Jump to content
FAS Goran

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 07/08/19 in all areas

  1. 10 points
    Zove covek u petak i kaze da mu sija neka lampica na tabli ( Bravo 2). Sija trougao i ispisuje nosto na displeju. Na moje pitanje sta ispisuje, covek kaze... Pise nesto na engleskom ali kad prevedem kaze da mi je crkao DRZAC BRDA ( Hill holder)
  2. 9 points
    Stigla makina prvi utisak veoma zadovoljan, ali tek treba da se pređu km pa ćemo videti i slati utiske. Hvala @spaad @branik @Christabell i drugima na iskrenim mišljenjima u vezi Tipa. 1.4 benzinac, za ovo malo pređenih km čini mi se da će mi biti dovoljan, čekamo da se razradi pa da probamo pravo. Uzet u street paketu opreme, na lageru bez čekanja, kredit brzo realizovan. Auto je sasvim dovoljnih dimenzija za moju porodicu, lep je na oko, ima mesta, malo mi smeta centralna konzola koja je izgleda nešto šira a ja malo viši, ali sitnica, nemestićemo se još...
  3. 5 points
    Dr Sidious

    Cene goriva...

    Danas NIS kod Pavlovića mosta i Nešković. Sent from my SM-G975F using Tapatalk
  4. 4 points
    Znači ovako, prije 2 godine prodao sam lanciju Thesis, vozio Stila....prije 4 dana nabavio rečenu Alfu...2015 godina, 60 ak tkm, 175 ks, auto TCT mjenjač...prezadovoljan sam...slike . pozdrav
  5. 4 points
    Sta jedan samo ? Legenda kaze da je pet komada optimum neki
  6. 3 points
    Jesam omašio po pitanju prenosa, ali svakako je ipak drugačiji proračun odnosa, tj, nisu identični menjači. Hvala za korekciju i podatke. Sve je jasno, ali ako mi je za približne pare alternativa bio se eliz ili 301 sa hdi, ili neki skoro goli rapid, ipak i dalje biram tipo 1.4. Svaki put kad ga pogledam ili sednem, srce zatreperi, a posle skoro 35 godina intezivno aktivne vožnje i skoro milion km, nije sve ni u jurcanju. A nije ni da ne može to. Iskreno, u poslednje vreme sve više volim da dam pare za gorivo i ručak nego za nezatrežene fotke koje mogu da dođu na adresu. Starim, valjda, šta li? A onda je 1,4 sasvim korektan prevoz.
  7. 3 points
    Mozda koji protokomer zameniti e necu vise, ovo je stvarno poslednji put
  8. 3 points
    Imam neka poznanike koji odozgo vuku aute na veliko ...zadao sam im šta me zanima, nije mi se žurilo, već se pojavi...tako i bi, kada su je našli,poslali slike, podrobno pregledali sve provjerili cijena odgovarala, auto došao zbirnim transportom na kamionu...jednostavno, nisam nikuda išao...davanja prema državi oko 1000 eura, transport 500....i to je to.
  9. 3 points
    Lj_ubica

    Fiat Marea St.Moritz 1.9 diZLO

    345.700 km Zamenjeno ulje, filteri , paknovi, kocioni cilindri, sajle rucne, stabilizatori... Delovi 9000 din, rad 2500 din. Iiiii to je to... Picimo dalje... I jedna taze opran danas
  10. 2 points
    Danilo1

    Fiat Bravo Sport 1.9 novi zmaj

    I nebo je gotovo, ostale jos ruckice i drugi suncobrani (sa Stila), stize fabricki alarm uskoro sa sve plafonjerkom
  11. 2 points
  12. 2 points
    cika_kole

    Komunalna policija, kakva ironija

    realno po meni je svrha da se svi mi polako, ali sigurno dovedemo u red. svi vozimo ovako i onako...bez pojasa, pricamo na tel, gledas sms, bacas limenke i cigarete kroz prozor, ali avaj, cim se primaknemo nekoj granici automatski to prestajemo da radimo, makar to bila i bosanska granica, odmah pojas, odmah telefon na uredjaj u kolima se spaja, cigarete se gase u piksle, limenke se bacaju u kesu kod suvozaca itd... svi smo krimidzimi do granice, a od granice itekako znamo za red i kulturu voznje...jbg tako je kako je...hteli smo u evropu, evo nam evropa... meni licno to ne smeta, boli me patka. dobar dan, dokumenta...izvolte ga, pogledaju ono sto zele da pogledaju i dovidjenja... gledam i na yt neka budala sto snima kada ga policija legitimise...kaze on coveku u uniformi ko ste vi? policajac!!! kaze: kako ja da znam da ste policajac? oooo mamu ti biiip, kako da znas...90' je to resavala samarcina...
  13. 2 points
    neshtry

    Funny photos

    E tako... Poslato sa POT-LX1 pomoću Tapatoka
  14. 2 points
    Ma svakakav krš dolazi iz od preko pa zato nam raste broj klizišta. [emoji3]
  15. 2 points
    Goksi1980

    Kolika vam je potrošnja goriva?

