Jump to content
FAS Goran

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/15/19 in all areas

  1. 3 points
    Mozes od mene.. 2000e
  2. 3 points
    totti

    Kuda ide ovaj svet?

    Pa tome se i klibere arapi, ili koji su već [emoji4] Sent from my SM-G950F using Tapatalk
  3. 3 points
    Uz prosečnu brigu, sa Z14XEP, nemaš problema sa uljem, bar ja nisam imao... Ni sa A15MF... Poslato sa POT-LX1 pomoću Tapatoka Anegdota:Vozimo se mi u školu(fax) devedesetih golfom kecom 1.3 benzin 1984 godište,model sa velikim zadnjim svetlima i negde u Staroj Pazovi, na starom putu NS-Bg, zaustavlja nas Sremac sa brkčinama velikim, saobraćajac i pita, ono gde ste bili, gde ćete i to, moj drug Raša, vozač i vlasnik auta odgovara da je između ostalog išao da sipa benzin... Odjednom šamarčina... "Golf na benzin, mene si našao da farbaš..." komentariše brka...E sad Stilo a nije JTD... Poslato sa POT-LX1 pomoću Tapatoka
  4. 3 points
    MS PK

    Fiat Stilo JTD - NOV NOV NOV by Flex

    Ulja vecito [emoji23] Послато са SM-J330F уз помоћ Тапатока
  5. 3 points
  6. 2 points
    neshtry

    Fiat Stilo JTD - NOV NOV NOV by Flex

    Al ne trese... Poslato sa POT-LX1 pomoću Tapatoka
  7. 2 points
    Ne mogu da editujem post, izvinjavam se zbog duplog - mod ili admin slobodno neka spoji. Na skici iznad se vidi da izduvni gasovi, nakon što prođu EGR, prvo nailaze na turbinu kompresora visokog pritiska (manji turbo, K35), a zatim i na turbinu kompresora niskog pritiska (veći turbo, K04). Sa druge strane, na usisu svež vazduh prvo nailazi na veći kompresor (K04), a zatim dolazi do manjeg (K35). Pri manjim obrtajima (korisni raspon K35 je oko 1100 - 2200 rpm motora) veća turbina praktično ne doprinosti stvaranju nadpritiska, te su i wastegate (na izduvu) i bypass (na usisu) zatvoreni. Kako raste broj obrtaja motora, vakuum-aktuatori najpre polako otvaraju wastegate kako bi izduvni gasovi sa što manje otpora dolazili do K04, koji sada stvara sve veći nadpritisak. Na oko 2800 rpm se otvara i bypass na usisu, jer K35 tu već polako predstavlja veću prepreku nego doprinos kompresovanju vazduha. Krajnje stanje je potpuno otvoren wastegate i potpuno otvoren bypass, od oko 3000 rpm do limitera. Ograničavajući faktor podizanju nadpritiska koji sistem postiže su K35 koja brzo dostiže svoj rpm limit i interkuler, koji je u svim meni poznatim implementacijama jedva dovoljan da drži i fabrički default. Uz recimo 20% veći interkuler i mapu koja pravi malo agresivniju mešavinu + malo ranije otvara wastegate i bypass, recimo Delta 1.9 sa ovim sistemom lagano ide na 250-260 HP i solidno preko 500 NM. Ovo, doduše na račun neznatnog smanjenja snage u opsegu 1800-2400 rpm (odnosno pomeranje peak-a sa nekih 2000-2100 na nekih 2600 rpm).
  8. 2 points
    rkoma1986

    Kupio tata B6 Passata

    Passat sredjen konacno.. Sto se mene tice, Arsenov uradio odlican posao, nijansa pogodjena, zazori dobri. Primecuje se razlika u smislu da su novi delovi sveze ofarbani, bez ogrebotina, pa odskacu malo od ostatka auta. Hauba je nova a levi blatobran stari pa sam namerno slikao to u krupnijem planu. Jedno poliranje celog auta i bice ko nov delovi + rad = 1020 eur. Od Dunava sam vec dobio onaj nesporni deo stete koji iznosi 90.000 a ostatak sam dao iz svog dzepa dok se ne zavrsi ona prica sa agencijom koju sam angazovao po Kuvaljinoj preporuci. Sve u svemu, auto konacno ponovo u funkciji
  9. 2 points
    djomla

    Funny photos

    Sent from my 3310 using Tapatalk
  10. 2 points
    dekirs

    Funny photos

  11. 2 points
    Flex

    Fiat Stilo JTD - NOV NOV NOV by Flex

    Jebes Stila ako nije JTD.
  12. 1 point
    spaad

    Od Stila do Tipa

    Stilo je prodat Nisam baš toliki expert. Jednostavno me njihov dizajn i sve ostalo nekako privlači??? Sinoć sam bio ubeđen da danas kupujem Golf 6 1.4 TSI. Onda sam skoro kupio sinoć istog . Zahvaljujući jednom poštenom prodavcu (koji su vrlo retki) saznao sam da sam imao neverovatnu sreću što nisam kupio auto .Odustao sam od kupovine VW. Neću navoditi razloge, ko zna, zna. Iz mog dosadašnjeg iskustva slične stvari se ne dešavaju Fiatu. O estetskoj strani se ne raspravlja, pošto nije uporedivo po ukusima, ali je fiat nekako uvek drugačiji, a lep. Bar meni. Moji mlađi članovi porodice su oduševljeni Bravom. Kažu sportać, samo da mu stavimo letnje 18-ke. Postoji jedna interesantna mala anegdota od danas. Moj dobar prijatelj, koji ima Suzuki Sport 2017 i Kiju Sportage 1.7 aut. 2018 ,slučajno nailazi prilikom istovara Brava i pita : Šta je ovo??? Sve je relativno danas.
  13. 1 point
    darkman14

