MODELI - Fiat - Stilo



Kao svaki nov Fiatov model, i Stilo je po?eo svoj ivot pod nazivom 'Form 0'. U pitanju je interni dokument fabrike Fiat u kome se definiu zahtevi koje treba da ispuni novi model, kao i njegove osnovne karakteristike i mogu?nosti. Sve je to bilo 1998. godine.
elja je bila napraviti automobil u srednjoj kompakt klasi, koji ?e postaviti nove standarde Fiatovog predstavnika u najprodavanijoj evropskoj klasi, ali ujedno i najzahtevnijoj klasi automobila imaju?i u vidu konkurenciju ostalih proizvo?a?a.

Potpuno nova koncepcija, nova platforma koja se ne oslanja na prethodni Fiatov model u toj klasi (Bravo/a), novi Stilo je predstavljao najambiciozniji Fiatov projekat do tada.
Najtei zadatak koji je postavljen ispred Fiatovih stru?njaka angaovanih na izradi novog automobila pod ifrovanim nazivom 'projekt 192' je bio ispuniti zahteve dve velike grupe kupaca te klase automobila, tj. i onih koji ele agresivniji auto sa osvrtom na sportske karakteristike, ali i one kupce kojima ?e to biti jedini auto u porodici, i koji zbog toga ele vie mesta, komforniji auto i za dua putovanja.

36 meseci kasnije, automobil je ve? bio ponu?en tritu.
ifrovano ima 'projekat 192' je trebalo zameniti...
Prilikom izbora imena, trebalo je na?i ime koje se lako izgovara i pamti na svim svetskim jezicima, ali opet da ima Italijanske korene, da sadri asocijacije na Italiju.
Zar nije jedna od naj?e?ih asocijacija na Italiju upravo rad njenih dizajnera, njen stil?
Stilo na Italijanskom, Style na Francuskom, Stil na Nema?kom, i Estilo na panskom i Portugalskom, plus ideja kojom su se rukovodili ininjeri prilikom pravljenja novog modela...i novo ime je bilo tu... - Stilo.
2001. godine u prodaju je puten naslednik modela Bravo/a, koji su ostvarili zavidan trini uspeh, a sa njima je Fiat osvojio jo jednu titulu Evropskog automobila godine 1996.

Konzervativno re?eno, Stilo je pravljen sa jednm karakterom, ali sa dve li?nosti jer su verzije sa 3 i 5 vrata me?usobno dosta razli?ite uklju?uju?i duinu i visinu tih automobila.
Verzija sa 5 vrata je duga?ka 4,25m, 1,76m iroka, i visoka 1,52m sa me?uosovinskim rastojanjem od 2,60m.
Verzija sa 3 vrata je kra?a za 7cm, 2cm ira, ali i 5 cm nia.
Tih 5 cm razlike u visini vam se moda ?ini bezna?ajnim, ali u sutini predstavlja veliku razliku jer je ponaanje auta u vonji druga?ije, voza? nie sedi, i ceo auto bolje podnosi agresivniju vonju, dok je verzija sa 5 vrata komfornija, omogu?ava laki ulazak putnika, i prostranija je. Iako i jedna i druga verzija nose istu oznaku modela, u pitanju su ustvari dva auta sa razli?itim voznim osobinama i pogodnostima koje pruaju.