    Grande Punto 1.3 75ks Beograd-Canj 520km, pun gepek cetvoroclana porodica,klima radi skoro citav put, potrosnja 4,85l
  16. 2 points
    , imaj srca s obzirom da si uz njega odrastao, nemoj samo da bude "menjam Stila za ... " .
  17. 2 points
    Sa srecom, puno bezbednih kilometara! Jos samo da se "resis" decenijskog saputnika iza - u ovom moru ponude po oglasima, sa srecom i po tom pitanju . Majku mu, pa zar bar kod hatch-a po default ne mogu da eliminisu tu prvobitnu varijantu table sa sedana, sa nakalemljenom "grbom" i multimedijom sa malim ekranom i ogromnim dugmicima... Ista, mislim da je varijacija tacno Small Wide LWB, ide se naravno na racionalizaciju troskova i deljenje platformi. Npr. verzija platforme koju su koristili prethodni modeli u klasi (Bravo/Delta) je je bila "C-Platform" 2. generacije. Od 2010. grupacija je imala i "Compact" platformu za tu klasu, na koju je isla Giulietta. Meni su licno i kompletan razvoj i pozicioniranje Tipa kao predstavnika u C klasi od starta bili cudni - krenuo je kao jeftina verzija sedana, na takvoj platformi, iz sedana nastao hatch (a obicno bude obrnuto)... Prakticno, ni u jednom trenutku nisu razvili ozbiljnog rivala modernoj C klasi (Golf, Astra, Focus, Megane, 308...) kao sto su to uvek radili - s druge strane je to primetno ozbiljniji auto od pomenutih 301/C-Elysee/Rapid i sl. Sto je najbitnije, takvim pristupom su u jednom trenutku u Evropi uspeli da dostignu oko 123.000 vozila i 8. poziciju u C klasi. Sto je bio pik prodaje (2017. je u pitanju), prodaja lagano opada za 20k godisnje, tako da je uveliko vreme za restyle, a i lagano planiranje novog modela u klasi. Nadam se da se na novi hatch nece cekati 9 godina, kao u prethodnoj iteraciji.
  18. 2 points
    Ako hoces da sabiva - mora 5 komada najmanje da se promeni i to samo bosch bayo moi
  19. 2 points
    Srećno Djole!
  20. 2 points
    Super Đole, ipak si prelomio. U zdravlju ga vozio, i puno uživao! Lep je i u ovoj grafit varijanti, nema šta. Ja stigoh do 1100 km, mogu reći da sam se baš navikla.
  21. 2 points
    Klima u gradu sa bilo kojim autom (posebno sa 2+ putnika) se oseti (citaj, 1.-2. mora malo da se gasne, posle je ok) ako je manje kubikaze, pa i do 1.9. Za one mapirane i 16v (1.9 16v) ne znam, mozda se manje oseti ali kreni stani sistem i 50 ogranicenju je 'killa'. Otvoren put je nesto drugo, pa ce se tako i Tipo obican 1.4 atmo ponasati bolje na otvorenom sa upaljenom klimom iako je sam po sebi trom, ali shodno uslovima voznje na autoputu/magistrali i slicno, bolje ce 'prezubciti' svoj manjak snage. Pricamo ipak o jednom velikom potrosacu struje, pre/posle serva (ne znam ima li veceg od ta dva) koji ubijaju svaki uzitak auta u gradu.
  22. 2 points
    MS PK

    Da li je ovo neko od "naših"...?