    Od Stila do Tipa

    Koliko ti nove mape trebaju? trenutno su aktuelne za 2017. Za 2019. mislim da još nisu izašle. Imaš na temi o Delta/bravo navigaciji i postupak kako da updateujes mape
  14. 1 point
    Semi

    Ford Focus mk3 1.6tdci

    Evo jos jedne:
  15. 1 point
    Ako bude do ulja to si ekstra prosao. Kad bi se tako lako "skembavali" nosaci ljudi bi to svaki dan menjali a posebno recimo pocetnici kojima se cesto gasi auto pri kretanju, e sad jedino ako neko nije shvatio da ovu metodu ponovi bar 100 puta,onda bi moglo svasta da se desi Mada i ovaj nacin sa guranjem u brzini je dobar samo treba malo zapeti.
  16. 1 point
    ISV_01

    10 saveta za vožnju po vrućini

    1) Ako je napolju 35C nema teoretske ni prakticne verovatnoce da u kolima bude 30C. Bice minimum +10C ako ne i vise (posebno na suncu). Ove ko da su angazovali iz RHMZ-a, uvek bude 39.5-39.9 al neeeee nikad 40C....pu pu. 2)Klima kod mene otvoreni prozori. Najbolja definitivno i nema temperaturnog shoka kada se izadje iz auta. Jest da dizajner Brava mk2 verovatno nije nikad sedeo u istom sa otvorena oba predna prozora pri min 90km/h (za vise vazi i grdje pravilo), inace bi osetio kako ti neko lupa lopatom shamar na vozacevom sedistu, ali avaj...zato ima nas zamorcice. Gratis sto dizajner nije sedeo napred sa ukljucenim ventilatorom i podesenim duvanjem u soferku, inace bi dobio upalu sinusa. Meni bije u celo samo tako.. Drugo je grad, klima onda pozeljna. 3) Ma chujte, to je laz. Parkir'o ja ispod oraja...obro sam bostan. Posebno parkirajte ispod lipe i bagrema u punom cvatu, zaboravite ga par dana i kupite Axel Sgrasso jedno par komada da ga odmastite. Ispod topole mozete al filter za vazduh ce dobiti pojacanje u vidu vlaknastih pufni organskog porekla, taman za bolje zadrzavanje svih necistoca. I vazduha takodje. 4) Iskljucivo tankom bitumiziranom folijom. Dimate novu konzolu ujednacene boje, mirisa, dodira i teksture sledeci put kad udjete u auto. Procitah negde da je dobro staviti foliju visoke refleksije. Tako su u stvari i obarani avioni u II Sv ratu, jadni nisu znali sta ih snaslo, sve ih zaslepeli jer su upereni ka nebu. Otud i Area 44 u Nebraski, neki hteli intimu i zvekno NLO..karma jbg. 5) Znam znam, recite AUTOVAZ-u, eno svaki dan kad penjem Bubanj potok ka BG skala izgleda vako \ I ••/ s ukljuceno grejanje na max iz motora u kabinu. Jadan pojede 1-2 dl ulja do Smedereva i nazad, vala bolji je od mene, ja bijem 5 litara vode dok umirem na +60 u autu. Mozete misliti koliko mu je tesko, kad god otvorim haubu motor mi se obraduje da ce na generalnu/servis. I za ovo rashladjivanje...izbacise me iz 4 perionice, uzmem 4 zetona i samo uperim u hladnjak i nizem zetone. Ispalo bogami gaca, carapa, baba Ruzica, opanci, zgazeni zeka i 2 vagona zita i kuruza. Cuj creva hladnjaka. Armirana ovde bato, dobili iz Vince, kazu drzi tako reaktor pod kontrolom. Ha, dalje nce moci. 6) Konstantno vodim sa sobom pumpnu stanicu sa kompresorom za vazduh. E inace ne idite kod pirocanaca na pumpe, kompresori su im jajare, daju samo puvalo i to je to. Ni za 0.1 da digne, a guma zvace asfalt duplom sirinom. Kazu pumpajte azotom, a u azotari PA kazu da nemaju na stanju. Bravko, ides ti meni vala na domaci vazduh dok ga ne oporezuju onda ces na drmanje kisele vode.....moramo se snalaziti...
  17. 1 point
    horvat

    Od Stila do Tipa

    Tacno sam imao neki osecaj da je taj primerak brutalan
  18. 1 point
    brankoz

    Stilo - retrovizori

    Od ovih linkova što si mi poslao pravim uputstvo, pa ću da ga odštampam - biće lakše na "terenu". Hvala još jednom na pomoći.
  19. 1 point
    Flex