Stilo sa 3 vrata je vie okrenut ka agresivnijoj vonji, i ostavlja dosta prostora za naknadno sre?ivanje shodno eljama vlasnika, dok verzija sa 5 vrata daje vie komfora, vie mesta za putnike, prakti?nija je za upotrebu. Verzija sa 5 vrata moe da ispuni o?ekivanja i onih ljudi koji su razmiljali o MPV klasi automobila, jer upravo Stilo sa 5 vrata ima sve najvanije osobine nekog MPV automobila - lako se ulazi i izlazi, ima dosta prostora unutra, vilje se sedi, ?ime se ostvaruje bolja preglednost i ose?aj kontrole.
Moete samo zamisliti koliko je truda i vremena trebalo da se ispitaju obe verzije na 'crash' testovima, jer tih 5 cm razlike u visini, kao i razlike u poziciji voza?a za volanom, su umnogome doprinele razli?itom ponaanju na testovima verzije sa 3 vrata, od one sa 5 vrata. Me?utim, zahvaljuju?i radu Fiatovih stru?njaka, Stilo je u obe verzije osvojio 4 zvezdice na NCAP crash testu.
Elegantna linija zatvara kabinu vozila koja je prostrana kao monovolumen i prtljanik koji je svojom veli?inom od 410 l (305 l u verziji sa 3 vrata), rekorder u kategoriji.

U Fiat Stilo sa 5 vrata se jednostavno ulazi: visoko sedite osigurava udobnost i bolju vidljivost. Zadnja sedita se mogu preklopiti i gurnuti 16 cm: 8 cm napred i 8 cm nazad (serijski u verzijama Dynamic i Abarth). Modularnost se nastavlja sa seditem suvoza?a sa naslonom koji se preklapa u stoli?. Na zadnjem seditu u verzijama Dynamic i Abarth (i na modelu sa 3 vrata), postoji prakti?an tunel za skije kojeg zatvara naslon za ruke sa integrisanim nosa?em za ?au.
Unutranjost je obloena plianom tkaninom ili platnom u antracit, plavoj ili be boji, a uz doplatu sa interijerom obloenim u kou, jednobojna ili dvobojna verzija.
Fiat Stilo sadri upravlja? koji se moe potpuno regulisati ( po dubini i nagibu), sedita koja se reguliu po visini i u lumbalnom delu, kao i sistem Easy Go kojiomogu?ava pokretanj motora pritiskom na dugme, kao opcija.
Temperament modela sa 5 vrata izraen je i trokrakim upravlja?em i ru?icom menja?a presvu?enom koom (serijski u verzijama Abarth). Deljiva zadnja klupa serijski je deo opreme na svim verzijama. Sportska sedita koja ?vrsto dre vozaca i putnike, na Dynamic i Abarth verzijama vozila su presvu?ena platnom koje se moe reciklirati ili velurom u antracit ili plavoj boji. Na raspolaganju su i jednobojna ili dvobojna kona sedita.

Karavan, odnosno MultiWagon verzija predstavljena je 2002. godine.
Fiat Stilo Multi Wagon je preuzeo prepoznatljivu liniju porodice Stilo ravnih spoljnih linija, napetih povrina, ?vrste forme i jakog vizuelnog efekta. Prednji branik je privla?an i prua ose?aj sigurnosti, staklene povrine su prostrane i kose, dok zadnji deo osvaja irinom i masivnocu. Zadnja svetla i krovni nosa?i nadopunjuju specificnosti vozila ?ine?i ga uo?ljivim.
Prvi utisak ne vara: Fiat Stilo Multi Wagon svojim dimenzijama je u samom vrhu kategorije, a ulaskom u vozilo prostranost i udobnost ne ostavljaju nikoga ravnodunim. Fiat Stilo Multi Wagon raspolae sa tri paketa opreme: Actual, Active i Dynamic, najbogatijim u ponudi.


Motori

Ponuda motora obuhvata benzinske i dizel verzije po?ev od 80KS, pa sve do 170KS, sa manuelnim menja?em sa 5 ili 6 stepeni prenosa, odnosno sa Selespeed sekvencijalnim menja?em za najja?u verziju.

Benzinac 1.2 16v ima 80KS pri 5.500 obrtaja, sa maksimalnim obrtnim momentom od 114Nm pri 4.000 obrtaja. Maksimalna brzina je 172 Km/h, a kod verzije sa 5 vrata je 170 km/h. Naravno da performanse sa ovim najslabijim motorom u ponudi nisu zavidne, i do 100 km-h stie za 13,4s. odnosno 13,8s. u slu?aju verzije sa 5 vrata.
Ali, zato je potronja adut jer po gradu Stilo sa ovim motorom troi 7,9L, a prose?na potronja je tek 6,3L. Verzija sa 5 vrata prilikom gradske vonje troi 8,3L.
Ono to dodatno poboljava performanse je menja? sa 6 stepeni prenosa.