    Nema to kod mene, pogresio si, nisam ja iz Bg ili Eu negde...
  23. 2 points
    Opet u kontekst uvlačiš nešto što nisam ni napisao ni naveo. Nisam mislio na fabriku automobila, mogli su da otvore i fabriku pečuraka (karikiram). Možda bi ta neka druga fabrika uposlila mnogo više ljudi, isisla mnogo manje državnih para... Dogovor sa FAS-om je sklopljen neposredno pre izbora, a kad jedna vlast očajna zbog verovatnog gubitka vlasti sklapa dogovore za ostanak na vlasti ti dogovori nikako ne mogu da budu dobri po narod i državu. Ja nikako ne bih voleo da priča sa Fiatom propadne, sad kad smo već ušli u nju, samo zbog naroda dole, a da li će da opstane ovakva kakva je ili će da je kupi neki drugi proizvođač svejedno mi je. Samo da se napravi iole zdrava priča.
  24. 2 points
    S obzirom da je ovaj gore tekst potpisao drugi novinar i da u njemu nema nijednog stručnog mišljenja osim njegovog, sam tekst mi više deluje kao neko PR saopštenje nego argumentovan odgovor. S druge strane, ako Danas služi da pogrešno informiše građane i radi kako mu gazda kaže koji je to gazda u pitanju jer su oni bivši otvorili fabriku a ovi sadašnji nastavili da sipaju u nju. Tu je i suština, ja ne kritikujem FCA nego vlast, a i FSA je za kritiku, jer pumpa rashode tako što prikazuje manju zaradu i iznosi profit u svoju matičnu zemlju. Razlog za to je da bi se opravdale visoke subvencije. I tu dolazimo do toga zašto sam "protiv" fabrike, a u stvari nisam protiv fabrike već protiv "dinkićevskog" načina vođenja ekonomije i na ovaj način favorizovanje stranih ulagača u odnosu na domaće. Ti to pravdaš jer je u pitanju Fiat fabrika a ovo FLCS forum. U vezi KIA fabrike u Slovačkoj, nisam ono napisao da bi se hvalio već da napomenem da si od tog trenutka počeo to da koristiš kao argument i opravdanje za naše subvencije, a pri tom, Srbija i Slovačka ne mogu da se porede, KIA fabrika i naša u Kragujevcu takođe. Vidi se gde su sada oni a gde smo mi. Kod njih na istoj proizvodnoj traci može da se proizvodi 8 modela, proizvodi se 3 (Sportage, Ceed i Venga) u preko 300.000 primeraka a prosečna plata u fabrici je 1.458 €.
  25. 1 point
    Milutinac