    Stilo - retrovizori

    Samo polako i nista na silu, lako pucaju zabice. Sent from my SM-G950F using Tapatalk
  20. 1 point
    Flex

    Stilo - retrovizori

    Nista strasno, bar je retrovizor jeftin i lako se menja. Ovde imas objasnjeno kako se menja samo staklo : https://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?/topic/56257-stilo-skidanje-stakla-vanjskog-retrovizora-ali-bez-problema/ A ako zelis da menjas ceo retrovizor procedura je sledeca : 1. Skines mali visokotonac u trouglu (plastika je na zabice, polako vuci) 2. Imas 3xT40 torexa koji drze retrovizor (i kad ih odvijes nece pasti, ima leziste u kom stoji) 3. Skines tapacir (ovde je to odlicno objasnjeno : https://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?/topic/71422-fiat-stilo-skidanje-tapacirunga-vrata-i-lima-ispod-zamena-mehanizma-brave/) 4. Samo iskljucis stari konektor i izvadis retrovizor Sent from my SM-G950F using Tapatalk
  21. 1 point
    neshaoct

    WRC: Italija / Sardinija 2019.

    Ot Tanak pred het-trikom Skoro je izvesno da će posada Toyote sa brojem osam, 31. godišnji Estonac Ot Tanak i njegov suvozač Martin Jerveoja ostvariti zasluženu i vrlo cenjenu pobedu na teškom i nezgodnom makadamu Sardinije, pa će tako taj tandem zabeležiti treću uzastopnu WRC pobedu (posle Čilea i Portugala) u ovoj sezoni. Tako bi Ot Tanak stigao i do liderskog mesta u šampionatu uz dobru razliku u odnosu na pratioce. Naravno, u WRC seriji nikada i ništa nije potpuno sigurno, pogotovo ako se zna da se pred Estoncima nalaze još četiri nedeljna ispita, ali razliika koju je Tanak do sada napravio (25.9 sekundi) nagoveštava sjajan trijumf. Tanak je sada maksimalno motivisan i koncentrisan, zna kakvu prednost ima, tim Toyote je potpuno uigran, i u takvim prilikama je skoro sve predviđeno. Ipak, da ne preterujemo, jer smo na početku ove italijanske priče naglasili da samo jedan poveći kamen može da probuši i najbolju gumu za makadam, a onda promena točka znači gubitak barem dva minuta. Ot Tanak je u Toyoti ove subote pobedio na svim ispitima, a posle 15 brzinaca i podijum je verovatno već rezervisan za njega, kao i za Španca Dani Sorda sa Hyundai-jem i izvanrednog Finca Temu Suninena sa Fordom. Od Tanaka su svi očekivali visok plasman, a prijatno je iznenadio Temu Suninen koji ima samo 24 godine. Pošto do kraja predstoje joč četiri ispita, pravi WRC pritisak doživljava reklo bi se najmlađi. Reli n aSardiniji je baš loš za zvaničnog prvaka sveta, uvek brzog i sjajno promišljenog Francuza Sebastiena Ožiea, kojeg su udarci o kamenje i kvarovi lansirali na samo začelje tabele relija i koji jedinu šansu za bodove vidi na poslednjem ispitu ''power stage''. Gruba podloga i maksimalno velika brzina, a sreće nimalo, razlog su za još jedan probušen pneumatik i lošu poziciju Kris Mika, koji je sve do 15. ispita bio na mestu broj 6, a teški uslovi nisu ovoga puta prijali ni odličnom Belgijancu Tijeri Nojvilu, jednom od favorita ovogodišnje serije WRC. Generalni poredak posle 15 ispita (od ukupno 19): Ot Tanak - Toyota Dani Sordo - Hyundai +25.9s Temu Suninen - Ford +42.9 Elfin Evans - Ford +1.25.4 min Andresa Mikelsen - Hyundai +1.33.3 Tijeri Nojvil - Hyundai +2.32.4 Esapeka Lapi - Citroen +2.58.3 Kris Mik - Toyota +3.53.3 Juho Haninen - Toyota +7.32.2 Kale Rovanpera (wrc 2 pro) - Škoda +7.24.5 preuzeto sa - Auto Blog
  22. 1 point
    neshtry

    Fiat Stilo JTD - NOV NOV NOV by Flex

    Pitaj Flex kakav je onaj što nije sa fejsa Poslato sa POT-LX1 pomoću Tapatoka
  23. 1 point
    Sumarno rečeno, povećanje kompleksnosti 1.9TT u odnosu na "običan" 1.9 16V je što se koristi ovo BorgWarner R2S KP35 + K04 čudo. Ostatak je manje-više isti, klapne su i dalje nešto o čemu može a ne mora da se brine, priča o EGR i DPF je skoro pa univerzalna...
  24. 1 point
    spaad