Benzinac 1.6 16v ima 103KS pri 5.750 obrtaja, i 145Nm pri 4.000 obrtaja. Ubrzanje do 100 Km/h je 10,5s , maksimalna brzina je skoro 190km/h, a verzija sa 5 vrata stie do 185 km/h. Gradska potronja je 10L, a verzija sa 5 vrata potroi 10,3L.
Prose?na potronja je 7,3L, odnosno 7,4L kod verzije sa 5 vrata.

Benzinac 1.8 16v ima 133KS pri visokih 6.400 obrtaja i 162Nm obrtnog momenta pri 3.500 obrtaja. Do 100 km/h verzija sa 3 vrata stie za 9,9s, a Stilo sa 5 vrata za 10,2s.
I jedna i druga verzija hvataju 200 Km/h maksimalne brzine, odnosno verzija sa 3 vrata moe i koji kilometar vie.
Motor je izuzetno elasti?an jer 90% svog obrtnog momenta daje ve? na niskih 1.800 obrtaja, ali i dri taj nivo obrtnog momenta sve do 6.000 rpm.
Gradska potronja je preko 11L kod oba modela, odnosno kod verzije sa 5 vrata ide i do 11,5 l na svakih 100 Km. Prose?na potronja je 8.0L.

Benzinac od 5 cilindara 2.4 20v sa Salespeed sekvencijalnim menja?em sa 5 stepeni prenosa, predstavlja najja?i model. Ovaj motor daje Stilu maksimum od 170KS pri 6.000 obrtaja, i 221Nm pri 3.500 obrtaja. Ubrzanje do 100 Km/h traje 8,5s odnosno 8,9s za verziju sa 5 vrata, a maksimalna brzina je 215Km/h. Prose?na potronja najja?ih verzija je neto malo manje od 10L.
Svi benzinci imaju elektronski gas, odnosno 'drive by wire throttle'

Prva dva dizela koja su bila ponu?ena su od 80KS i 115KS.
1.9 8v JTD, sa 80KS pri 4.000 obrtaja i 196Nm pri 1.500 obrtaja, daje Stilu 3v ubrzanje do 100 Km/h za 12,9s odnosno maksimalnu brzinu od 170Km/h. Stilo sa 5v potroi jo malo vie vremena do 100 km/h odnosno 13,3s. Prose?na potronja kod obe verzije ne prelazi 5,5L.

1.9 8v JTD, sa 115KS ima turbinu promenljive geometrije, i interkuler koji nije ugra?en kod slabijeg dizela. Zato i ima vie snage koju osloba?a pri 4.000 obrtaja, i obrtni moment od 255Nm pri 2.000 obrtaja. Ubrzanje do 100 km/h traje 10,3s odnosno 10,7s za verziju sa 5 vrata, a maksimalna brzina je 192Km/h, odnosno 190Km/h za verziju sa 5 vrata. I pored vie snage, prose?na potronja nije ve?a u odnosu na slabiju dizel varijantu.