    1909. Fiat S76

    Priča o ovome me zainteresovala kada sam u kvizu na forumu pročitao da je ovo automobil u koji je FIAT ugrađivao najveći motor ikada, reč je o motoru sa 4 cilindra i tačno 28,353 cc zapremine! Tražio sam malo na netu i vidim da ima jako malo informacija o svemu ovome, a nešto iole validno i interesantno našao sam u isečku iz knjige koju je 1973. godine napisao Michael Sedgwick, pa sam rešio da neke delove koje sam našao prevedem i postavim ih ovde... "S76 je bio jedna od najstrašnijih kreacija koja potiče iz bilo koje fabrike. Presijavanje karoserije, skoro klimava šasija, bočni pokretni lanac, menjač sa četiri brzine i žičani točkovi zaokružuju priču o ovom automobilu čija izgradnja je počela 1909. godine. Kada je reč o snazi automobla, bio je opremljen jednim od najvećih četvorocilindričnih motora ikada napravljenih, (7.480 "k 9,842" 28.353 ccm), razvijao je 290 KS pri 1.900 obrtaja u minuti. Za razliku od 'Mephistophelesa ", automobil je bio dobro aerodinamičan, sa vazdušnim repom nalik na tadašnje avione, punim podvozjem, i velikim hladnjakom - takav stil je kasnije redovno korišćen na standardnim putničkim automobilima od 1913. pa nadalje. Poklopac za punjenje rezorvoara je bio uronjen u karoseriju nalik na tadašnje Beardmore automobile. "Posada" je sedela vrlo visoko, ako bi vozač zeleo da pogleda oko kola a ne preko, on bi bio živ spržen od izduvnih gasova iz motora. Felice Nazzaro (jedan od najboljih vozača ikada) je smatrao da su ova kola "nemoguća za upravljanje" - nakon testiranja po ulicama Torina sa Englezom Jack Scalesom u sedištu za mehaničara. Neki savremeniji izveštaji opisuju veliki FIAT kao "ispaljivanje vatre na lica nedužnih prolaznika, uz dodatak totalnom zaglušivanja". Ipak veliki nagon za voženjem, uvek je bio prisutan, retki su oni koji su tada mogli proći ullicama Via Roma ili Corse Dante pri brzini od 115 milja u drugom stepenu prenosa za volanom ovog diva. Pietru Bordinu je bilo prepušteno da ovog monstruma izveze na Brooklands 1911 godine, iako je on odbio da vozi preko 90 milja na sat. Samo jedan krug u "vrućoj stolici" je bio dovoljan za Soukhanoffa. On je bio sledeći koji je izvezao velikog fiata. Destinacija je bila Saltburn peščara, gde je postavio brzinu od 116 milja na sat, samo momenat pre nego što se div pokvario i samo momenat pre nego što je izbegao da bude uhvaćen od strane plime. Do tada Bordinu je već bilo dosta svega, a Soukhanoff je počeo da sarađuje sa Belgijancem američkog porekla - Arturom Duraiem. Durai je bio voljan da sarađuje: problem je bio pronaći dovoljno dugačku stazu na kojoj bi fiat mogao pokazati njegove nesumnjive talente. ACF sportska komisija nije odobrila korišćenje Arles-Salon staze, a ni u jednom drugom italijanskom gradu nije bilo druge odgovarajuće staze za ovaj poduhvat! Na kraju Soukhanoff i Durai odlaze u Ostende, tradicionalni dom mnogih svetskih rekorda još od kada je Lui Rigolli prvi postavio zadatak u svom Gobron-Brillie. U decembru 1913, na ovoj stazi zabeležena je brzina od 132.27 milja na sat, brže nego dotadašnji rezultat Barney Oldfielda od 131.72 milja na sat koje je postavio u svom "Blitzen" Benzu." Samo dva primerka su napravljena, koliko mogu da zaključim ova priča gore je o primerku 1, koju je kasnije došao u ruke Ruskog princa Boris Soukhanova, nakon ruske revolucije se preselio u Australiju, gde mu je kasnije ugrađivan Stutz motor, da bi bio slupan 1924. godine. Primerak 2 je fiat povratio od nepoznatih vlasnika, ali je rastavljen na sitne komade, a samo je motor ostavljen kakav jeste. Početkom 2000. godine Duncan Pittaway je kupio slupanu šasiju iz Australije sa primerka 1, i motor sa primerka 2 kako bi pokušao da od dva primerka napravi jedan. Najveći problem koliko sam našao je pravljenje kompletne transmisije koja je najveći deo koji nedostaje uz hladnjak i delove karoserije. Nešto više o tome dokle je ovaj projekat stigao nisam našao...
  26. 1 point
    trebali su ovo Kimiju da daju da tera
  27. 1 point
    Pozdrav iz Rovinja Sent from my iPhone using Tapatalk
  28. 1 point
    neshaoct

    F1: Kalendar trka

    Australija otvara jubilarnu sezonu Formule 1 Naredna sezona Formule 1 startovaće 15. marta Velikom nagradom Australije na stazi ''Albert park'', prenosi Sport Klub. Biće to 25. trka u Melburnu, koji je prvi put ugostio šampionat 1996. godine, a označiće početak jubilarne, 70. sezone šampionata. ''Albert park je jedna od najpopularnijih staza u kalendaru. Ne postoji bolje mesto za start sezone 2020. godine'', rekao je prvi čovek Formule Čejs Keri. Potvrda početka sledeće sezone došla je bez objavljivanja ikakvih drugih detalja u kalendaru. Još ranije je, ipak, objavljeno da će dve nove trke biti uvrštene - povratak Holandije na ''Zandvortu'' i prva Velika nagrada Vijetnama. Trenutno su četiri trke pod znakom pitanja, pošto ugovori ističu Velikoj Britaniji, Nemačkoj, Meksiku i Španiji. Očekuje se da će barem dve trke izgubiti svoje mesto, ali da će kalendar brojati 21. Čini su da su Španija i Nemačka najviše pod znakom pitanja, dok je Vlada Meksika izrazila zabrinutost oko daljeg održavanja trke. Dogovor oko produžetka saradnje između Formule 1 i ''Silverstona'' je bio blizu, međutim, do zastoja je došlo pošto su se pojavile informacije da čelnici šampionata žele trku u Londonu. Ugovor ističe i Velikoj nagradi Italije, ali je Formula 1 u aprilu objavila da je dogovor postignut oko produžetka saradnje do 2024. godine. Postoji i konfuzija oko trke u Brazilu, pošto je predsednik te države Žair Bolsonaro najavio da će ona dogodine biti premeštena u Rio de Žaneiro, iako ''Interlagos'' ima ugovor i za 2020. godinu. preuzeto sa - Auto Blog
  29. 1 point
    Bolje i to nego čika na wc šolji
  30. 1 point
    cika_kole

