene pokazao kao najbolje sredstvo u te svrhe). Naravno između nanošenja silikon spreja otvarati i zatvarati krov. Gotovo sam siguran da 90% neispravnih panorama to i jeste samo zbog nemarnosti vlasnika i ne održavanja istih. Uvedi sebi kao praksu dva puta godišnje predmetno čišćenje i podmazivanje i problema neće biti nikada.
     
    Znači nije do Fiata već do održavanja. Isto riknjavaju i na drugim vozilima
  6. Haha
    Markobgd got a reaction from Reacher Gilt in Bolje ikad...   
    Jaoooo pa gde Kelly, znaš koliki otpor kotrljanja imaju 
    Sad samo nizbrdo
  7. Like
    Markobgd got a reaction from PremieRacing in 40 godina BMW Serije 7   
    1000x ponovljeno...najlepši Bmw ikada napravljen
  8. Hvala
    Markobgd got a reaction from Nebek in Zaštita poklopaca alu felni od krađe + dodatno fiksiranje   
    Jedan od najčešćih vidova krađe na našim ljubimcima je naravno problem iz naslova teme tj. krađa poklopaca šrafova na alu felnama.
    Mnogi su zarad ovog problema bili primorani da iste drže u kući umesto na felnama gde im je i mesto, dok su pak mnogi od onih kojima je bilo suludo da skidaju iste novčanik bio olakšan za par desetina evropskih  (nekima i po nekoliko puta  )
    E baš iz tog razloga a inicirano od kolege Ivana.ik danas zajedno pristupismo pokušaju da "rešimo" taj problem ili pak umanjimo realnu šansu da se isti desi na njegovim kolima pa reko da napravim tutorijal jer će se možda nekome ideja svideti i uraditi isto ili slično na svojim kolima!
     
    Felne na kojima je rađen zahvat su fabričke sa Stila (ne znam im ime) ali je princip primenjiv na skoro svim felnama ovog tipa.
     
    Elem, po skidanju točka (.ik u akciji)
     
     
     
    Sa njihove zadnje strane u otvore predviđene za one klinove koji izlaze iz diska/doboša a služe za lakše centriranje felne ubacuju se matice M6 (ključ 10) i to tako što se na neki duži šraf ili navojnu šipku prvo navrnu a onda lagano čekićem nakuca u otvor tek toliko da matica krene:
     
       
     
    Nakon toga odvrnete šraf i njegovom "glavom" i čekićem nakucate maticu dublje u kanal, otprilike do njegove sredine. Ovo se radi da se izbegne oštećenje loze unutar matice jer nakucavanjem uvrnutog šrafa svu silu trpi loza. Nije tu potrebna neka preterana sila za nakucati ali trudim se da uvek radim pedantno pa tako i ovaj put. Ko kako hoće tako neka radi.  Matice će šrafovi uvek "vući" ka unutra tako da nema bojazni da će ispasti iz ležišta.
     
       
     
    Kada smo to završili pristupili smo obeležavanju pozicija rupa na poklopcima i to tako što smo jedan poklopac namontirali na felnu i sa zadnje strane iste kroz ukucane matice M6 prošli burgilom 4mm ali samo toliko da se ostavi otisak na poklopcu. Skinuli poklopac i na obeleženim mestima burgijom 6mm izbušili dve rupe. Kasnije smo nakon provere da li se sve gađa tamo gde treba taj poklopac koristili kao mustru za ostala tri koja smo takođe izbušili:
     

     
    S obzirom da je kolega Ivan kupio šrafove M6 sa širokom upuštenom glavom rupe smo frezenkovali koristeću burgiju 10mm. Ovi poklopci su zahtevali posvećivanje dodatne pažnje frezenkovanju jer su na poziciji gde se nalaze rupe za šrafove isti pod uglom pa se i frezenkovanje moralo tako raditi (na nekim drugačijim poklopcima se nadam da ovo neće biti slučaj jer je tada daleko lakše uraditi zahtevanu operaciju):
     
      
     
    Evo kako to izgleda namontirano na felnu a iz pesrpektive šetača...
     

     
    i na autu...
     
     
     
    Ne preterivati sa stezanjem da poklopci ne bi popucali.
    Šrafovi mogu biti na ključ imbus, torex ili pak neki treći. Ja bih svakao izbegao standardne - i + šrafove jer ovi ipak iziskuju ključ kod sebe koji nije baš uvek pri ruci ni nama a nadam se ni lopovima.
    Ivanove šrafove nisam slikao ali generalno potrebna dužina kod ovog sistema je 5~6cm.
    Mislim da je ovo prilično dobar vid zaštite jer da bi neko skinuo poklopce ovako pričvršćene prvenstveno treba da ima odgovarajući ključ kod sebe i da ima i vremena i strpljenja da sve šrafove odvrne što svakako nije minut-dva.
    Šrafove smo naravno pre navrtanja namazali mašću radi sprečavanja korozije.
     
    Eto, nadam se da će nekom pomoći ova naša igrarija današnja!  
     
    E da, samo da dodam da je ideja bila Ivanova (ja sam samo tehničko lice) pa kome se ne bude svidelo nek pljuje njega!
     
     
  9. Like
    Markobgd got a reaction from Nebek in Naplata materijalne i nematerijalne štete   
    Samo drsko veruj mi. 
    Ako ne izađu u susret sami bez natezanja pripreti inspekcijom. 
    Koji su to šusteri majko mila
  10. Tužan
    Markobgd got a reaction from Nebek in Naplata materijalne i nematerijalne štete   
    To im je ustaljena praksa izgleda u poslednje vreme. Bratu su pre nekih 20tak dana prevrteli/sjebali lozu na sva četiri šrafa na jednom točku. Morala glavčina da se menja a imali su sreće da je buraz mirna duša i pristao on da plati istu, doduše oni mu nisu naplatili radove na demontaži i montaži guma kao i balansiranje.
     
  11. Haha
    Markobgd got a reaction from Nebek in Fiat 500L - lupkanje volana?   
    ^Svi koji nisu na forumu...
  12. Like
    Markobgd got a reaction from PremieRacing in Frdonja Focus C-Max 1.6, 90KS   
    Isto je i na Delti
    Samo što ne sija lampica već na ekranu stoji još veći simbol.

  13. Like
    Markobgd got a reaction from PremieRacing in Sei Sporting Abarth   
    Što si se obrisao
     
    Inače, čestitam prodaju. Da nisi hteo ne bi ga ni prodavao tako daaaa. A i teško je naći danas kupca i za "obično" održavano vozilo kamoli za išta što odstupa od standarda tako da je uspeh još veći! 
     
    Ne sumnjam da će sledeći biti još bolji kad za njega dođe vreme!
    Samo napred...
  14. Like
    Markobgd got a reaction from neshtry in Iskustva sa brisačima za automobile   
    Može. Skineš onaj trouglasti kraj sa jedne strane i izvučeš gumicu. Malko teže navlačiš novu, skratiš višak i ponovo "nadžekaš" krajnju plastiku.
    Sa donje strane brisača na krajevima imaš pozicije gde se "zakukaju" ti trouglasti plastični krajevi. Malim ravnim šrafcigerom oslobodiš ta mesta i svučeš kraj.
    Imaš i u Lav-u i u Kit-u gumice
  15. Like
    Markobgd got a reaction from Reacher Gilt in Lancia Ypsilon 1.2 8V 44kw   
    Pozdrav društvo
    Rešio sam da proširim Lancia porodicu za još jednog malog ali punopravnog člana pa reko da je predstavim (mora da sam piglu kad sam se vezao za brend koji je ugašen). Izbor je pao kao što se vidi iz naslova teme na Ypsilonku. Rekao bih da sam prvi put kupovao auto bez preterane žurbe tako da se potraga otegla na par meseci (poslednjih mesec dana intenzivno). Listali se oglasi svakodnevno, isključivo se gledala Lancia sa ovim 8v motorom, išlo se na nekoliko strana pa sam tako i do Subotice stigao po neku u Cosmopoliten opremi sa kožnim sedištima i grejanjem istih ali kako se nisam dao zbrzati a auto u odnosu na ono što je pisalo u oglasu i što se moglo videti na slikama bio lom, odistao sa i alalio 50eura koje sam potrošio na put. Iz ove perspektive ne da mi nije žao tih para nego...
    Elem, vozilo koje sam uzeo je od prvog i jedinog vlasnika od kad je proizveden jer je kupljeno u salonu u Italiji od izvesne gospođe Isabele *68 na koju glasi i fabrička garancija koju sam dobio među svim ostalim papirima od auta. Auto je sa neverovatnih 66000km na satu i pored originalne servisne knjižice dokaz je i mint stanje auta kako kompletnog enterijera tako i podvoza, motora, trapova, felni...... O ovome će više par kolega koje su videle auto uživo a naročito jedan kolega sa kojim sam imao anegdotu prilokom kupovine auta...ali to ću ostaviti njemu da ispriča. Auto je uzet na auto placu u Pančevu. Uvežen je u decembru 2015 i dosta dugo je bio na oglasima jer je cena bila baš jaka...1.990,00eura. čim je cena spuštena u roku od odmah sam otišao da je pazarim. 
    Jedini "nedostatak" auta je promašena boja za nijansu na zadnjem levom krilu koje je sanirano zbog manjeg oštećenja. Naravno postoji i nekoliko sitnijih oštećenja laka/boje na pojedinim mestima ali u skladu sa onim što je i za očekivati od gradskog auta starog 15god u vlasništvu žene vozača. Častiću auto kompletnim poliranjem jer je neko (verovatno ovi na placu gde sam ga uzeo) nestručno ispolirao pa ima na jakom suncu holograma.
    Auto je u LS opremi i od dodataka ima: centralnu bravu sa daljinskom kontrolom, el.podizače stakala, el. podesive retrovizore, klimu, fabrički radio CD Clarion sa skidajućom pločicom, branici u boji auta, svetla za maglu i to ona duguljasta lepša a ne ona okrugla mala, podešavanje sedišta po visini, podešavanje lumbalnog dela naslona, podešavanje volana po visini, airbag za vozača i bočne airbag-ove....
    Evo nekoliko slika auta koje trenutno imam (biće više kad padne jedan tretman od šuraka )
                  
    Naravno odmah po kupovini sam uradio mali servis u sopstvenoj režiji. Za to su posužili neki ivičnjaci koje sam imao na koje sam naterao auto da se mogu podvući ispod. Filtere sam uzeo u Euroautu a ulje u AP Sportu. Sve komplet sa popustom me izašlo okruglo 3.000,00din Ulje sam ovaj put uzeo Syntium 1000 jer planiram da malo ranije uradim prvu zamenu da kao isperem motor pa da na sledećoj zameni sipam Seleniu 20K. Još jedan dokaz o stanju auta i kilometraži je taj što je pored kartera koji je u neoštećenoj crnoj fabričkoj boji (iako nema šuspleha) i sam šraf kartera takođe u crnoj jedva ogrebanoj boji što će reći da je ulje zaista zamenjeno svega nekoliko puta.
      