Od 2004. godine ovi dizeli su zamenjeni sa novom generacijom common rail motora, koji daju jo vie snage, a i benzinac 1.2 16v je zamenjen sa ja?im 1.4 16v od 95KS, uz zadravanje menja?a sa 6 stepeni prenosa.
1,4 16v daje 95KS, i 128Nm obrtnog momenta, a uparen je sa menja?em koji ima 6 stepeni prenosa. U takvoj kombinaciji, Fiat Stilo hvata maksimalnih 180Km/h, a ubrzanje do 100 Km/h traje okruglo 12s. Prose?na potronja je 6,5L.
Novi dizeli su 1.9 M-Jet koji su imali i do 150KS, zavisno koje je godite odre?eni model.
Postoje verzije 1.9 8v M-Jet motora od 120KS kao i 1,9 16v M-Jet 16v od 140KS, ali sa svakom godinom su usledila nova poboljana, i u svojim poslednjim proizvodnim serijama Stilo je dobio 1.9 16v M-Jet od 150KS koji se ugra?ivao i u Alfa Romeo automobile.
Ta najja?a verzija 1.9 M-Jet motora daje i 305Nm obrtnog momenta, omogu?ava Stilu maksimalnu brzinu od 210 Km/h, i ubrzanje do 100 Km/h od 8,8s. Ove performanse motor postie uz samo 5,6l prose?ne potronje.

Osnovna razlika izme?u JTD i M-Jet dizel motora je u broju i vremenu brizganja goriva. JTD brizga 2 puta, a M-Jet vie puta u manjim koli?inama radi boljeg i ?istijeg sagorevanja. Upravo zato se dobija vie snage, a plus su M-Jet motori tii i mirniji.


Oprema

Sve do pojave Fiat Stilo, bilo je nezamislivo da automobili u toj klasi imaju takav nivo opreme. Ure?aji poput automatske klime sa dve zone, elektro podesivih sedita sa mogu?no?u memorisanja optimalnih pozicija, tako da u slu?aju ako je neko drugi vozio Va Stilo, sve moete da vratite pritiskom samo na jedno dugme...ili Cruise Control koji Vam pomae prilikom dugih vonji na otvorenom putu jer odrava zadatu brzinu, ili senzora za kiu koji automatski uklju?uju brisa?e i prilago?avaju njihovu brzinu rada, ili senzora za svetla koji ?e automatski upaliti svetla prilikom ulaksa u tunel, a naravno i no?u, zatim 4 ultrazvu?na parking senzora u zadnjem braniku koji se oglaavaju zvu?nim signalima prilikom pribliavanja nekoj prepreci,
komande na volanu...
Sve su to ure?aji koji su do pojave Fiat Stilo bili isklju?ivo rezervisani za ve?e, luksuznije automobile...

U nivou opreme Activ, Fiat Stilo je opremljen sa ABS+EBD (Electronic Brake Distribution) sistemom, tu je i MSR(sistem koji spre?ava blokiranje pogonskih to?kova prilikom ko?enja motorom na podlozi koja ima loiji grip), zatim ASR (Anti Slip Regulation), 6 vazdunih jastuka, od kojih su vazduni jastuci za voza?a i suvoza?a multistage sa OCS senzorom, sistem zatite od kra?e Fiat Code II, nasloni za glavu na svim seditima, pojasevi u tri ta?ke na svim seditima, ISOFIX, limiteri i zateza?i pojaseva na prednjim seditima.
Standardni paket opreme tako?e obuhvata i Dualdrive elektri?ni servo volan, prednja svetla za maglu integrisana u farove, zadnja svetla za maglu, audio ure?aj, putni kompjuter, upravlja? volana podesiv po visini i nagibu, voza?evo sedite podesivo po visini, kao i sa posebnim podeavanjem lumbalnog dela. Ovaj najnii paket opreme obuhvata i hla?enu-grejanu (u slu?aju kad je aktiviran klima ure?aj) kasetu ispred suvoza?a, pogodnu za odlaganje napitaka ili osetljivih proizvoda, kasetu za odlaganje sitnica ispod voza?evog sedita, centralno zaklju?avanje sa funkcijom dead lock, el. podiza?e prednjih prozora sa senzorom prepreke, to ustvari zna?i da ?e prozor prestati sa svojim kretanjem kad god senzor detektuje prepreku na njegovom putu...npr. drite ruku izba?enu kroz prozor ili sl., a tu si i elektro podesivi retrovizori, koji su ofarbani u boju automobila, i zagrevaju se tokom hladnih dana kako bi se spre?ilo njihovo magljenje.