    Komunalna policija, kakva ironija

    moguce je...sve je moguce. idemo dalje, ko nema posao pravo u sns i eto posla
  31. 1 point
    dach@

    Komunalna policija, kakva ironija

    Da li je ovo moguće? Nova ovlašćenja Komunalne Milicije - Moći će da zaustavljaju vozila, rade u civilu, snimaju prekršioce Skupština Srbije usvojila je danas Zakon o komunalnoj miliciji koji omogućava da i opštine, a ne samo gradovi, mogu da planiraju njeno formiranje. Zakon uvodi dva nova ovlašćenja - zaustavljanje i pregledanje vozila kao i prikupljanje obaveštenja u cilju otkrivanja prekršaja i njihovih učinilaca. Pripadnicima komunalne milicije biće omogućen rad u civilu, ali isključivo po pismenom nalogu načelnika komunalne milicije. ''Radom u civilu omogućiće se da se uspostavi komunalni red posebno u oblastima bespravnog zauzeća javne površine, nelegalne prodaje, nelegalnog taksi prevoza, kao i buke u ugostiteljskim objektima'', istakao je u raspravi ministar državne uprave i lokalne samouprave Branko Ružić. Komunalni milicionari će, prema Ružićevim rečima, moći da snime dokaze o komunalnom prekršaju i tako dokažu bilo kakvo remećenje komunalnog reda, poput parkiranja na pešačkim prelazima, tramvajskim šinama ili u žutoj traci, bacanja smeća, puštanje glasne muzike i druge komunalne prekršaje. Kao jako važnu izmenu, Ružić je naveo da svi prekršioci moraju da postupe po nalogu komunalnog miliconara, što do sada nije bio slučaj. Komunalna milicija će asistirati lokalnim javnim službama i preduzećima - građevinskoj inspekciji kada treba da zatvori neko bespravno gradilište ili na primer, ekološkom inspektoru, koji pokušava da spreči neko zagađenje. Komunalni milicionar će moći da piše prekršajni nalog, a novim zakonom su definisane kazne za fizičko lice od 10.000 dinara, ako plati u roku od 8 dana onda je 5.000 dinara, a ako to lice smatra da nije kriv, onda će po tom slučaju postupati nadležni sud. Komunalna milicija će vršiti kontrolu nad primenom zakona kojim se uređuje upotreba državnih simbola, osim u odnosu na državne organe, organe teritorijalne autonomije i jedinica lokalne samouprave. Takođe, zakonom se uređuje i postupanje prema maloletnicima, tako da jedan broj komunalnih milicionara mora da položi ispit za postupanje sa maloletnicima. U naredne tri godine svaka lokalna samouprava koja ima komunalnu miliciju samostalno će odrediti izgled i boju uniforme koja treba da sadrži lokalne specifičnosti, a koja će se razlikovati od policijske uniforme. Ružić je rekao i da je velika pažnja posvećena profesionalizaciji službe, jer se uvode stroži kriterijumi za zapošljavanje. Ukida se dosadašnje ograničenje - jedan milicionar na 5.000 stanovnika. preuzeto sa - blic.rs
  32. 1 point
    Već sam pisao kod mene na temi da mi se uključivanje klime više osećalo na Bravu 1.9 od 120ks, pa i sad na Scenicu 1.5 of 110ks, nego na atmo Toyoti 1.6 od 132ks! Zašto? Ne znam i ne mogu da objasnim, ali tako je bilo!
  33. 1 point
    MS PK

    Funny photos

    Extra Послато са SM-J330F помоћу Тапатока
  34. 1 point
    Woodoo

    Funny photos

    Makarska 2019
  35. 1 point
    Sretno i u zdravlju ga vozio [emoji106] Meni se baš dopada Street trim...
  36. 1 point
    PremieRacing

    Da li je ovo neko od "naših"...?

    Leeeeeeeeep
  37. 1 point
    Hvala @ISV_01 važi hoću čim malo pregazim km
  38. 1 point
    drfedja

    Kolika vam je potrošnja goriva?