    Pored kompletne dokumentacije o autu dobio sam i tri originalna ključa od kojih je jedan onaj crveni (servisni ili kako ga već zovu). 
     
    Kako su mi zadnje gume bile priločno loše iste sam planirao da kupim pto skorije ali me je burazer preduhitrio i poklonio dve odlične Hankok gume 175/65/14 sa skoro 7mm šarom koje su mu ostale od prethodnog auta tako da sleduje jedino kupovina zimskih kad za to dođe vreme! Prilikom montaže guma sam snimio da je zadnji lonac u lošijem stanju i da je pukla cev na ulazu i njega. Odmah sam od vulkanizera oterao u auspuh servis i na njegovu konstataciju da je krpljenje "bacanje para" jer neće dugo odlučio sam da stavim nov zadnji lonac i cev između njega i srednjeg lonca. Operacija lonac-cev-ruke izađe 7.000,00 din sa 3 godine garancije. Sve urađeno u auspuh servisu "Šampion" u Trgovačkoj ulici u Žarkovu. Znam da sam mogao da prođem i jeftinije ali me je strpljenje koje sam imao prilokom kupovine ovde izdalo pa nisam ni razmišljao u tom pravcu. Sad se auto ne čuje uopšte.

    Iako je auto uzet za gospođu, dotična nije imala pristup vozilu dok ga nisam malo izgustirao i otklonio sve nedostatke koje sam uočio. Danas je preuzela ključeve i srećna otišla na posao. Delta će sad da dobije glanc tretman prvom prilikom.
    Fali još Thesis pa da kompletiram gamu

    Udavih malo više al reko da sve upakujem u jedan post što sam do sada zapazio i uradio!
     
    E da, umalo da zaboravim...sam utisak o auti je fantastičan. Kako u prostoru koji pruža iako je mali gradski auto (prilikom probe jednog od gledanih auta sedeo sam bez problema pozadi iza oca koji je samo par santimetara niži od mene i dobrih 20-ak kg teži - šta dodati) tako i kvalitetom izrade, prepoznatljivim Lancia stilom i različitošću a bogami i voznim karakteristikama za ovako mali motor. Iako sam bio skeptičan na pisanja kolege Jankovića po kupovini njegove Ypsilonke sad sam više nego uveren u sve hvale izrečene na konto ovog auta. Sve u svemu prezadovoljan sam kupovinom u svakom smislu!!!
  16. Hvala
    Markobgd got a reaction from Bugeera in Mali leksikon automobilskih pojmova   
    Nađoh ovaj zanimljiv tekst sa dosta opisa nekih osnovnih elemenata vozila pa reko da ga prenesem ovde možda će nekom biti zanimljivo da pročita i sazna eventualno nešto što nije znao.
    Moderatori neka prebace u odgovarajući deo foruma i ako treba nek preimenuju naslov i ako može da spoji ovo u jedan post kad uopšte uspem da postujem drugi deo zbog veličine.
     
    * * *
    Pojmovi, saveti i objašnjenja u tekstu koji sledi su kombinacija (u velikoj većini) ličnog iskustva i znanja autora teksta, i validnih izvora sa Interneta. Iako je namena teksta bliže upoznavanje sa sistemima primenjenim u automobilu i njihovo približavanje običnom čoveku, to nikako ne znači da se ove informacije mogu primeniti bez konsultacije sa ovlašćenim servisima.
     
    * * *
     
    AUTOMOBIL
     

     
    Reč „automobil“ je kombinacija dve reči - prva je grčkog porekla "άυτο" („auto“) samostalno i druge latinskog porekla" mobilis" u značenju pokretan. Automobil je etimološki definisan kao samostalno krećuće saobraćajno sredstvo za čije kretanje nisu potrebne životinje ili ljudske snage i koje se kreće zahvaljujući svom vlastitom pogonu. U svakodnevnom životu se često susrećemo sa mnogo pojmova vezanih za automobil. Neki od tih pojmova su razumljivi i deci a nekima čak i najiskusniji vozači ne znaju značenje. U tekstu koji sledi ću pokušati da objasnim i približim najčešće korišćene pojmove vezane za automobil na jednostavan i lako razumljiv način.
    Delovi automobila su podeljeni na najvažnije celine ili sklopove radi boljeg pregleda.
     

     
    Verovatno se svako do sada barem jednom zapitao kako se automobil uopšte kreće i šta se u stvari dešava pod haubom? Motor pokreće gorivo koje on sagoreva u strogo kontrolisanom i međusobno uslovljenom procesu više podsklopova unutar motora. Energija nastala sagorevanjem (eksplozijom) goriva u cilindru pokreće klipove koji preko radilice, spojnice i transmisije (menjača) prenose snagu na točkove. Od prve ideje o vozilu koje se samo pokreće (auto - mobile) ogroman broj ljudi je pokušao da smisli rešenje kako da automobilu da dovoljnu snagu i autonomiju kretanja. Ideje su bile vrlo šarenolike, ali bi ih mogli svrstati u dve osnovne grupe:

    Motor sa spoljašnjim sagorevanjem - "parna mašina"

    Ovaj motor je koristio energiju nastalu zagrevanjem vodene pare koja je pokretala klipove.
     

    Motor sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS motor):

    Kod ovog motora, energija je nastajala eksplozijom direktno u cilindrima motora. Na osnovu ovog revolucionarnog rešenja, počeli su eksperimenti sa različitim vrstama goriva. Naravno, najjednostavnije je bilo zapaliti benzin i tako izazvati eksploziju koja će klip brzo pokrenuti na dole. Međutim, u to vreme nisu postojale svećice koje su trebale proizvesti varnicu neophodnu za eksploziju pa ih je trebalo izumeti.

    Čemu služe svećice i kako rade?
    Svećice, opis i njihova uloga u radu motora [PDF]

    Rešenje je pronašao Jean-Joseph Etienne Lenoir (1822-1900), isti čovek koji je 1860. patentirao motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Na osnovu ovog patenta, 1870. godine Siegfried Marcus je napravio prvi automobil sa SUS motorom.
    Rudolph Diesel (1858. - 1913.) se bavio istraživanjem sa potpuno drugačijim gorivom. Na fotografiji je prototip prvog dizel motora (1898.). Prototip je proizveden u fabrici MAN. Potpuno je jasno po kome je ovaj motor nazvan, kao i nova vrsta goriva koja je upotrebljena. Rudolph Diesel je briljantnom idejom o samozapaljenju dizela kombinacijom visokog pritiska vazduha u cilindru i ubrizganog dizela pod visokim pritiskom raspršenog u sitne kapljice, umnogome uticao na dalji razvoj auto-industrije.

    Ono što je veoma zanimljivo je da je za svoj prvi motor koristio ugljenu prašinu, a kasnije biljno ulje!!! Kuriozitet iz istorije je da je siroti Rudolf zamalo poginuo od svog motora kada je u fazi ispitivanja prototip eksplodirao. Oblast primene dizel motora danas je velika, a tajanstvena smrt Rudolfa Dizela u kanalu Lamanš je navodno posledica njegovog protivljenja ugradnji dizel motora u nemačke podmornice, i generalno protivljenje korišćenju naftnih derivata za njegov motor. Mali povratak u istoriju nam je približio muke prvobitnih konstruktora motora. Danas, savremeni motori se razlikuju po snazi, obrtnom momentu, nameni, vrsti goriva koje koriste, itd. Međutim, svi oni imaju dosta toga zajedničkog.
     
    DELOVI MOTORA:
     
    BLOK MOTORA
     

     
    Blok motora je osnovni deo u koji se ugrađuju radilica, klipovi, klipnjače, na njemu se nalaze glava motora, posuda sa uljem za podmazivanje ("karter"), pumpa za vodu, pumpa za ulje, davač pritiska ulja, filter ulja, zupčanici (bregastog i kolenastog vratila, pumpe za ulje i vodu), zatezač klinastog kaiša ("španer"), i mnogobrojni sitniji delovi. Blok motora se dobija izlivanjem odlivka od sivog liva, koji se posle toga podvrgava višestrukoj i složenoj mašinskoj obradi. Na fotografiji je prikazan blok motora koji ima 4 cilindra, postavljeni su redno (jedan pored drugog).
     