Dynamic nivo opreme obuhvata sve ovo nabrojano, digitalni klima ure?aj , elektro podesive sve prozore, naslon za ruku i na zadnjim seditima sa integrisanim dra?em za ?au, koni volan, konu ru?icu menja?a, 16-ce alu felne...

Abarth je rezervisan samo za verziju sa benzinskim 2.4 20v motorom.
Pored svega ve? nabrojanog, Stilo u Abarth verziji ima i CONNECT NAV+ umesto standardnog audio ure?aja, Cruise Control, ESP (Electronic Stability Program), aktivni Matrix displej umesto standardnog displeja koji se nalazi izme?u obrtomera i brzinomera. Mogu?e je dobiti i parking senzore, senzore za kiu, senzore za automatsko uklju?ivanje farova, komande na volanu, bo?ne zatitne lajsne, kao i takve lajsne na branicima ofarbane u boju automobila, a verzija sa 3 vrata ima i zadnji spojler.

Svaki Fiat Stilo moe imati par ekskluzivnih opcija poput elektri?nog krova (Sky Window), Easy Go sistem (bez standardnog klju?a), dvozonski automatski klima ure?aj, elektro podesiva kona sedita...


Bezbednost

Napredan projekt i najrazvijeniji sigurnosni sistemi ?ine Fiat Stilo jednim od najsigurnijih automobila. Potpuna zatita polazi od strukture, sa karoserijom i asijom visoke sposobnosti upijanja udaraca. Unutranjost je sadrana tako da pasivna sigurnost bude kompletnija:
serijski se ugra?uju dva prednja multistage vazduna jastuka, bo?ni prednji vazduni jastuci i vazdune zavese. Uz doplatu se mogu dobiti i zadnji bo?ni vazduni jastuci. Prednjim vazdunim jastucima upravlja inteligentan sistem koji zahvaljuju?i senzorima OCS (koji procenjuju teinu i prisutnost suvozaca) i ECS (koji procenjuje ja?inu udarca) omogu?ava razli?ito naduvavanje bo?nih jastuka. Serijski su ugradeni i sigurnosni pojasevi sa limitatorom teine (i zadnji su u?vr?eni u tri ta?ke) kao i Fire Prevention System. Preventivna sigurnost se sastoji i od elektronskog klju?a Fiat Code i sistema Dead Lock koji isklju?uje brave putnika (serijski). Upotpunjena svim najsofisticiranijim i integrisanim elektronskim sistemima za dinami?ku kontrolu vozila, aktivna sigurnost je na zavidnom nivou.

Preko 15.000 sati za kompjuterskim simulacijama, 120 obavljenih crash testova, preko 100 simulacija sudara koriste?i napredni HyGe kompjuterski program, 200 testova bezbednosnih komponenata, 10 potuno novih tipova testova, i 8 specijalizovanih snabdeva?a bezbednosne opreme koji su bili uklju?eni u samo projektovanje novog automobila, su brojke koje pokazuju koliko je Fiat ozbiljno shvatio ostvarivanje postavljenog cilja, odnosno pravljenje jednog od najbezbednijh automobila u klasi. To je i ostvareno, i Fiat Stilo u domenu pasivne bezbednosti jo uvek moe da se poredi sa automobilima iste klase koji su napravljeni i ?itavih 5, 6 godina posle njega...

Ova totalna zatita po?inje sa minimalno 6 vazdunih jastuka
( 2 prednja su multistage ), plus jo dva bo?na vazduna jastuka za zadnja sedita koja dolaze kao opcija, pojasevi na svim seditima u tri ta?ke sa limiterima i zateza?ima, naslonima za glavu na svim seditima i sistemom za spre?avanje poara (FPS).
U goditima mla?im od 2004. bilo je mogu?e naru?iti Fiat Stilo sa 4 vazduna jastuka.
Obratite panju kako se npr. pojasevi dodatno zateu deli? sekunde pre frontalnog udara.
http://www.youtube.com/watch?v=FP9aJz4JYV0

I prilikom projektovanja asije, bezbednost putnika je bila na prvom mestu, tako da Stilo ima posebna oja?anja, kao i predvi?ene zone guvanja koje slue da apsorbuju deo velike sile koje se stvara prilikom sudara.
Fiat Stilo je u obe verzije osvojio 4 zvezdice na NCAP crash testu.