    Govorim za 1.9 ili 2.0 dizel narihtan na 220+ konja, 3.0 je nesto drugo. Po pitanju izdrzljivosti dizel sa vise od 100 konja po litri nema sta da traži pored benzinca sa isto ili vise ks po litri, to je bila poenta. S obzirom na takse u našoj zemlji vožnja 3.0 nije opcija barem ne za mene.
  39. 1 point
    Nije dovoljno... Potrebna je i gore pomenuta nalepnica servisera koja se menja na 6mes... Stoji to da kad je skala u zelenom aparat jeste ispravan ali bez nalepnice dzaba...
  40. 1 point
    Axic

    Punto 1.3 Multijet Dynamic

    Prativši uputstva kolege @Sasa_NS oko postavljanja vufera gde je sve lepo i detaljno objasnio završih i ja na drugom Puntu ugradnju vufera. Nije baš sve bilo kao na Puntu Clasic kod njega, kod italijana je ipak malo drugačije no rezultat je isti. Zadovoljan sam kako se čuje, onako taman da upotpuni zvuk. i na kraju jedna s parkinga gde su pored dva moja i treći službeni, ne mogu pobeći od Fiata nikako.
  41. 1 point
    Nešto treba da se razjasni, Dinkićevo vreme nije ono nego je i ovo, on je i dalje konsultant, i dalje glavni za privatizaciju iako je u skupštini prećeno u ono opoziciono vreme zatvorskim odelom sa njegovim imenom. On je najveća štetočina srpske privrede u istoriji. Druga stvar, zbog čega se istorijska veza sa Fiatom dovodi u vezu sa novom fabrikom? Kakve veze ima jedno sa drugim kada je zastava fabrika bila propala skroz. Nije postojao nikakav kontinuitet. Mogla je bilo koja druga fabrika da se napravi od nule, isto kao što je ova. Sa mnogo manje subvencija, gde strani principal takođe podnese teret gubitka a ne samo budžet države Srbije. Odličan predlog i sugestija, samo što je to ovde izostalo, ne postoji. Čekaj malo, gore sam te pitao, jer ja nemam vremena da pratim redovno kao ti, da li je istina za gubitak i subvencije, napisao si da nisi gledao ali sad kažeš da su napisali lagarije. Jesi li proverio u međuvremenu ili po automatizmu braniš FAS?
  42. 1 point
    Opet iste novine - ''Danas'', ali dva dana kasnije drugačiji tekst. Kad se prvo 03.07. u najvećem delu teksta objave lagarije, pa se tako možda može ''popiti'' tužba zbog objavljivanja laži, eto odmah 05.07. u istim novinama drugačijeg teksta: ''Kompletnija proizvodnja automobila u jednoj fabrici dosad nije izmišljena'' Mediji su ovih dana objavili rezultate prošlogodišnje poslovanja kompanije ''Fiat-Krajsler automobili Srbija'', iz kojih se vidi da je ta Fiatova fabrika lane dobila čak 2.75 milijardi dinara subvencija, odnosno oko 970 miliona dinara više nego 2017, te da je ta kragujevačka fabrika, uprkos tome, u 2018. zabeležila gubitak od 64.3 miliona dinara. Prošlogodišnji bilansi Fiatove fabrike u centru Šumadije takvi su kakvi su prikazani u medijskim informacija, i činjenica su, uzrokovana sve drastičnijim padom proizvodnje i plasmana jedinog šumadiskog modela Fiat 500L, koju trebaju najozbiljnije da razmotre vlasnici fabrike - Grupcija ''Fiat Krajsler automobili'' (FCA) sa 67 odsto kapitala, i država Srbija sa učeščem u kapitalu od 33 odsto. Ono što u infomaciji o prošlogodišnjem poslovanju kompanije FCA Srbija, pored iznosa subvencija kojom je država u 2018. podržala poslovanje Fiata i uprkos tome zabeleženom gubitku, upućenom delu javnosti takođe ''bode oči'', jeste način na koji domaći analitičari tumače situaciju u fabrici u Kragujevcu, a koji se (način), i mimo njihove volje, najverovatnije, svodi na omalovažavanje fabrike čiji su suvlasnici građani Srbije (sa onih 33 odsto), i što je još gore, na svojevrsno vređanje i ponižavanje kragujevačkih radnika koji godinama unazad, za male novce, proizvode (baš tako proizvode, a ne montiraju ili sklapaju) automobile prema najsavremenijoj svetskoj tehnologiji. Najgore je što to čine sa ''akademskih visina'', sa kojih su, gotovo je izvesno, fabriku za proizvodnju bilo čega videli jedino na televiziji. Otuda, valjda i ona maltene skojevska čvrstina u stavu (''Nisam pročitao knjigu, ali znam šta u njoj piše''). Tako jedan od poznatijih domaćih analitičara navodi da dolazak Fiata u Srbiji, prema njegovim rečima nazvan ''posao veka'', postaje ''fijasko vek''. Da li je posao Fiata i države Srbije ''fijasko veka'', kako se javlja uglednom analitičaru, još je čini se rano za konstatovanje. Fiatova proizvodnja u Kragujevcu počela je tek pre sedam godina (početkom jula 2012.), što je za ocenjivanja (ne)uspešnosti jednog velikog poslovnog poduhvata u oblasti automobilske industrije vrednog blizu milijardu i po evra, ipak kratak period. Ugledni analitičar dr Ljubodrag Savić, sa beogradskog Ekonomskog fakulteta, je, međutim, kako se čini, pomešao ''poslove veka''. Dolazak Fiata u Kragujevac, koliko je šumadijskim hroničarima znano, nikada nije nazivan ''poslom veka'', već se, manje više, smatralo da se Fiat, prema čijem konceptu i uz čiju finansijku podršku je od kraja 50-tih do početka 70-tih prošloga