    Šta znače izrazi "V" motor i "Boxer" motor?
     
     "V" motor znači da taj motor ima cilindre koji su postavljeni u dva reda, pod određenim uglom koji liči na latinično slovo V.
     

     
    "Boxer" motor ima cilindre koji su postavljeni pod uglom od 180 stepeni, pa prilikom rada podsećaju pokrete ruku boksera.
     

     
    Šta znači "hilznovanje motora"?
    Kada posle dugog rada ili lošeg održavanja (ili oba slučaja zajedno) dođe do oštećenja cilindara, pojavljuje se zazor između klipa i cilindara i motor počinje da gubi snagu ("slaba kompresija"). Cilindri se u tom slučaju moraju obraditi na sledeću "specijalu". Primer: fabrički prečnik cilindra je 80mm, oštećenje cilindra je toliko da on ima meru 80,33mm, cilindar se obrađuje na meru 80,4mm što odgovara "drugoj specijali". Pošto je prva specijala veća od originalne za 0,2mm jasno je zbog čega su cilindri morali biti obrađeni na drugu specijalu.

    Ukoliko obradite blok motora na drugu specijalu, u motor se ugrađuju klipovi druge specijale!
    Ukoliko je oštećenje cilindra toliko da je mera npr. 80,65mm tada ne postoji mogućnost obrade na meru treće specijale i cilindri se proširuju toliko da se u njih smeštaju cilindrične košuljice ("hilzne"). Tako ubačene košuljice se obrađuju na fabričku meru ("vraćanje motora na standard").

    Da li je tačno da svaki blok motora ima neku vrstu zaštite od smrzavanja rashladne tečnosti i havarije koje mogu nastupiti zbog toga?
    Da, tačno je!
    Sa jedne strane bloka motora se nalaze čepovi pored kojih cirkuliše rashladna tečnost. U slučaju da dođe do smrzavanja te tečnosti, čepovi prvi popuštaju pod pritiskom leda koji se širi i ispadaju sa bloka. Ova zaštita, naravno, nije svemoguća. Ako se motor ostavi duže vreme bez tečnosti koja ne mrzne ("antifriz") na temperaturi koja je ispod 0 stepeni C, led će napraviti tešku havariju bloka motora.
     
    Blok motora mi je smrzao i napukao, ima li mu pomoći? Šta da radim ako je popravka nemoguća?
    Kroz blok motora prolazi mnogo kanala za hlađenje i podmazivanje pa je zavarivanje vidljive pukotine na bloku motora često uzaludno. Takođe, startovanje motora sa teško oštećenim blokom može lako i brzo dovesti do još većih havarija ostalih sklopova i delova u motoru: krivljenje glave motora, pregrevanja klipova, mešanja vode (antifriza) i ulja (havarija i oštećenje radilice zbog lošeg podmazivanja), itd... Najsigurnije rešenje je kupiti drugi blok motora, koji je posle kvalitetne mašinske obrade spreman za ugradnju.

    Bez obzira na nove saobraćajne dozvole u kojima se broj motora ne prikazuje, vaš blok motora se vodi u bazi podataka MUP. Dobro se raspitajte za potrebne dokumente kod stručnih lica za registraciju vozila pre nego što kupite drugi blok motora da ne bi došli u situaciju da vam na šalteru kažu da je on sa ukradenog vozila!

    GLAVA MOTORA

     
    Još jedan od veoma važnih i osetljivih delova motora. Glava motora se nalazi postavljena na blok motora. Pošto trpi velike pritiske, stezanje glave motora za blok se vrši veoma pažljivo i uz neophodan alat. Pre nego što se glava motora postavi na mesto, na blok motora se postavlja zaptivač ("dihtung glave"). Glava motora se pravi od različitih legura aluminijuma. U glavi motora se nalaze ventili, klackalice ventila, šolje sa pločicama ili hidraulični podizači (u zavisnosti od rešenja), bregasto vratilo (u nekim modelima motora bregasto vratilo se nalazi u bloku motora). Na glavu motora je zavrnut poklopac sa otvorom za sipanje ulja u motor. Kroz glavu motora prolaze kanali za podmazivanje uljem i hlađenje rashladnom tečnošću. Na glavu motora je zavrnut termodavač, mali uređaj koji pomoću bimetala prikazuje temperaturu motora na kontrolnoj tabli. Kod većine motora, na glavu motora je zavrnuto i kućište termostata sa termostatom. Njegov zadatak je da ubrza zagrejavanje motora do radne temperature i da istu održava bez obzira na uslove vožnje i spoljašnju temperaturu.

    Da li mogu da vozim auto ako u njemu nemam termostat?
    Naravno, ali to ne sme biti trajno rešenje!
    Detaljnije o ovome u delu "sistem za hlađenje i održavanje radne temperature motora" Zbog materijala od koga je napravljena, glava motora je veoma osetljiva na pregrevanje. Pregrevanje glave motora se dešava zbog lošeg podmazivanja i lošeg hlađenja. Međutim, glava motora može vrlo lako stradati i zbog lošeg rada termostata, termoprekidača ili neipravnosti ventilatora hladnjaka.

    STOP! Šta je termodavač, šta je termostat a šta je termoprekidač?

    --> termodavač meri temperaturu vode u glavi motora i prikazuje je na instrument tabli;
    --> termostat reguliše razmenu vode između motora i hladnjaka, pušta hladnu rashladnu tečnost u motor kada se ista u motoru približi temperaturi koja je previsoka, zatvara ulaz vode iz hladnjaka kada je motor dobio dovoljnu količinu rashladne tečnosti. Moglo bi se reći da se ponaša kao semafor između motora i hladnjaka;
    --> termoprekidač na određenoj temperaturi pali ventilator hladnjaka i dodatno hladi rashladnu tečnost (česta pojava po visokim dnevnim temperaturama, u situaciji kada vozilo stoji u mestu ili se sporo kreće).

    Novi motori na glavi motora imaju razne senzore, od kojih je najčešći senzor položaja bregastog vratila koji kompjuteru pomaže u preciznom određivanju režima rada motora i ubrizgavanja goriva Kod benzinskih motora, u glavu su uvrnute svećice a kod dizel motora dizne. Noviji benzinski motori imaju pored svećica i sistem za direktno ubrizgavanje goriva u cilindre.
     
    Zbog čega je prilikom stezanja glave motora za blok motora potreban moment ključ ("kilo ključ")?
    Moment ključ osigurava identičnu silu dotezanja za svaki zavrtanj. Bez njega, bili bismo prinuđeni da se oslonimo na osećaj, a to bi lako moglo da dovede do nejednakog, nedovoljnog ili preteranog stezanja glave motora. Takođe, svaki motor ima propisanu silu stezanja glave motora koju je nemoguće otprilike dozirati.
     
    Motor je ostao bez vode, glava je iskrivljena ali nije pukla. Šta da radim?
    Obavezna je obrada takve glave u specijalizovanom servisu, naravno pod uslovom da nije previše deformisana.
     
    Posle obrade glave motora i njenog vraćanja na motor, imam osećaj da auto bolje ide. Da li je to moguće ili mi se samo čini?
    Moguće je, ali je potreban oprez! Obradom glave motora smanjujemo kompresioni prostor između cilindara i glave motora što dovodi do određenog rasta snage motora. Treba imati na umu da smanjenje kompresionog prostora nepovoljno utiče na ležajeve radilice zbog snažnije eksplozije u cilindrima. Proizvođači motora preporučuju postavljanje debljeg zaptivača (dihtunga glave) ukoliko je glava motora obrađena više nego što bi moglo štetiti motoru.
     
    KOLENASTO VRATILO ("RADILICA")"

     
    Zadatak radilice je da pretvori pravolinijsko kretanje klipova u cilindrima (gore-dole) u obrtno kretanje i to obrtanje preko zamajca i spojnice prenese na menjač. Prilikom rada, kolenasto vratilo trpi veliko opterećenje i zbog toga se i dan-danas ovaj deo motora dobija kovanjem, izuzetno retko livenjem. Posle grube obrade na specijalnim strugovima ili CNC mašinama, kolenasto vratilo se obrađuje na završnu meru na specijalnim mašinama za tu svrhu.
    "Radilica" je preko "ležećih ležajeva" (dvodelni ležajevi na bloku motora) i polutki za stezanje vezana za blok motora, a preko "letećih ležajeva" i polutki klipnjače je spojena sa klipnjačom.

    Radio sam osveženje motora, ali mi je majstor rekao da je radilica dobra i da ne treba da menjam ležajeve radilice. Da li je to dobra odluka?
    Ne, to je jedna od najčešćih grešaka prilikom reparacije motora.
    Da bi demontirali klipove, neophodno je da skinemo klipnjače sa radilice. Tom prilikom se leteći ležajevi radilice otpuštaju i klipnjača sa klipom izvlači na gore. Ponovno stezanje letećih ležajeva je izričito zabranjeno u svim uputstvima proizvođača motora, jer motor koji je repariran ima veću kompresiju i brzo dolazi do deformacije prvo letećih a potom i ležećih ležajeva radilice, zbog mnogo snažnijeg udara usled detonacije u cilindrima. U kvalitetnim servisima, čak se i potpuno novi ležajevi radilice ne stežu dva puta, bez obzira na razlog demontaže.

    Šta znači izraz "motor je prolupao"?
    To znači da iz motora dopiru ritmični udarci koji sa većim brojevima obrtaja postaju sve jači. Razlog je naveden u prethodnom odgovoru, ukratko: lupanje koje se čuje je posledica povećanog zazora između ležajeva radilice i njenih kolena. Motor odmah treba ugasiti!  Ne postoji privremena popravka ovog kvara, motor treba ponovo demontirati, radilicu obraditi i montirati sa odgovarajućim - novim ležajevima.
     