Dva prednja multistage vazduna jastuka se razlikuju od na?ina rada klasi?nih vazdunih jastuka. Do sada, prednji vazduni jastuci su se uvek otvarali istovremeno, i uvek sa najve?om silom i brzinom prilikom otvaranja kako bi zatitili putnike prilikom najteih sudara.
Me?utim, Fiat Stilo ima multistage prednje vazdune jastuke, to ustvari zna?i slede?e :
- ukoliko udar nije sa najve?om silinom, ali ipak zahteva otvaranje vazdunih jastuka, oni ?e se otvoriti samo do tzv. 'prvog stepena'.
- kod ja?ih sudara, vazdu?ni jastuci ?e se otvoriti mksimalnom silinom i brzinom, tj. bi?e aktivirani u 'drugom stepenu'.

Sutina ovakovog sistema otvaranja vazdunih jastuka je njihov maksimalni doprinos o?uvanju putnika, i spre?avanje bilo kakve mogu?nosti da sami vazdu?ni jastuci postanu uzrok mogu?ih povreda ukoliko bi se otvorili 'nesrazmernom' silinom i brzinom.
Suvoza?ki vazduni jastuk se moe ru?no deaktivirati putem brave koja stoji krajnje desno na prednjoj tabli( najbolje se vidi nakon to desna vrata irom otvore), koriste?i klju? za pokretanje vozila. Time je mogu?e staviti i de?ije sedite na suvoza?ko sedite, naravno okrenuto suprotno od pravca kretanja automobila, i ne?e postojati mogu?nost za otvaranje vazdunog jastuka koji bi u takvoj situaciji sigurno doneo vie tete nego koristi.
U slu?aju sudara, elektronska upravlja?ka jedinica obra?uje signale koje dobija od senzora koji mere usporenje, senzora koji registruju da li je sigurnosni pojas stavljen, senzora koji registruje prisustvo suvoza?a, i zavisno od estine sudara aktivira naduvavanje vazdunih jastuka.

Bo?ni vazduni jastuci

Fiat Stilo je opremljen sa 4 bo?na vazduna jastuka koji slue zatiti tela putnika prilikom bo?nih sudara. Dva prednja bo?na vazduna jastuka dolaze kao standard, a dva zadnja bo?na vazduna jastuka su opcija prilikom izbora opreme. Nalaze se u naslonu prednjih sedita i na bo?noj oblozi zadnjih sedita (ako su u opremi i zadnji bo?ni vazdunji jastuci), to zna?i da se maksimalno pilago?avaju poziciji putnika, jer ako pomerite sedite skroz napred, ili pozadi, vazdu?ni jastuci idu zajedno sa vama jer se upravo nalaze u seditima, i tako vam uvek obezbe?uju maksimalnu zatitu.
Zadnji bo?ni vazduni jastuci se tako?e mogu ru?no deaktivirati.

Vazdune zavese

One dolaze kao standardni paket opreme na svim verzijama Fiat Stilo do 2004. godita. Prilikom aktiviranja sputaju se du stakla, i tako tite glavu putnika prilikom bo?nih udara.
One jednako pruaju zatitu putnicima koji se njalaze i napred i pozadi, jer se sputaju celom duinom vozila, a ne samo du prednjeg prozora.
Najbolje ?ete to videti na video klipovima koji su napravljeni tokom crash testova.