    Od Stila do Tipa

    Evo malo i izmena. Posle vožnje od NS via IN, pa za BG kupili smo DAS AUTO iz Nemačku. Mogu za sad da kažem da je ono što je bilo napisano u oglasu istina. Radimo reg , mali servis i servis kočnica u fulu od nedelje. Videćemo kako će se pokazati kasnije, ali deluje za sad da je sve OK. Auto ima totalnu propratnu dok. , pa čak i originalnu licencu Navteq za zapadnu Evropu! Paćen je 4900E sa transportom na kućnu adresu. Stavljam i oglas, ekskluzivno ovde u temi da će biti na prodaju na jesen sledeće godine zbog kupovine novog auta. Zadovoljan sam kupovinom, motor se bukvalno ne čuje! Ima tu još par stvari koje govore o tome, a na slikama su. Mislim da sam posle maltretiranja u Inđiji na placu dobio malo vetra u leđa od nekog! Strašno naporan dan !!! Kad vidite Bravo iz Inđije 2014, bežite!!! Imam 49 godina i tako nešto nisam sreo u životu!!! Evo i par slika za sad, na brzinu.
  25. 1 point
    neshaoct

    WRC: Italija / Sardinija 2019.

    Na plažama raj, u brdima reli pakao Ožie stao, Latvala se prevrtao, Lapi menjao točač, Dani Sordo poleteo na prvo mesto, takođe i Kale Rovanpera. To bi bio telegrafski raport o drugom danu relija Sardinija 2019. Teško je svima nama da zamislimo, ali da pokušamo da dočaramo atmosferu na Mediteranu, na ostrvu cveća, ali i poprilične prašine. Negde oko 18 časova na Sardiniji je izmerena temperatura blizu 30 stepeni. Na prelepim plažama, divota. More, more, more...suncobrani, ležaljke, hladna pića i uživanje. Iz neke daljine čuje se čudna grmljavina, međutim otkud to kad je vreme sjajno... U brdima poznatog ostrva završava se drugi dan teškog, ali sve popularnijeg relija koji se kao osma runda boduje za reli šampionat sveta. Čak 88 posada je bilo u četvrtak na startu. Reli na Sardiniji se ove godine boduje za čak osam različitih šampionata - italijanski, italijanski makadam i italijanski Junior, Trofej Yokohama, pa zatim WRC1, WRC2, WRC2 Pro, WRC Junior. Ako smo iskreni i ako se setimo šta smo prognozirali pred početak ove sezone, priznaćemo samima sebi da smo za favorite proglašavali Ožiea, Tanaka, Nojvila. Zaista je tako i bilo u minulih sedam relija, ali niko nije davao šanse Fordu M Sport. Na prva dva ispita bljesnuo je Finac Temu Suninen u Ford Fiesti WRC. Pobedio je dva puta posle odlične vožnje i posle drugog dana drži drugo mesto. Već na ispitu br.4 kamen je zaustavio njegovog zemljaka u Citroenu, Esapeku Lapija - menjao je točak, a pravo razočarenje za francusku fabriku Citroen usledilo je već na ispitu br.5, kada je Ožie idario u stenu i polomio prednje levo vešanje. Ima ogromno vremensko zakašnjenje, međutim, znajući vrhunske mehaničare verujemo da će nastaviti i to sa ciljem da na ispitu ''powerstage'' u nedelju osvoji neki bod. Reli šampionat sveta postaje još zanimljiviji. Ožie već zna da će posle Sardinije najverovatnije izgubiti lidersku poziciju u prvenstvu i da će se šansa za boljitak ukazati Tanaku, Nojvilu, Evansu i možda još nekom. Posle ispita br. 6 lidersku poziciju preuzimaju dva vozača sa istovetenim vremenom, a to je ko zna koja potvrda o ujednačenosti majstora relija. Sordo i Tanak imaju identično vreme u hiljadtimim delovima sekunde - posle nekih 85 kilometara jurnjave po makadamu. Na ispitu br. 6 prevrće se Latvala, pa nastavlja, a na ispitu br. 9 opet pravi grešku zbog koje se našao van staze, ali verujemo da će Jari Mati opet biti raspoložen za jurnjavu. Za kraj i jedan zanimljiv podatak. Među elitom se opet pojavio poznati, 37. godišnji Finac Juho Haninen u Toyoti, tima Tomi Makinena. Posle devet brzinaca je na 9. mestu. Haninen nikada nije bio elitni reli šampion sveta, ali bio je ŠAMPION serije IRC, SWRC i ERC, sva tri puta sa Škodom. On i njegov suvozač Tomi Touninen imali su baš na Sardiniji 2014. godine jedan stravičan udes, kada su posle prevrtanja i izletanja posekli poveće stablo i kada ih je Bog spasio... Plasman posle 9 brzinaca (od ukupno 19): Sordo - Hyundai Suninen - Ford +10.8s Tanak - Toyota +11.2 Mikelsen - Hyundai +20.2 Evans - Ford +20.3 Mik - Toyota +29.5 Nojvil - Hyundai +57.7 Lapi - Citroen +1.03.5 min Haninen - Toyota +2.38.0 Rovanpera (wrc 2 pro) - Škoda +3.01.3 Kopecki (wrc 2 pro) - Škoda +3.01.9 preuzeto sa - Auto Blog
  26. 1 point
    arnage

    Kuda ide ovaj svet?