    BREGASTO VRATILO

     
    Bregasto vratilo (često se ovaj deo pogrešno naziva i "bregasta osovina") je element motora čiji je osnovni zadatak da preko bregova upravlja ciklusima i vremenom otvaranja i zatvaranja ventila. Osovina ne prenosi snagu, već samo kretanje. Zbog toga je izraz "bregasta osovina" neadekvatan. Od ovog dela itetako zavisi i snaga motora i njegova "živahnost", ali i potrošnja. Pogon ovom vratilu daju zupčasti kaiš (ili lanac) koji mu time daju direktnu zavisnost od položaja klipova u cilindrima motora, što je jedan od osnovnih uslova paljenje smeše u cilindrima. Na animaciji rada bregastog vratila može se videti uprošćen prikaz njenog rada. Za primer je uzet motor sa dva ventila po cilindru i može se videti da bregasta otvara ventile po preciznom šablonu kojim upravljaju bregovi na njoj. Zatvaranje ventila vrši opruga, koja nije prikazana na ovoj animaciji.
     

     
    U cilju povećanja snage motora, danas se prave motori i sa dva bregasta vratila (DOHC - double over head camshaft) sa varijabilnim vremenom otvaranja i zatvaranja ventila. Ovim poboljšanjima su od motora sa relativno malom radnom zapreminom dobijeni izuzetno snažni motori.
     
    Šta znači izraz "štelovanje (podešavanje") ventila?
    Kao što se vidi na prethodnoj animaciji, ventili se otvaraju i zatvaraju na osnovu kretanja bregova sa bregastog vratila. Vremenom se između delova koji se nalaze između bregastog vratila i ventila ( bregasto vratilo nikada nije direktno oslonjeno na ventil) pojavi veći zazor od fabričkog koji može skratiti vreme otvaranja ventila, što direktno utiče na snagu motora. Takođe, moguće je i da se desi obrnut slučaj - da zazor uopšte ne postoji pa je taj ventil stalno otvoren.
    Važno je napomenuti da prilikom detonacije u cilindru oba ventila MORAJU biti u stanju mirovanja. Ukoliko je bilo koji od njih usled pritiska loše podešenog bregastog vratila van sedišta ventila ("stalno otvoren ventil"), vrlo brzo će zbog uticaja temperature i pritisaka iz cilindra biti deformisan ("izgoreo ventil").
    Dakle: Cilj podešavanja zazora između bregastog vratila i elemenata koji prenose negovo kretanje na ventile je dovođenje svih zazora na mere po specifikaciji proizvođača. Radi ilustracije, uglavnom su to mere od oko 0,15 do 0,25mm.
     
    Šta su to "hidraulični podizači ventila"?
    Kao što je već pomenuto u tekstu, bregasto vratilo nikada nije direktno u kontaktu sa ventilom, već preko različitih "posrednika" koji elipsu brega sa bregastog vratila pretvaraju u pravolinijsko kretanje ventila. Hidraulični podizači koriste ulje iz motora koje stvara dovoljno visok pritisak da između bregastog vratila i podizača bude uvek isti zazor (nije potrebno "štelovanje" ventila)

    SISTEM ZA PODMAZIVANJE MOTORA

     
    Motorna ulja imaju zadatak da smanje trenje između pokretnih delova motora (time produžuju životni vek delovima motora), da odvedu toplotu koja se stvara pomenutim trenjem, da štite motor od unutrašnje korozije i da vrše svojevrsno zaptivanje delova motora ("dihtovanje"). Na šemi iznad je prikazano kruženje ulja i mesta gde se podmazuju delovi motora i odvodi toplota sa njih. Osnovna podela ulja je po hemijskom sastavu.

    Mineralno ulje sadrži bazno ulje (dobijeno preradom nafte) i koristi se uglavnom za starije motore.
    Sintetičko ulje se dobija u laboratorijama. Razlog je što novi tipovi motora imaju daleko veće zahteve pa mineralno ulje više nije dovoljno dobro. Obavezno ih koriste motori sa više od dva ventila po cilindru i motori sa turbo kompresorima.
    Polu-sintetičko ulje je praktično mešavina prve dve vrste ulja, možemo reći da svoju primenu uglavnom nalazi kod motora sa katalizatorima. 
    Sve tri vrste sadrže različite aditive koji bitno utiču na osobine motornih ulja.

    Postoji i "četvrta" vrsta ulja: ulje za stare motore.
    Ova ulja se preporučuju za vozila koja su prešla više od 100 (negde i 150) hiljada kilometara, pod uslovom da je primećena potrošnja ulja koja je veća od propisane od strane proizvođača.

    Osnovna namena ove vrste ulja je: sprečavanje sagorevanje ulja ukoliko prođe u komoru za sagorevanje usled oslabljenog dihtovanja između klipa i zida cilindra, i poboljšavanje zaptivanje istrošenih delova, tako što prodiru u zaptivke i šire ih, hemijski reagujući sa njima. Oznake motornih ulja su često nerazumljive za većinu ljudi. Članak u prilogu bi trebao da pomogne "dešifrovanju" a ovaj članak je mesto gde su razmenjena iskustva u vezi motornih ulja. Motorno ulje je u stalnom kretanju u motoru. Njegovo kretanje obezbeđuje pumpa za ulje. Pumpa se nalazi unutar motora i pričvršćena je za blok motora.

    Pogon samoj pumpi obezbeđuje direktna veza sa razvodom motora preko sopstvenog zupčanika. Zupčanik uljne pumpe pokreću zupčasti kaiš ili lanac (u zavisnosti od modela). Donji deo uljne pumpe je potopljen u koritu motora ("karter"), a odatle ulje biva distribuirano pod pritiskom u sve ostale delove motora koji se podmazuju. Zanimljivo je da se cilindri i klipovi ne podmazuju uz pomoć uljne pumpe već se to radi prostim "bućkanjem" preko klipa kada je u donjem položaju. Tako sakupljeno ulje on nosi u cilindar i vrši podmazivanje.
     
     
     
    Pošto se vremenom delovi motora koji su izloženi trenju i pored podmazivanja habaju, veoma je bitno da sitni delovi budu uklonjeni iz ulja koje vrši podmazivanje. Ulogu prečistača obavlja filter ulja, koji je sastavni deo "uljne magistrale", odnosno svo ulje kojim se vrši podmazivanje motora obavezno prolazi kroz njega. Filter u sebi sadrži specijalnu vrstu filter papira koji propušta ulje a zadržava nečistoće iz ulja. Filter je zavrnut na blok motora. Vremenom, nečistoće se mogu nakupiti toliko da počnu da ometaju normalan prolazak ulja kroz filter, pa ga je potrebno zameniti. Prilikom zamene filtera, obavezno namazati gumicu za dihtovanje na njemu uljem da bi sprečili iskakanje gumice prilikom stezanja filtera (Ovo može dovesti do brzog gubitka ulja u motoru i posle toga i do havarije motora).
     
    Hoću sam da zamenim ulje i filter ulja. Šta treba da znam o tome i koji mi alat treba za to?
    Parkirajte automobil na ravnu površinu i povucite ručnu kočnicu.
    Obavezno zagrejte automobil pre zamene ulja. Ugrejano ulje će lakše iscuriti iz motora i zamena ulja će zbog toga oduzeti manje vremena (bitan faktor kod zamene ulja zimi);
    Pripremite veći sud koji može stati ispod kola, najbolje neki stari lavor. Takođe, pripremite garnituru ključeva za odvrtanje čepa na koritu motora (može biti imbus ili običan OK zavrtanj), malo krpe i veći karton koji ćete staviti ispod celog motornog prostora;
    Odvrnite čep za sipanje ulja na motoru i izvadite merač za ulje, obrišite ih krpom i ostavite sa strane. Ovim ste obezbedili ulazak vazduha i lakši izlazak ulja iz motora;
    Oprezno skinite čep sa korita motora ("kartera") i pokušajte da ga zadržite u ruci (da ne upadne u posudu sa uljem koje počinje da izlazi iz motora);
    Sačekajte dok svo ulje ne izađe, obično je to momenat kada ulje više ne curi već počne da ide kap po kap. Vratite čep korita motora na svoje mesto. Pre vraćanja proverite u kakvom je stanju bakarna podloška koja služi kao zaptivač i po potrebi je zamenite. Ne pretežite čep!
    Odvrnite filter ulja, a pre toga obezbedite prostor ispod njega kako bi ulje iz filtera išlo pravo u sud gde se već nalazi ulje iz motora. Moguće je da će vam za odvrtanje filtera biti potreban alat za skidanje filtera;
    Sklonite ulje van domašaja svojih ruku i nogu (iz iskustva), i pripremite novi filter ulja. Obično se u kutiji odvojeno nalazi gumica koju treba postaviti u predviđeno mesto na filteru. Namažite površinu gumice uljem i oprezno zavrnite filter koliko možete snagom svojih ruku - ne pretežite filter i ne koristite alat za skidanje filtera u svrhu stezanja novog filtera!;
    Sipajte novo ulje u motor. Obično je to količina od oko 3 do 3,5 litara (neki modeli koriste i više ulja - raspitajte se pre kupovine ulja!) nikako nemojte sipati više ulja u motor.
    Vratite merač nivoa ulja na mesto i zavrnite čep motora.
    Startujte motor, lampica za ulje će duže ostati upaljena nego inače ali to je normalna pojava jer ulje još uvek nije napunilo filter ulja.
    Ako se posle nekoliko sekundi (ne više od 5) lampica ne ugasi, zaustavite motor i proverite nivo ulja.
    Po potrebi dospite još ulja u motor, potrebno je da nivo ulja na meraču bude malo više od sredine između oznaka minimum i maksimum, više prema maksimumu;
    Startujte motor ponovo, kada se lampica pritiska ulja ugasi, ostavite motor da radi i proverite da li ima curenja na čepu i filteru.
    Ponovite postupak paljenja motora još par puta dok se ne uverite da se lampica ulja gasi brzo po startovanju motora;
    Ukoliko se i posle opisanog dosipanja ulja lampica gasi posle dugog vremena ili se uopšte ne gasi, morate zameniti filter ulja drugim - novim filterom ulja;
     
    Ulje koje sam kupio ima period zamene od 30.000km, a proizvođač vozila preporučuje zamenu na 10.000km. Koga da poslušam?
    Obavezno se pridržavati perioda zamene koji je naveo proizvođač motora-vozila, bez obzira na viši kvalitet ulja koje je sipano u motor.
     