veka, izgrađena Zastavina Fabrika automobila, vratio u ''svoju'' fabriku. Epitet ''posla stoleća (ili veka)'', odnosio se na izvoz Zastavinog Yuga u Ameriku,započet u avgustu i prekinut krajem 1990., uoči ratnog raspada bivše Jugoslavije. ''Naoružan'' izraženom samosvešću o sopstvenoj veličini i nepogrešivosti, te nadsve apsolutnim nepoznavanjem onoga o čemu govori, ugledni analitičar potom konstatuje: ''Naši ljudi su tamo isključeni iz bilo koje važne delatnosti u proizvodnji automobila. Svodi se sve na sklapanje delova, tako da nema ni mnogo koristi od toga što je fabrika tehnološki napredna. Ako je cilj zapošljavanje ljudi, možda se moglo naći neko jeftinije rešenje.'' Predstavnici zaposlenih u kragujevačkom Fiatu i poznavaoci ove problematike, najblaže rečeno, zatečeni su rečenom konstatacijom, odnosno javnom demonstracijom nepoznavanja onoga o čemu se priča, što bi, da nije šire javnosti, bio ekskluzivni problem analitičara. Ali, zarad te šire (i mahom neupućene javnosti) mora najpre da se kaže da je Fiatova fabrika automobila u Kragujevcu, fabrika sa ''najvišiom stepenom obrade'' u proizvodnju putničkih vozila. Fiatova fabrika automobila, sa pogonima Preseraj, Karoserija, Lakirnica i Montaža, kompletna je koliko i glavna Fiatova fabrika (''Mirafjori'') u Torinu, ili kao svaka fabrika General Motorsa, Toyote, Volkswagena, Peugeota, Renaulta, BMW-a, Mercedesa i bilo koje druge svetske kompanije. Otuda se i u kragujevačkoj, kao i u svim ostalim svetskim fabrikama koje imaju četiri navedena pogona, automobili ne montiraju, niti sklapaju, već - proizvode. Pojednostavljeno, u Preseraj kragujevačke Fiatove (i svake druge fabrike kompletne automobila na svetu) uđe rolna lima od koje, nakon obrade (skalapanja šasije i školje u Karoseriji), iz Lakirnice izadje obojena i lakirana školjka, koja odlazi u Montažu, iz koje na kraju proizvodnog proseca, izlazi gotov automobil za tržište. Kompletniju proizvodnju automobila u jednoj fabrici automobila do sada nisu izmislili ni Amerikanci, ni Japanci, ni Britanci, ni Nemci, ni Kinezi, ni Čerkezi, ni Zulu pleme... Deo javnosti ne zna da gotovo nijedna nijedna fabrika automobila na svetu ne proizvodi i delove koji se u pogonu Montaža ugradjuju u onu ofarbanu i lakiranu školjku. Naprotiv, delovi i pozicije za ugradnju u automobile, među kojima su i motor i menjač, redovno stižu sa strane od kooperanstkih firmi, ili jedne centralne fabrike koja proizvodi određene agregate (motore i menjače), na primer ne za samo za fabrike iz cele svoje grupacije, već i za duruge kompanije. Toyota tako u pojedine svoje modele ugradjuje Peugeot/Citroen motore. U konkretnom slučaju, Fiat ima dve fabrike motora, jednu na jugu Italije i drugu u Poljskoj, iz kojih tim agregatom snabdeva sve svoje fabrike u Evropi, na Mediteranu, Bliskom istoku i severu Afrike (tzv. Emea grupa). Slično je i sa ostalim pozicijama, pa ''Grupa Sidžit'' delovima od plastike snabdeva sve Fiatove fabrike iz EMEA grupe. ''Fiat plastic'' je proizvođač prednjih i zadnjih branika za sve Fiatove fabrike. Fiat je svoje glavne dobavljače (''Manjeti mareli'', ''Džonson kontrols'', ''Sidžit'', ''PMC'', ''Denso'', ''Fiat plastik'' i još neke) doveo u Kragujevac i locirao ih u fabričkom krugu FCA Srbija, ili u obližnjoj Industrijskoj zoni u naselju Grošnica. Najveći deo pozicija za ugradnju u Fiat 500L ipak stiže iz Italije, ali za to nije odgovoran samo Fiat, već i država Srbija koja ništa ne čini da poreskom politikom i subvencijama, koje strancima deli kapom i šakom, podstakne razvoj malih i srednjih preduzeća u domaćem metalskom sektoru kako bi mogla da konkurišu Italijanima. Bilo bi jeftinije i jednostavnije i Fiatu, čije su kriterujume i standarde, koliko je javnosti poznato, do sada ispunile tek dve, tri domaće firme. Lokacija kooperantskih firmi u svetu automobilske industrije razlikuje se od kompanije do kompanije. Ima kompanija (BMW, na primer), kod kojih su dobavljači najvećim delom locirani na ulazima fabrike, dok su kooperanti bivše Zastavine fabrike automobila, koja je bila jugoslovenski koncipirana, bili locirani u Kranju, Splitu, Prištini, Peći, Banja Luci, Ohridu, Surdulici, Pančevu, Beogradu i mnogim drugim mestima širom bivše Jugoslavije, odakle su stizali delovi za ugradnju u Fiću, Tristaća, Stojadina, Yuga, Floridu i druge modele koji su se u Zastavi - proizvodili, kao što se u rekonstruisanim i savremeno opremljenim Zastavinom pogonima od jula 2012. proizvodi Fiat 500L. preuzeto sa - danas.rs
  43. 1 point
    Eto kako treba da izgleda auto sa 60k. Odlicna, samo bih joj ja licno stavio vecna felne, a ove ostavio za zimu recimo... Da se lepo navozas.
  44. 1 point
    naručena i nađena u Belgiji...3 servisa u ovlaštenom, provjereno prije kupovine u sistemu, tako da nemam sumnje, a i kada se auto vidi kako izvana tako iznutra i odozdola to je to....
  45. 1 point
    nebojsat