    Kada struja bude bila besmisleno jeftina da ljudi ne moraju da seku drva i lože cele zime za grejanje i akcize na gorivo ukinute, onda možemo da pričamo o ekologiji. Do tada, sve te priče su zabava za raju i nesposobne ljude na položajima. Demagogija, nusprodukt demokratije na delu...
  27. 1 point
    Nasao sam drugu semu rucice, po toj drugoj semi pinovi su isti iz ecu ali se drugacije povezuju na rucicu, idem malo kasnije da povezem po drugoj semi da vidim sta se desava Sent from my FIG-LX1 using Tapatalk
  28. 1 point
    Fiat Centar: AK Stojanov: AK Kompresor:
  29. 1 point
    neshaoct

    Mercedes G klase / Mercedes EQG

    Mercedes G ''Stronger Than Time'' edition Povodom obeležavanja 40-godišnjice legendarne G klase, Mercedes je aktuelni model ponudio u novom specijalnom izdanju. U pitanju je serija sa zanimljivim nazivom ''Stronger Than Time'' edition, sa AMG Line stajling paketom (sportskiji branici, rroširenja blatobrana, sportski izduvni sistem), alu točkovima od 20 inča, kočionim kleštima sa natpisom Mercedes-Benz, paketom sa elementima od nerđajućeg čelika (pragovi, okvir poklopca rezervnog točka...), kao i Night paketom (zatamnjena svetla i stakla, zatamnjeni detalji eksterijera). Osim navedenog tu su i ''Stronger Than Time'' oznake, crna napa koža u enterijeru sa kontrastnim šavovima u boji zlata, ambijentalno osvetljenje, Burmester surround sound sistem, stakleni panoramski krov, adaptivno oslanjanje, Driving Assistance paket, kao i opcioni Exclusive Interior Plus paket (dvobojna kožna unutrašnjost, drvo, piano black detalji). U paleti su 4.0 litarski twin-turbo V8 benzinski motor sa 310 kW/422KS i 610 Nm, pa šestocilindrični dizelaš sa 243 kW/330KS i 700 Nm, kao i sportski Mercedes AMG G 63 (pod haubom je 4.0 litarski twin-turbo V8 benzinac sa 430 kW/585KS i 850 Nm, u paru sa 9-stepenim automatikom). Mercedes-AMG G 63 od 0 do 100 km/h stiže za 4.5 sekundi i može do maksimalnih 240 km/h. Osim toga, Mercedes AMG G 63 odlikuju i dark chrome prednji gril, matte chrome finiš detalja na eksterijeru, alu točkovi od 22 inča i dvobojni enterijer sa detaljima od ugljeničnih vlakana. preuzeto sa - Auto Blog
  30. 1 point
    darkman14

    Kuda ide ovaj svet?

    apropo roštilja, kad srede uredbu o zabrani pušenja u kafićima i restoranima, može da se rešava i roštilj na ćumur. U kafiću sto do stola jedan pušački, drugi nepušački i ko je ovde looood... Hoćemo da budemo veća Norveška od Norveške a bager samo prebacuje sa jedne strane mosta na drugu da reka ne odnese most
  31. 1 point
    Flex

    Fiat Stilo JTD - NOV NOV NOV by Flex

    Susteri. Sent from my SM-G950F using Tapatalk
  32. 1 point
    Flex

    Fiat Stilo JTD - NOV NOV NOV by Flex

    2 brzine nize, prekrstis se i u preticanje. [emoji23] Sent from my SM-G950F using Tapatalk
  33. 1 point
    bane1321

    Kuda ide ovaj svet?

    To je da doakaju onima što traže sve priloge i ĆUMUR, kad kupuju pljeskavice!
  34. 1 point
    YUgisa

    Kuda ide ovaj svet?

    Smejte se tu a skoro ste imali Reso i u Fiatima
  35. 1 point
    Ovako će skembati i dobre nosače. Bezbolniji način je da ubaci u prvu ,otvori haubu i sam pomera auto napred-nazad. Što se iče podrhtavanja na polasku, ima više razloga Pored navedenih ja predlažem da proveriš ulje u menjaču jer ležaj na glavnom snopu zna da pravi takve probleme, dok ne zakuca.
  36. 1 point
    dekirs

    Kuda ide ovaj svet?

    https://www.instagram.com/p/BynZTF4A2m6/?igshid=1vrbe1spvx0pd
  37. 1 point
    neshaoct

    Filmovi, serije...