    Primetio sam da mi nedostaje ulje u motoru. Hteo bih da samo dolijem količinu koja nedostaje, ali ne znam da li da sipam mineralno, sintetičko ili ulje na bazi polusintetike?
    Uobičajena situacija je da vam kod zamene ulja ostane manja količina.
    Vrlo dobra navika je da se tih pola litre ulja nalazi uvek u automobilu, jer je opisana situacija idealna prilika za dosipanje ulja bez mnogo razmišljanja.
    Ne bacajte praznu ambalažu od ulja dok ne kupite novo ulje - može vam pomoći prilikom kupovine. Mešanje različitih vrsta ulja je moguće, ali postoje neka ograničenja. U suštini, u smislu dolivanja vam na putu može poslužiti skoro svako motorno ulje. Detaljnije o mešanju ulja: http://fotkica.com/uploads2N/213361_1684829005_Me%9Aanje%20motornih%20ulja.pdf - (Izvor teksta)
     
    Prilikom zamene ulja, iz motora je izašlo 3 litre ulja, a morao sam da sipam 3,5 litara. Da li to znači da moj motor počinje da troši ulje?
    Nema razloga za paniku. Svaki motor troši ulje a količina ulja koju potroši između dve zamene može biti posledica mnogih uticaja:

    - neodgovarajući viskozitet ili kvalitet ulja;
    - kvalitet završne obrade motora;
    - kvalitet ugrađenih delova u motor;
    - neispravan sistem za hlađenje motora;
    - neodgovarajuća i nasilna vožnja sa veoma visokim brojevima obrtaja;
    - starost motora ili njegova pređena kilometraža;
    - curenje ulja na zaptivačima ili semerinzima na motoru; itd...

    Bez obzira na navedeno, ovo je znak da češće počnete proveravanje nivoa ulja u motoru.
    Poželjno je imati i 1 litar motornog ulja u paketu obavezne opreme u kolima.
     
    Primetio sam da mi se lampica ulja povremeno upali i sama ugasi u toku vožnje. Šta da radim?
    Davač pritiska ulja je registrovao bitan pad pritiska, verovatno imate samo najmanju moguću količinu ulja u motoru. Odmah zaustavite vozilo na bezbedan način, ugasite motor i proverite količinu ulja u motoru. Dospite ulje u motor do nivoa koji je opisan u tekstu (između min i max.)
     
    Prilikom ispuštanja starog ulja, primetio sam da je ulje zadržalo lepu boju pa pretpostavljam da je i filter čist. Da li je dobro da ostavim filter na vozilu i samo promenim ulje, a filter zamenim kod sledeće zamene ulja?
    Zaprljanost filtera je nemoguće utvrditi bez njegovog rasklapanja.
    Može se desiti da je ulje čisto i lepe boje a da je filter potpuno zaprljan.
    Uzimajući u obzir veoma pristupačnu cenu filtera ulja i njegovu laku demontažu/montažu, rizik koji preuzimate ostavljanjem starog filtera je potpuno nepotreban i opasan. Svi proizvođači preporučuju zamenu filtera prilikom zamene ulja.
     
    Nisam zamenio filter ulja i primećujem da se lampica ulja na instrument tabli sporije gasi nego ranije. Pošto zbog iznenadnog puta nemam vremena za zamenu, da li može doći do potpunog začepljenja filtera ulja i havarije na motoru?
    Ne. Filter ulja ima takozvani "by-pass" ventil u sebi.
    U suštini je to jednostavan mehanizam sa oprugom koji propušta ulje kad u filteru poraste pritisak ulja koje ne može da prolazi kroz filter papir.
    Na ovaj način se obezbeđuje podmazivanje motora čak i u situaciji kada je filter prepun nečistoća.
    Ipak, iskoristite prvu priliku za zamenu filtera i ulja jer vožnja sa ovakvim filterom nije trajno rešenje i može vam doneti mnogo dodatnih troškova zbog havarije motora (podmazivanje uljem koje nije čisto).

    SISTEM ZA RASHLAĐIVANJE I GREJANJE MOTORA
     

     
    Toplota sa delova koji su izloženi trenju se samo delom odvodi uljem za podmazivanje. Da bi motor zadržao normalnu radnu temperaturu potrebna je rashladna tečnost. I pored ogromnog napretka u konstruisanju savremenih motora, i dalje je stepen iskorišćenja veoma nizak. Primera radi oko 70% energije koju motor stvori radom odlazi na toplotnu energiju.
    Zadatak koji ima sistem za rashlađivanje je veoma kompleksan i težak. Ranija rešenja su bila oslonjena na hlađenje vazduhom. Ovo rešenje je bilo dosta dugo standardno dok nije otkriven način da motor bude hlađen vodom.
    U sistemu za rashlađivanje se nalazi (u većini slučajeva) od 5 do 6 litara rashladne tečnosti koja se neprekidno kreće kroz otvore i bloku motora i glave motora. Putevi podmazivanja i rashlađivanja se nigde ne ukrštaju, oba sistema imaju svoje "magistrale". Kretanje rashladne tečnosti kroz sistem obezbeđuje pumpa za vodu, preko zupčanika koji okreće zupčasti kaiš. Kada startujete motor, rashladna tečnost se kreće samo kroz blok i glavu motora da bi što pre bila postignuta radna temperatura, što je veoma bitno za životni vek motora, za manju potrošnju goriva ali i za grejanje kabine automobila (u hladnim danima). Kada temperatura rashladne tečnosti dostigne predviđenu temperaturu (oko 90-94°C) termostat propušta rashladnu tečnost iz hladnjaka i time sprečava kritičan rast temperature unutar samog motora.

    Čim temperatura vode spadne (obično oko 85 - 87° C) termostat zatvara kruženje vode iz hladnjaka. Ovaj proces se neprekidno ponavlja svo vreme rada motora. Rashladna tečnost koja je izašla iz motora i dospela u hladnjak se nalazi u aluminijumskim cevčicama malog preseka koje omogućavaju brzo oslobađanje toplote. Kretanje vozila dodatno pospešuje snižavanje temperature rashladne tečnosti. Ukoliko dođe do porasta temperature rashladne tečnosti i u samom hladnjaku, to registruje termoprekidač koji uključuje snažan ventilator koji vrlo brzo obara temperatururashladne tečnosti, "izvlačenjem" vazduha iz hladnjaka (ventilator ne "gura" vazduh prema hladnjaku). Opisan postupak kruženja rashladne tečnosti ima za cilj sprečavanje pregrevanja motora, ali i održavanje njegove radne temperature na projektovanom nivou bez obzira na spoljne vremenske prilike i uticaje.

    Šta sadrži rashladna tečnost?
    Da bi obezbedili otpornost na niske temperature zimi i visoke temperature leti, ova tečnost sadrži alkohole na bazi glikola. U zavisnosti od odnosa destilovane vode i glikola, može biti otporna na smrzavanje pri temperaturi od -10 do -40°C, a u isto vreme tačka ključanja je viša nego kod vode (oko 110°C).
     
    Primetio sam da mi nedostaje rashladne tečnosti, da li da dospem destilovanu vodu, 100% ili 40% (već pripremljen) rastvor rashladne tečnosti?
    Pre nego što se izvrši dosipanje, treba proveriti trenutno stanje rashladne tečnosti posebnim meračima. U zavisnosti od toga na kojoj temperaturi će postojeća rashladna tečnost smrznuti, izvršiti dolivanje.
    Primer: merač pokazuje otpornost na -30°C, moguće je dolivanje destilovane vode; merač pokazuje otpornost na -12°C - obavezno dolivanje 100% antifriza.
     
    Zbog čega je potrebno promeniti kompletnu rashladnu tečnost posle dve ili tri godine?
    Rashladna tečnost ima za cilj zaštitu motora od pregrevanja i smrzavanja kao i zaštitu unutrašnjih delova od oksidacije.
    Vremenom, jedna od ovih karakteristika bitno oslabi pa je zbog toga potrebno zameniti rashladnu tečnost.
    Period zamene zavisi od zahteva proizvođača motora, ali i specifikacije same rashladne tečnosti (proizvođač zahteva zamenu svake tri godine, rashladna tečnost ima period od dve godine: zameniti rashladnu tečnost posle dve godine; proizvođač zahteva zamenu svake tri godine, rashladna tečnost ima period od četiri godine: zameniti rashladnu tečnost posle tri godine)
     
    Zašto ne treba sipati vodu sa česme (pitku vodu) u sistem?
    Ova voda sadrži minerale koji mogu izazvati oksidiranje unutrašnjih delova motora. Zbog toga se koristi isključivo destilovana (demineralizovana) voda.
     