    Za nove članove

    Evo i da se ja predstavim. Nebojsa iz Beograda (ali ne ONAJ :)) uskoro vlasnik jedne lepe Lancia Musa 1.3 Mjet.
  46. 1 point
    totti

    Da li je ovo neko od "naših"...?

    Njegovo mesto je u Gornjoj Toponici ili Kovinu [emoji3]
  47. 1 point
    knezevic76

    Funny photos

    Poslato sa POT-LX1 pomoću Tapatoka
  48. 1 point
    neshaoct

    Beograd nekada....davno...

    U vreme završetka izgradnje današnje Skupštine Srbije, vidi se i tada tzv. stari dvor sa kompleksom ispred njega:
  49. 1 point
    neshaoct

    Alfa Romeo Giulia

    A, ko je merio neki običan auto? Koje vreme ima npr. Megan sa nekim dizelom od 90 ili 110 konja? Nema vreme jer ga niko nije ni merio, jer kao što kažeš ništa i ne znači za obične aute. Mere se ''napucane'' verzije zbog marketinških razloga...kao što se i prave te verzije zbog imidža, a ne zato što npr. BMW živi od zarade na M3 modelu. Ili, možda Renault zaradi najviše para na prodaji Megana RS u odnosu na sve ostale verzije Megana? Dobar rezultat M3 pogura prodaju ostalih verzija serije 3, kao što Megane RS utiče na prodaju ostalih verzija, plus imidž koji se tako stvara. Mada, možda je ipak verovatnije da nemaju pojma u marketingu BMW-a, Mercedesa, Alfe, Porschea...sve su to neke budale koji šalju na merenja aute od čije prodaje ionako ne zarađuju pare u ukupnim bilansima i čiji rezultati ne utiču na bilo šta.
  50. 1 point
    knezevic76

    Beograd nekada....davno...

    Srušen 1928
This leaderboard is set to Belgrade/GMT+01:00

 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...