    Serija Černobilj: Preživeli inženjer o činjenicama i fikciji u HBO seriji Photo: Wendelin Jacober from Pexels Inženjer Oleksij Breus koji je u nuklearnu elektranu stigao jutro nakon eksplozije, kaže da su neki događaji opisani realistično, a neki - ne. Svega nekoliko sati posle najgore nuklearne nesreće na svetu, inženjer Oleksij Breus ušao je u kontrolnu sobu reaktora broj četiri u nuklearnoj elektrani Černobilj u Ukrajini. Član osoblja elektrane od 1982. godine, on je postao svedok neposrednih posledica katastrofe koja se desila u nuklearnoj elektrani 26. aprila 1986. godine. Priča o katastrofalnoj eksploziji reaktora, ispričana u mini-seriji u koprodukciji HBO-a i Sky, dobila je najvišu ocenu svih vremena za neku televizijsku seriju na stranici IMDB. Rusi i Ukrajinci gledali su je preko interneta, a dobila je i dobre ocene na ruskom sajtu ''Kinopoisk''. Breus je radio sa mnogim pojedincima prikazanim u seriji i dao sud o njoj. Koliko je istine, a koliko fikcije? ''Bio sam iznenađen što su nas uopšte doveli tamo'', priča Breus o dolasku na posao jutro posle eksplozije. ''Reaktor je delovao toliko oštećeno da je izgledalo kao da tu nema šta da se radi.'' Neki od događaja kojima je prisustvovao toga jutra opisani su realistično u seriji, kaže on, ali neke druge opisuje kao fikciju. ''Černobiljska katastrofa je opisana moćno, kao globalna katastrofa u kojoj je stradao veliki broj ljudi. Takođe, emocije i raspoloženje iz tog vremena prikazani su prilično precizno, i među osobljem i među vlastima. Međutim, tehnološki aspekti sadrže neka odstupanja, koja ne moraju da budu laž, već puka fikcija'', dodaje on. Šta je sa glavnim likovima? U središtu priče nalaze se tri ključne ličnosti: direktor elektrane Viktor Brjukanov, glavni inženjer Nikolaj Fomin i zamenik glavnog inženjera Anatolij Djatlov. A Oleksij Breus njihov opis doživljava ''ne kao fikciju, već kao otvorenu laž''. ''Njihove ličnosti su izvitoperene i pogrešno predstavljene, kao da su zlikovci. Oni uopšte nisu bili takvi. Anatolij Djatlov je postao glavni anti-heroj serije zato što su ga ispočetka tako doživljavali radnici nuklearne elektrane, njegovi potčinjeni i uprava. Kasnije se ta percepcija promenila.'' Sva trojica osuđena su na 10 godina u radnom logoru zbog uloge koju su imali u nesreći, a tvorac serije Kreg Mejzin i dalje insistira na tome da je Djatlov posebno bio ''pravi siledžija'', koji je kasnije davao nekredibilne izjave. ''Operateri su ga se plašili'', slaže se Breus. ''Kad je bio prisutan u bloku, svi su bili napeti. Ali koliko god da je bio strog, bio je vrhunski profesionalac.'' Da li su posledice radijacije prikazane verno? Breus kaže da su tvorci serije dobro prikazali dejstvo radijacije na ljudsko telo. Nekoliko sati posle eksplozije, pričao je sa Oleksandrom Akimovim, vođom smene u reaktoru broj četiri, i operaterom Leonidom Toptunovim, koji imaju istaknute uloge u seriji. ''Najblaže rečeno, nisu izgledali dobro'', kaže on. ''Bilo je očigledno da se osećaju loše. Bili su veoma bledi. Toptunov je bukvalno pobeleo.'' U roku od dve nedelje, i Akimov i Toptunov su umrli u moskovskoj bolnici od akutnog radijacijskog sindroma (ARS). ''Video sam i druge kolege koje su radile te noći. Njihova koža bila je jarkocrvena. Kasnije su umrli u bolnici u Moskvi. Izloženost radioaktivnom zračenju, crvena koža, radijacijske opekotine i opekotine od pare bili su ono o čemu su mnogi pričali, ali nikad još nije prikazano ovako. Kad sam završio smenu, moja koža bila je smeđa, kao da sam pocrneo od sunca po čitavom telu. Delovi mog tela koji nisu bili prekriveni odećom - kao što su ruke, lice i vrat - bili su crveni''. U nedeljama neposredno posle eksplozije, umrlo je 29 radnika elektrane i vatrogasaca od ARS-a, izazvanog izloženosti visokim dozama jonizujuće radijacije, prema tvrdnjama sovjetskih zvaničnika. Još dva radnika umrla su od posledica povreda. Telo jednog od njih, Valerija Kodemčuka, nikad nije pronađeno u ruševinama reaktora. Šta je sa vatrom? Vasilij Ignjatenko, prikazan u seriji, bio je među prvim vatrogascima poslatim da suzbije požar. Vatrogasci poslati iz obližnjeg Pripjata nisu znali za izloženost radijacijskom zračenju. Ignjatenko je umro od akutnog radijacijskog sindroma 13. maja 1986. godine. Stigavši na posao tog jutra, Breus