    Da li ću bolje zaštititi motor od smrzavanja ako sipam sam 100% antifriz, bez mešanja sa destilovanom vodom?
    Ne. Da bi rashladna tečnost bila potpuno funkcionalna, obavezno je njeno mešanje sa destilovanom vodom.
    Međusobni odnos vode i "antifriza" zavisi od očekivane temperature zimi, a tačno uputstvo se nalazi uvek na pakovanju antifriza.
     
    Šta znači izraz "motor mi je prokuvao"?
    Kada temperatura rashladne tečnosti preće granicu ključanja (razlozi mogu biti: nedostatak RT, curenje RT, zaprljani kanali hlađenja, neispravnost termostata ili termoprekidača, neispravnost ventilatora hladnjaka) ta temperatura rashladne tečnosti nije u stanju da ohladi motor i dolazi do pregrevanja motora i rashladne tečnosti. Pošto su svi sistemi za hlađenje napravljeni da imaju "slabu tačku" (mesto sa najmanjim otporom na pritisak) rashladna tečnost uz pomoć povećanog pritiska zbog visoke temperature izbija iz sistema za hlađenje, stvarajući oblak vrele pare.
    OPREZ: Nikada ne pokušavajte da brzo skinete poklopac za sipanje rashladne tečnosti dok motor izbacuje paru! Ne zaboravite da je temperatura rashladne tečnosti preko 110C u momentu dok ključa! Ukoliko ste daleko od nekog servisa, obavezno prvo zaštitite nečim sve nepokrivene delove tela (pogotovu oči) i majicom ili nekom drugom tkaninom prekrijte poklopac pre odvrtanja.

    Odvrtanje vršite veoma oprezno! Ne dolivajte hladnu vodu u vreo motor ako on nije u radu, obavezno startujte motor i oprezno dolivajte vodu u više navrata po malo. Bilo bi idealno dolivati mlaku ili vruću vodu u sistem. U slučaju da posle opreznog dolivanja rashladne tečnosti motor vrati normalnu temperaturu, obavezno izvadite merač ulja i pogledajte kako izgleda ulje. Ukoliko na meraču ulje ima boju bele kafe sa mehurićima, zaustavite motor i pozovite šlep službu. Ovo je siguran znak da je zbog previsoke temperature došlo do havarije motora (izgoreo zaptivač glave, pukla glava motora ili blok motora).

    Imam stariji auto kojem pred leto izvadim termostat jer mi često "prokuvava". Koliko je to štetno za motor?
    Ovim "rešenjem" se motor lišava mogućnosti da ima standardnu, projektovanu temperaturu motora. Takođe, sistem u ovom slučaju ne poseduje "rezervu" rashladne tečnosti sa nižom temperaturom u slučaju kritično visoke temperature rashladne tečnosti unutar motora.
    Sve u svemu, ovo može biti samo prelazno rešenje, do dolaska kući.
     
    Auto mi malo slabije greje zimi, pa ja stavljam karton ispred hladnjaka. Tada imam malo bolje grejanje ali nisam siguran koliko je to dobro za motor?
    Slabo grejanje u kabini može biti posledica nedostatka rashladne tečnosti ili vazduha u instalaciji. Dolijte tečnost ili ispustite vazduh ( posle vožnje, kada je motor zagrejan, skinite poklopac za sipanje rashladne tečnosti i ostavite motor da radi; kada se upali ventilator hladnjaka to je znak da RT kruži po celom sistemu i trebali bi da se vide mehurići u posudi - to je znak da zarobljeni vazduh napušta sistem; po potrebi dolijte rashladnu tečnost i zavrnite poklopac). Postavljanje kartona ispred hladnjaka koristi vama ali može doneti veliku štetu motoru zbog nemogućnosti rashlađivanja.
     
    Da bih sprečio da mi motor "prokuva" na kontrolni tablu sam izveo prekidač ventilatora hladnjaka. Kada upadnem u gužvu jednostavno ga uključim i on "vrti" dok god ga ja ne isključim. Da li je ovo dobar način?
     
    Ne! Osim što ne garantuje uspeh u borbi protiv "kuvanja" motora, ovo može biti opasno za sam motor ventilatora i elektro-instalaciju. Ukoliko ne postoji predviđena razmena rashladne tečnosti između motora i hladnjaka (znak da je neispravan termostat) potpuno je nebitan rad ventilatora, što znači da motor vrlo brzo može "prokuvati" i pored rada ventilatora hladnjaka. Sa druge strane, motori ventilatora jednostavno nisu predviđeni da rade duži vremenski period pa može doći do pregrevanja kako motora, tako i elektroinstalacije. U kombinaciji sa visokom dnevnom temperaturom, ovo može rezultirati topljenjem i paljenjem elektroinstalacije u motornom prostoru. NE ZABORAVITE: Neispravan sistem za rashlađivanje motora može dovesti do "prokuvavanja" i u sred zime!
    SISTEM ZA NAPAJANJE MOTORA GORIVOM

    Generalno, ovaj sistem čine: [*] rezervoar za gorivo;
    Služi da obezbedi što veću autonomiju vozila bez sipanja goriva. Kapaciteti rezervoara variraju od mdela do modela, ali se kreću od 30 do 70 litara za putničke automobile. Postoje izuzeci sa većim kapacitetom rezervoara.
    [*] dovodna i povratna cev ;
    Ove cevi se izrađuju od materijala koji je otporan na uticaje naftnih derivata i spojlnje uticaje (so, visoka i niska temperatura). Ovaj vod obezbeđuje transport goriva od rezervoara do pumpe goriva i povrat neutrošenog goriva nazad u rezervoar.
    [*] prečistač goriva;
    Kao i prečistač ulja, prečistač goriva ima zadatak da zadrži nečistoću iz goriva u sebi (uz pomoć filter papira) i ne omogući idealno čisto gorivo za rad motora. Ovaj prečistač može biti deo postojeće magistrale goriva ali se može i ugraditi naknadno kod starijih modela automobila koji nemaju fabrički predviđen prečistač goriva.
     

     
    Prečistač goriva za dizel motore je u velikoj većini slučajeva mnogo ozbiljniji i veoma liči na prečistač ulja (navija se na kućište prečistača). Ovi prečistači poseduju i plastični čep kojim je moguće ispustiti vodu koja je odvojena prilikom filtracije goriva:

    [*] pumpa za gorivo,
    Ovaj uređaj koristi obrtanje (najčešće) bregastog ili kolenastog vratila i vibracijom membrane pravi vakuum kojim usisava gorivo iz rezervoara i šalje ga na rasplinjač. Moderni benzinski motori imaju savremenije rešenje kod kojeg je pumpa za gorivo i uređaj koji šalje gorivo u cilindre - jedan uređaj.
     

    [*] rasplinjač ("karburator") -
    Legendarni rasplinjač ("karburator") ima zadatak da napravi dobru smesu vazduha i raspršenog goriva u svim uslovima vožnje: rad u mestu, normalna i ekstremna vožnja. Koristi se isključivo za benzinske motore. U zavisnosti od snage motora, rasplinjač je imao jedno ili dva "grla" odnosno komore koje su vršile rasplinjavanje goriva (pretvaranje tečnog goriva u sitne kapljice). Njegova loša strana je što je gorivo bilo ubacivano u usisnu granu a ne direktno u cilindre, kao što je slučaj sa novim motorima.
     

    [*] pumpa visokog pritiska ("BOSCH pumpa")
    Ova pumpa se koristi kod dizel motora i objedinjuje pumpu za gorivo i distribitivni centar goriva direktno u cilindre. Poseban mehanizam, koji pokreće zupčasti kaiš, crpi gorivo iz rezervoara, sabija ga specijalnim klipovima do pritiska od oko 200 do 300 bar-a, i u tačno određenom momentu ubrizgava direktno preko dizni u cilindre.
     

    [*] dizne visokog pritiska
    Gorivo koje šalje pumpa visokog pritiska dizne raspršavaju u maglu koju ubacuju u cilindre. Na telu dizni se nalaze otvori za povrat goriva koje nije utrošeno, nazad u rezervoar. Gorivo od pumpe do dizni stiže čeličnim ili bakarnim cevima koje mogu izdržati navedene pritiske.
     

     
    RAZVOD MOTORA
     

     
    Kao što je već pomenuto, potrebno je obezbediti veoma strogo kontrolisanu zavisnost između kretanja klipova i otvaranja/zatvaranja ventila. Klipove preko klipnjača pokreće kolenasto vratilo (radilica), a ventile bregasto vratilo. Element koji ih uvek drži u tačno definisanom odnosu je zupčasti kaiš. Ovaj kaiš je nazubljen sa strane koja naleže na remenice bregastog i kolenastog vratila, ima broj „zuba“ koji obezbeđuje tačan međusobni odnos broja okretaja pomenutih vratila od 1:2. (za jedan okretaj bregastog vratila, kolenasto se okrene dva puta.) Ovakvim odnosom je obezbeđen osnovni uslov rada četvorotaktnog motora, o čemu će biti reči malo kasnije.
     
    Koliki je životni vek zupčastog kaiša?
    U zavisnosti od proizvođača, obično je period zamene ovog kaiša oko 30.000 do 50.000 kilometara, kod nekih automobila i duplo više.
     
    Da li ovaj kaiš pokreće još neki sklop u motoru?
    Da. Često se dešava da zupčasti kaiš pokreće i pumpu za vodu.
     
    Šta je „španer“?

     
    Španer je ležaj koji vrši zatezanje kaiša i time sprečava preskakanje ili spadanje sa zupčanika. Ukoliko kaiš preskoči jedan zub („prezupči“), motor će raditi veoma nestabilno i imaće otežano startovanje. Ukoliko kaiš spadne ili pukne, može doći do teže havarije motora (krivljenje ventila, pucanje glave motora, pucanje klipova...). Neki proizvođači u cilju prevencije težih havarija motora u slučaju pucanja kaiša namerno oslabljuju manje bitne delove (npr. klackalice ventila) čija je zamena laka i ne zahteva skidanje glave motora.
     
    Zupčasti kaiš je zamenjen pre 1.000 km, ali sam primetio curenje pumpre za vodu koju on pokreće. Posle zamene pumpe za vodu razmišljam da vratim isti zupčasti kaiš. Da li je to u redu?
    Ne! Nikada ne vraćajte zupčasti kaiš na motor, bez obzira na pređenu kilometražu, makar ona bila i 5km! Ponovna montaža korišćenog kaiša se tretira kao dotezanje (takođe zabranjeno!) i najstrožije je zabranjena uputstvima proizvođača kaiša!

    PREČISTAČ VAZDUHA

     
    Kao i prečistač ulja, i prečistač vazduha ima svoju ulogu u pravilnom funkcionisanju i radu motora. Prvenstveno, njegova uloga je da motoru obezbedi čist vazduh, bez primesa prašine, i da spreči ulazak u cilindar bilo kakvog stranog tela koje motor može "usisati". Takođe, veoma važna uloga prečistača je da "reciklira" vazduh zasićen uljnim isparenjima koji dolazi iz motora ("iberlauf") i spreči njegovo ispuštanje u atmosferu. Na skici je prikazan jedno od starijih rešenja prečistača vazduha, ali je suština identična i kod potpuno novih motora. Osnovni posao obavlja umetak prečistača vazduha, filter papir sa unapred definisanom propusnošću vazduha koji je jednostavno uliven u gumeni omotač kako bi olakšao montažu u sam prečistač. Period zamene umetka prečistača vazduha je obično jednak periodu zamene ulja u motoru, ali se može menjati i češće ukoliko postoje dobri razlozi za tako nešto.
    Ukoliko imate situaciju kao što je na sledećoj fotografiji, obavezno zamenite umetak prečistača vazduha!
     

     
    TURBO-KOMPRESOR
     

     
    Motor koji usisava vazduh u cilindre na klasičan način ima uvek manjak potrebnog vazduha za rad motora. Razvojem motora sa znatno većom snagom i ubrzanjem, vreme otvaranja usisnog ventila je postalo veoma kratko tako da motor usisa jedva 50% potrebnog vazduha. Uvođenjem turbo-kompresora kao jednog od agregata motora, motor je počeo dobijati propisanu i idealnu količinu vazduha potrebnu za svoj rad.
     
    Šta je turbo-kompresor i kako radi?
    Ovaj uređaj koristi izduvne gasove iz motora koji pokreću turbinu. Turbina pokreće rotor kompresora koji usisava i sabija vazduh. Broj obrtaja rotora je skoro nezamislivo velik, čak i preko 150.000 obrtaja u minuti! Sabijen vazduh prolazi kroz izmenjivač toplote ("intercooler") koji mu smanjuje zapreminu i tako sabijen i ohlađen vazduh je spreman za usisavanje u cilindar motora. Veća količina vazduha u cilindru potpomaže bolju eksploziju i iskorišćenje goriva u motoru, tako da motori sa turbo-kompresorom razvijaju više snage od motora istih ili sličnih karakteristika koji nemaju turbo-kompresor.

    STARTOVANJE, RAD I ZAUSTAVLJANJE MOTORA

    Motor startujemo ključem.
    Prosto, zar ne?
    Međutim, u procesu startovanja motora učestvuju mnogobrojni delovi i sklopovi od kojih zavisi uspeh u pokretanju motora. Šta se zaista dešava kada okrenete ključ? Da bi motor bio pokrenut, moraju biti ispunjeni sledeći preduslovi (kompletan i ispravan motor se podrazumeva): 
     
    Motor mora imati makar minimalnu količinu goriva na raspolaganju;
    Akumulator (baterija) mora biti ispravan i napunjen;

    Navedeni preduslovi su identični i za benzinski i za dizel motor.
    Startovanje motora:

    Postavljanje ključa u kontakt bravu i njegovo okretanje u položaj pred startovanje; U ovom momentu, automobil se priprema za startovanje, vrši se provera svih sistema, a kod motora sa direktnim ubrizgavanjem pumpa goriva brzo postiže neophodan pritisak; Posle kratke provere, sve lampice na instrument tabli se gase osim dve: pritisak ulja i snabdevanje strujom, ove lampice se gase tek po startovanju motora (kada ulje postigne pritisak i počne autonomno snabdevanje strujom);

    Okretanjem ključa u START položaj, sa brave se šalje impuls elektropokretaču (anlaseru) koji ubacuje mali ali snažni zupčanik u zube zamajca koji počinje da rotira kolenasto vratilo (radilicu).
    Anlaser je u suštini električno-mehanička zamena za kurblu, kojom su nekada startovani motori automobila.
    Radilica (kolenasto vratilo) svojim okretanjem počinje da pokreće i klipove u cilindima;
    Preko remenice, ovo okretanje kolenastog vratila se prenosi putem zupčastog kaiša (ili lanca) i na bregasto vratlio, koje počinje otvarati i zatvarati ventile po precizno utvrđenom šablonu;
    Motor u ovom momentu postiže potrebnu kompresiju, za startovanje mu nedostaje gorivo i varnica koja će zapaliti gorivo i izazvati eksploziju;
     
    Gorivo se u cilindre ubacuje kroz dizne ili se vrši usisavanje preko otvorenog usisnog ventila (kod starijih motora). Procesom distribucije goriva upravlja kompjuter preko pumpe za gorivo.
    Kada klip krene u gornji položaj počinje sabijanje mešavine vazduha i goriva, u gornjem položaju svećica dobija elektronski impuls i stvara kratku varnicu koja izaziva eksploziju koja tera klip na dole;
    Da bi motor bio startovan, neophodno je paljenje smeše u barem tri cilindra;
    Kod dizel motora je ceo postupak isti, izuzimajući paljenje smeše:
    Dizel motori smešu pale kombinacijom većeg pritiska u cilindrima nego kod benzinskih motora (i do 2 puta) i ubrizgavanjem dizel goriva pod velikim pritiskom (oko 200 do 300 bar-a). Sabijen vazduh je vreo a ovako ubrizgano gorivo je još vrelije i dolazi do samozapaljenja koje obezbeđuje rad motora. Na ovom veoma uprošćenom objašnjenju se vidi da postoje određene faze rada motora koje se disciplinovano ponavljaju.

    Te faze rada nazivamo taktovi. Ogromna većina motora u automobilima danas su četvorotaktni motori.
    Šta konkretno znači pojam "četvorotaktni motor"?
    To znači da takav motor ima 4 takta, i to:

    --> Takt 1: Usisavanje vazduha:
    U ovom taktu, klip kreće na dole; otvoren je usisni ventil; zatvoren je izduvni ventil;

    --> Takt 2: Sabijanje:
    Klip kreće na gore sabijajući usisani vazduh i gorivo (kod starijih motora gorivo je usisivano u 1. taktu, kod novijih se ubacuje u 2. taktu); oba ventila su zatvorena;

    --> Takt 3: Eksplozija (koristan rad motora):
    Klip usled paljenja smeše i eksplozije kreće brzo na dole i ostvaruje kretanje koje u stvari i pokreće automobil; oba ventila su zatvorena;

    --> Takt 4: Pražnjenje cilindra:
    Klip kreće ponovo na gore i uz pomoć otvorenog izduvnog ventila izbacuje produkt eksplozije iz prethodnog takta; ovi produkti sagorevanja goriva u cilindrima su u stvari izduvni gasovi koji se odvode iza automobila kroz izduvni sistem ("auspuh"); usisni ventil je zatvoren;

    Kao što se može videti, od četiri takta samo je jedan koristan (i to treći) što ovakav tip motora dovodi u grupu uređaja sa slabom efikasnošću.
    Opisani taktovi su prikazan na sledećoj animaciji:
     

     
    Motor koji je u radu će se zaustaviti ako okrenete ključ u početni položaj.
    Šta se konkretno dešava u motoru posle okretanja ključa sa namerom da se isti zaustavi?
    Benzinski motor, starija rešenja: Okretanjem ključa prestaje snabdevanje bobine strujom, tako da svećice više ne proizvode varnicu koja je potrebna za eksploziju u cilindrima;
    Noviji motori: Kompjuter prestaje sa isporukom goriva i struje.
    Dizel motor, starije verzije: Okretanje ključa uskraćuje struju elektro-ventilu pumpe visokog pritiska ("Bosch-pumpe") koji zatvara kanal za dopremanje goriva.
    Noviji motori: Kompjuter prestaje sa isporukom goriva.

    IZDUVNI SISTEM
     

     
    Svi produkti sagorevanja se iz motora izbacuju u atmosferu kroz izduvni sistem. Ovaj sistem se naziva i "auspuh" iako je pravilan izgovor ove nemačke reči "auspuf". Prvi deo ovog sistema je izduvna grana koja je pričvršćena za glavu motora. Otvori na izduvnoj grani se podudaraju sa otvorima iznad cilindara kroz koje izduvni ventil ispušta produkte sagorevanja.
     

    Posle izduvne grane, smeštena su najčešće dva "lonca" koje povezuje cev.
     

     
    Ovi delovi (svaki od lonaca posebno) su tako konstruisani da bitno utiču i na smanjenje buke koju prave eksplozije u motoru, kako na putnike u vozilu tako i na sve ostale van vozila. Unutrašnjost svakog lonca čine najmanje dve (nekada i četiri) perforirane cevi, a prostor je ispunjen toplotnom i zvučnom izolacijom.
     