kaže da nije video nikakvu vatru. ''Video sam oštećenje u reaktoru broj četiri. Mogli ste da vidite ogoljenu opremu i pumpe. Nije bilo dima niti vatre, samo je iz oštećenog dela kuljala para.'' Većina vatrogasaca polivala je oštećeni reaktor vodom, kaže on. ''Tanki mlaz koji su sipali vatrogasci verovatno je ispario još pre nego što je stigao do reaktora.'' Vatrogasci su zamoljeni i da pomognu u čišćenju radioaktivnog otpada sa krova nakon što je vatra ugašena. Koliko je tačan bio prikaz radnika? Jedna od najdramatičnijih scena u mini-seriji prikazuje tri radnika elektrane kako se dobrovoljno javljaju da uđu u podzemni tunel ispod oštećenog reaktora da otvore vitalni ventil za odvod. Bilo je strahova da će ''lava'' iz otopljenog reaktora stići do vode, izazvavši novu, potencijalno snažniju eksploziju. Suprotno izveštajima da su tri ronioca stradala od radijacijske bolesti kao posledice njihovih radnji, sva trojica su preživela. Šef smene Boris Baranov umro je 2005. godine, dok su Valerij Bespalov i Oleksij Ananenko, obojica glavni inženjeri jednog od odeljaka reaktora, i dalje među živima i žive u glavnom gradu Kijevu. ''To nam je bio posao'', kaže Oleksij Ananenko, koji je tada bio na smeni, dok su ostali dobili naređenje od šefa. Oni su znali gde se nalaze ti ventili, tako da su bili pravi ljudi za taj zadatak. ''Da to nisam uradio, mogli su tek tako da me otpuste. Kako bih našao drugi posao posle toga?'' On ističe nekoliko netačnosti u televizijskoj verziji. Njihova lica samo su delimično bila prekrivena respiratorima kako bi mogli da pričaju među sobom, nije im ponuđena nagrada i nisu dobili aplauz po uspešnom povratku. ''To nam je samo bio posao. Ko bi tome aplaudirao?'' Dovedeni su rudari da prokopaju tunel ispod reaktora kako bi se napravio prostor za razmenjivač toplote, da bi se sprečilo da otopljeno jezgro prođe kroz beton i kontaminira podzemne vode, ugrozivši tako milione života. Temperatura ispod reaktora bila je visoka i u seriji su prikazani kao da su se skinuli do gole kože. ''Oni jesu skinuli odeću, ali ne onako kako je prikazano na filmu, ne skroz do kraja'', insistira Breus, ističući i da njihova uloga na kraju nije bila ključna za priču. ''Rudari su prikazani kao tvrdi momci koji se ne plaše ničega, ali ne i radnici elektrane.'' Rudari su završili svoj deo posla pre roka, ali do tada se otopljeno jezgro već ohladilo. Koliko je fatalan bio ''Most smrti''? U seriji, stanovnici Pripjata žure do železničkog mosta kako bi bolje videli vatru, nesvesni da će tako biti izloženi radijaciji. Deca su prikazana kako se igraju u radioaktivnoj prašini, koja pada sa neba kao sneg. To je kasnije postalo poznato kao ''Most smrti'', posle izveštaja da su oni koji su tamo stajali navodno umrli od radijacijske bolesti. Ali, Breus veruje da je većina stanovnika Pripjata prespavalo eksploziju, a i on sam je za nesreću čuo tek kad je narednog jutra stigao na posao. ''Nikad nisam čuo da se okupila masa koja je išla da tokom noći gleda vatru'', kaže on. ''U bolnici sam lečen zajedno sa čovekom koji se odvezao biciklom do mosta ujutro 26. aprila. On je dobio blagi tip akutnog radijacijskog sindroma, rekao je lekar. Drugi moj prijatelj koji je lečen u isto vreme rekao je da je imao sastanak sa devojkom blizu mosta te večeri. On je posle imao zdravstvenih problema.'' Kako je predstavljen Sovjetski Savez? Oleksij Breus kaže da je nesreća pomogla da na videlo izađu suštinske manjkavosti sovjetskog sistema. ''Naprimer, ta bespotrebna tajnovitost, koja je postala jedan od uzročnika Černobiljske katastrofe. Kad su operateri pritisnuli crveno dugme, reaktor se nije zaustavio, već je eksplodirao.'' Ali, iako su mnogi pohvalili posvećenost serije detaljima, on smatra da je to i jedna od njenih veliki mana. ''Prikazani su mnogi stereotipi, tipični za zapadnjačku predstavu o Sovjetskom Savezu'', tvrdi Oleksij Breus. ''Velike šolje, votka, KGB svuda.'' Kad se sve sabere i oduzme, međutim, on je zadovoljan što je serija uspela da preusmeri pažnju javnosti na samu nesreću i razmere nastale štete. ''Njene visoke ocene pokazuju da se ljudi i dalje interesuju za Černobilj. To nije samo lokalno interesovanje jedne male grupe ljudi, već ona i dalje postoji na globalnom nivou.'' preuzeto sa - b92.net
  38. 1 point
    djomla