     
    Veoma važno mesto u izduvnom sistemu svakog vozila danas zauzima katalizator.
     

     
    Svo ograničenje po pitanju kontrole emisije izduvnih gasova i štetnih čestica se obavlja upravo u katalizatoru. Jednostavno rečeno, ovaj uređaj ima zadatak da zaustavi štetne materije odmah po izlasku iz motora pomoću hemijskih reakcija na veoma visokim temperaturama. Postoji vise razlicitih tipova katalizatora, a danas se u velikoj meri koriste “trostepeni”. To prakticno znaci da delovanjem ovakvog tipa katalizatora mozemo racunati na suzbijanje tri tipa stetnih materija u izduvnom gasu, odnosno predvidjen je za unistavanje tri odredjena jedinjenja (karbon-oksid, hidrokarbon, kao i kombinacija NO i NO2). To suzbijanje se sprovodi kroz tri faze – faza redukcije, oksidacije i, na kraju, faza kontrole (od strane ECU-a, koji ce na osnovu dobijenih podataka uticati na stvaranje smese pre njenog ulaska u motor).
     
    VAŽNI POJMOVI VEZANI ZA MOTOR
     
    Šta označava pojam "radna zapremina motora"?
    Ovaj pojam označava zapreminu koju zauzimaju klipovi u cilindrima tokom rada motora. Da bi izračunali radnu zapreminu motora, potrebna su nam tri podatka:

    1) prečnik cilindra;
    2) hod klipa u cilindru, i
    3) broj klipova u motoru.

    Podaci o prečniku cilindra i hodu klipa nam služe da izračunamo zapreminu valjka, tj. prostor koji koristi klip u cilindru dok radi. Ostaje nam da dobijeni broj (u cm3) podatak pomnožimo sa brojem cilindara u motoru - i dobićemo radnu zapreminu motora!

    Primer: [*] Zastava 101, motor 128A064, radna zapremina 1.116cm3 [*] Prečnik klipa: 80mm (standard) [*] Hod klipa (radilice): 55,5mm [*] Broj cilindara: 4
    40 x 40 x 3,14 (r2PI) = 5.024cm2 x 55,5 x 4 = 1.115,328cm3
     
    Motor u mom automobilu ima snagu 66kW. Šta to znači i kako se dolazi do tog podatka?
    Odgovor nije jednostavan. Najpre treba krenuti od definicije "konjske snage" koja je dugo vremena označavala snagu motora. Konjska snaga je rad potreban za podizanje tereta od 75kg na visinu od 60 metara za jedan minut.
     

     
     
    Međutim, ovaj podatak nije dovoljan. Za celu sliku i validan podatak nedostaje i moment sile ili obrtni moment. Ovaj moment predstavlja nešto što je "jednako proizvodu sile i udaljenosti mesta na kojem deluje ta sila od ose rotacije". Ali o čemu se zaista radi? zamislite da imate potrebiu da demontirate točak sa automobila. Naravno da će kraći ključ iziskivati vašu jaču silu i obrnuto, ovo nam je poznato i kao "dajte mi dovoljno dugačku polugu i oslonac i pomeriću Zemlju". Ova se udaljenost zove "krak sile", a ono što pri odvijanju primenjujete na šrafu zove se "moment" (jedinica: Nm). Objedinjeni podaci o snazi i momentu kroz formulu:

    KS = Nm * O / 7024
    [*]"O" je broj obrtaja motora

    ... definišu snagu motora u KS, i potrebno je samo ovu staru jedinicu pretvoriti u novu (KW):

    1 kW = 1,35962 KS

    Sada znamo da motor koji ima 66kW u sebi "krije" snagu od 89 KS.

    Umesto zaključka, pojednostavljenje:

    - kada pričamo o snazi motora mislimo koliko automobil sa tim motorom može ići brzo;
    - kada pričamo o obrtnom momentu - mislimo na to KADA će automobil ići brzo, tj. koliko "lako prima gas".
    Dijagram obrtnog momenta i snage s obzirom na broj obrtaja motora (slika ispod) veoma slikovito opisuje međuzavisnost ova tri elementa.
     

     
    Ne treba zaboraviti da je rad motora opterećen brojnim agregatima (alternator, vodena pumpa, uljna pumpa, razvod motora,...) i ostalim sklopovima (izduvni sistem, masa vozila, vremenski uslovi, ...) kao i kvalitetom goriva, kvalitetom rashladnog sistema, opštom aerodinamikom itd...

    NAJČEŠĆE POSTAVLJANA PITANJA U VEZI MOTORA

    Automobil je potpuno nov. Neko kaže da ne preterujem sa visokim brojevima obrtaja motora a drugi kažu da to kod novih motora nema nikakve veze. Šta da radim?
    Svi proizvođači preporučuju malo "nežniju" vožnju prvih nekoliko hiljada kilometara. Definitivno, malo "nežnijom" vožnjom prvih 2 do 3 hiljade km, možemo produžiti životni vek motora preko garantnog roka. Konkretnije, ova "nežnija" vožnja se prvenstveno odnosi na brojeve obrtaja motora, pa u skladu sa tim:
    Trudite se da ne prelazite polovinu od maksimalnog broja obrtaja za vaš motor (ako je maksimalan broj 6.000 obrtaja u minuti, prilikom vožnje se držite do maksimalnih 3.000);
    Ulazak u crveno označeno polje sa brojevima obrtaja je igranje sa graničnim mogućnostima vašeg motora (ozbiljan rizik od teške havarije) i rizik za sopstvenu i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju! Ne postoji ni jedan razlog da vozite na ovako visokom broju obrtaja u bilo kojoj brzini, bez obzira na to da li se radi o novom, razrađenom ili motoru koji je zreo za ozbiljan remont!
     
    Kako pravilno raditi "grejanje" motora u zimskim uslovima, i kako uopšte startovati motor zimi?
    Pre startovanja, obavezno pritisnite papučicu kvačila! Ovim dajete dodatnu snagu elektropokretaču jer ne mora da "vrti" i zupčanike menjača i menjačko ulje koje je mnogo gušće od motornog;
    Sačekajte da se pogase sve lampice koje služe za proveru stanja motora, osim lampica alternatora i pritiska ulja u motoru;
    Startujte motor kratkim okretanjem ključa. Izbegavajte jako dugo držanje ključa u START položaju, jer zimi ovakav režim brzo prazni akumulator. Mnogo je bolje 5 startovanja po 5 sekundi nego jedno od 25 sekundi.
    Kada motor proradi, nikako ga nemojte držati na visokom broju obrtaja! Posle nekoliko sekundi oprezno pustite papučicu kvačila (pre toga proverite da li je menjač u neutralnom položaju).
    Krenite odmah na željenu destinaciju, rad u mestu nikako nije dobar i bitno produžava vreme zagrejavanja motora. Prvih nekoliko minuta izbegavajte visoke i preniske brojeve obrtaja.
  17. Like
    Markobgd got a reaction from hibi011 in Skidanje DPF (Fap) filtera   
    Gde se nalazi vidi se na onim slikama gore što sam postavio. 
    U loncu prvo ide manji deo saća koji predstavlja katalizator a onda veliki deo koji je DPF
  18. Like
    Markobgd got a reaction from hibi011 in Skidanje DPF (Fap) filtera   
    Ne možeš izvaditi jedno a ostaviti drugo. Mislim fizički možeš obzirom da su saća razdvojena ali pošto je proces regeneracije takav da se ubrizgavanjem "živog" goriva podiže temperatura kompletnog tog kućišta/lonca (kat+dpf) te spaljuju nečistoće, cenim da će nastati vrlo brzo začepljenje na kat saću kada se isključi softverski regeneracija.
     
     
     
    Ili vadiš sve il ne diraš ništa
  19. Like
    Markobgd got a reaction from Milos ue in Fiat 500 twinair 2011   
    Ja koliko znam to ne ograničava auto da ide većom brzinom več obaveštava da je ta brzina dostignuta i prekoračena.
     
    A ovo gore pomenuto sa brzinometom i kazaljkom zelene boje je oznaka za tempomat što opet ne ograničava veće brzine....
  20. Like
    Markobgd got a reaction from PremieRacing in O akumulatorima...   
    Inače jako čudno za tebe što si od dva akua sa kojima si zadovoljan kupio sasvim druga dva potpuno različita i eto te sad....čekaš da vrisnu pa da imaš priliku da kupiš ponovo dva, naravno ne ista već potpuno različita akua od ova prethodna četiri!

  21. Like
    Markobgd got a reaction from PremieRacing in Veličina parking mesta   
    Znači 2,2m slobodnog jer je računao po pola linije svakom
    Pola međe tvoje a pola komšijino
  22. Like
    Markobgd got a reaction from nesa 169 in Citroen lep ki slika, a tako se nekako i vika   
    Nema boljeg auta od radnog auta!
    Lep opis! Želim ti puno bezbrižnih i naplaćenih kilometara!
  23. Like
    Markobgd got a reaction from rage_man in Fiat Grande Punto - saveti, iskustva pre kupovine   
  24. Haha
    Markobgd got a reaction from vasqe in Prodavci polovnjaka vs vraćanje kilometraže   
    Sorry, mislio sam da je gotovo...
  25. Like
    Markobgd got a reaction from bit in Gde sipate gorivo?   
    Sve se mislim da radnici nisu imali razumevanja i hteli da mu zaista naplate predočeni iznos.....ma daaaaj
    Ko može da poveruje u ovo?!

Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...