    Samouslužne perionice - lokacije/iskustva

    Deda, opet si neke sumnjive cigare pusio.. [emoji38]
  39. 1 point
    darkman14

    Fiat Stilo JTD - NOV NOV NOV by Flex

    @neshtry vidis da hoce da upotrebi i benzin taman ce biti stilo na benzin
  40. 1 point
    Ima jedan amerikanac tu kod mene, sa tjet i 120 ks. Bivši direktor "zastava prometa", dobio ga preko debele veze...
  41. 1 point
    MS PK

    Fiat Stilo JTD - NOV NOV NOV by Flex

    Ne bre, Treba mu ovo Послато са SM-J330F уз помоћ Тапатока
  42. 1 point
    bane1321

    Kuda ide ovaj svet?

    Zadnja rečenica govori sve... Sudija ga je expresno pustio. Svi pljujemo pandure, ali tvrdim da je sudstvo problem broj jedan! Da taj policajac zna da će pravosudni sistem da stane iza njega, vrlo brzo bi ga savladao i naj* mu se mame, ovako zna da će majmuna sudija pustiti, a da će svaki njegov potez disciplinska dočekati na "keca", zato i imamo onoliko "od ranije poznatih policiji"!
  43. 1 point
    Nidza Savin

    Filmovi, serije...

    Serija je odlicna, ta tvrdnja nije nuzno odredjena time da li je istinita ili ne, u vecoj meri inace i jeste, nego je serija sa stanovista samog zanata kamere, fotografije, kadriranja, zvuka itd itd itd zaista perfektna. Naravno, ona u sebim nosi zapadni narativ o tromoj, losoj, nesavrsenoj Rusiji, a iskreno pitanje je kako bi USA reagovala tih godina da se to njoj desilo, ja mislim da bi cak bila gora i sporija, jer i inace cega god su se dotakli bili su milosrdni i savrseni Naravno, ironican sam. Pricamo o skrivanju, zataskivanju, je i danas aktuelna. To sto bi mi danas mogli brzo da snimimo obicnim telefonom nuklearku koja gori i putem social media ili bilo kojim drugim putem obavestimo druge o tome, ne znaci da u ovom trenutku neko od nas ne krije gomilu stvari....Meni je u ovoj seriji najstrasnije to da ljudi licno i interes stavljaju ispred cak i tamo gde mogu biti zivoti u pitanju, ali i najdivnije to da postoje ljudi koji ce svoj zivot bukvalno zrtvovati zbog drugih. To je onako ajd kazem lep lajtmotiv ove serije. Inace, neko spomenu, i meni je do sada true detective bio no 1, prva sezona naravno, medjutim po kvalitetu izrade Cernobil se priblizio.
  44. 1 point
    vagenovac

    Nissan Micra 1.2 16V K12

    Kazu kupi japanca benzinca ne kvari se, kad crklo kvacilo karike glava, gore nego golf 2.0pd
  45. 1 point
    djomla

    Funny photos

    Sent from my 3310 using Tapatalk
  46. 1 point
    Odvrni dva srafa m6 sa obe strane i maticu m6 sto drži usis filtera na desnom kraku sasije, otkaci selnu na crevu za klapnu gasa,posle samo povici celo kuciste filtera na gore,pozadi se drži samo na gumi.Kad sklonis filter videces 4 bobine,odvrni sraf m8 i masu m6,oizvuci zabicu sa desne strane nosača dzekova,onda otkaci sva 4 dzeka sa bobina i istovremeno izvući dzekove,odvrnes m6 srafove sa bobina ivuces napolje i eto svecica.Svecice se stežu na 18Nm!
  47. 1 point
    YUgisa

    F1: Kanada 2019

    Licno ja ne bih nista kaznjavao dok nema ostecenja na bolidu koji zahteva odustajanje ili momentalan odlazak u pit stop i zadrzao bih jednu promenu pravca na pravcima. Povecao bih bankine u krivinama pa kome je do secenja, samo nek izvoli. A ove nebuloze jao cimnuo je volan 1cm tamo, morao je da dotakne travu i slicne gluposti nisu trkanje....
  48. 1 point
    Semi

    Ford Focus mk3 1.6tdci

    Sto se tice svetala, trebaju ti switchback dual led sijalice, npr. ovako nesto: https://m.aliexpress.com/item/33026480717.html?pid=808_0000_0209&spm=a2g0n.search-amp.list.33026480717&aff_trace_key=312f66490d8f4f00b5dd45c84679d60d-1559997934607-04718-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=8245amp-_YgElU3vC6hWu1NwFw4bhg1559997945931 Stavis ih umesto sijalica za zmigavac, a kraj zice za dnevna vezes na neki osigurac koji ima struju po davanju kontakta. Meni crkla jedna pre neku nedelju, trajala je 7-8 meseci i ne nisam siguran da cu opet da ih stavljam... Kad vec pisem u temi posle sto godina, od novina ugradjeni zadnji parking senzori, Bear sa zujalicom, za sada rade bez greske. I juce montiran letnji alu set Evo i par slika sa starim setom i novim:
  49. 1 point
    - Spominjao je tamo neki zaposleni da prilikom ulaska, kao, prska se auto i od dole. Ispod blatobrana koiko dobaci u par prolaza, ali to je slabo - Ovakvo pranje je valjda za ljude koji neće da se sami bakću uslužnim puškaranjem, da se ne isprskaju. Ili žure, pa samo protrče kroz ovo, stvarno kratko traje ceo proces - Najlepše je sam prati svoj auto. To je uživanje. Danas, kada malo toga možemo raditi oko svojih kola, ovo mu dođe kao rudimentarna osobina kod muškaraca. Napredak u tehnici nam je sve ostalo oduzeo.
  50. 1 point
    Axic

    Fiat Punto mk.2 - koje kvačilo uzeti?

    Sad je za svaki deo pitanje koji je bolji. Sachs sigurno jeste kvalitetniji i bolji ali da li je original ili nije, garancija itd. to više niko ne zna. Ako je već razlika 800 dinara onda uzmi njega.
This leaderboard is set to Belgrade/GMT+02:00

 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...