Pojasevi i nasloni za glavu

Visinu prednjih pojaseva je mogu?e podesiti u 4 razli?ita nivoa, tako da bez obzira na visinu putnika koji sedi na prednjim seditima, nikome od njih ne?e pojas i?i preko vrata, ve? upravo preko ramena, sobzirom da je mogu?e podesiti njihovu visinu.
U slu?aju sudara, svega par milisekundi pre udara, zateza?i ?e automatski biti aktivirani kao bi telo putnika bilo u idelanoj poziciji prilikom udara i otvaranja vazdunih jastuka. Prednji pojasevi imaju grani?nike sile kojom se zadrava telo putnika, odnosno kojom se spre?avaju povrede na ramenom pojasu prilikom zatezanja pojaseva. Verzije kod kojih se i zadnja sedita mogu pomerati, tako?e imaju limitere i zateza?e na pojasevima.
Sve verzije Stila imaju naslone za glavu na prednjim seditima ?ija visina se moe podeavati, a i putnici na zadnjim seditima imaju istu mogu?nost. Time se spre?ava da glava putnika, prilikom udara od pozadi, 'kasni' za telom i time vrat putnika trpi velike sile koje mogu dovesti do ozbiljnih povreda. Neka vas neko blago gurne od pozadi, pa ?ete najbolje videti kao vam se glava zabacuje pozadi, odnosno kasni za telom.

Kontrolna jedinica i senzori

Fiat Stilo je opremljen najnaprednijim ure?ajima za kontrolu pasivne bezbednosti koji trenutno postoje. Svim tim ure?ajima komanduje centralna jedinica koje se nalazi u prednjem tunelu. Ona prima signale od raznih senzora koji su raspore?eni du automobila, i odlu?uje koji sistemi ?e biti aktivirani i kada. Ova centralna jedinica ?e raditi i ako ?itav auto ostane bez trenutnog napajanja prilikom jakih udara.

Pomenu?emo samo neke senzore kojima je opremljen Fiat Stilo.
- CSA (Crash Severity Algorithm) koji je zaduen za otvaranje prednjih multistage vazdunih jastuka, i odre?uje ho?e li oni biti otvoreni punom silinom ili ne.
- ECS (Early Crash Sensor) koji se nalazi u vratima i omogu?ava centralnoj jedinici da odlu?i ho?e li otvarati i bo?ne vazdune jastuke, zavisno od ja?ine sile koju on izmeri.
- OCS (Occupant Classification Sensor) se nalazi u suvoza?kom seditu, izme?u postave i spoljne navlake sedita. Preko ovog senzora elektronska upravlja?ka jedinica prepoznaje prisustvo putnika i odre?uje njegovu/njenu teinu. To omogu?ava da se u svim uslovima obezbedi najbolja zatita, uskla?ivanjem pritiska naduvavanja suvoza?kog vazdunog jastuka sa teinom suvoza?a. Ako na njemu sedi odrasla osoba, ugra?eni prednji vazduni jastuk je spreman da se aktivira u slu?aju potrebe.
U slu?aju da je suvoza?ko sedite slobodno, prednji suvoza?ki vazduni jastuk se ne?e aktivirati.

Sistem zatite od poara (FPS)

FPS (Fire Prevention System) ugra?en u Fiat Stilo predstavlja poslednju i najmoderniju generaciju ovog zatitnog sistema, integrisan je sa svim ostalim bezbednosnim sistemima od kojih i dobija neophodne parametre za svoj rad, i sa njima ?ini celinu.
Sutina sistema predstavlja prekida? koji kod benzinskih verzija blokira rad pumpe, a kod dizel verzija blokira snabdevanje solenoida gorivom ?im ja?ina udara pre?e udre?enu, unapred zadatu granicu.
Na benzinskim verzijama jo jedan cut-off ventil se nalazi iza rezeorvara. On spre?ava izlivanje goriva iz rezeorvara u slu?aju prevrtanja, udara, ili ote?enja benzinske instalacije. Rezeorvar je napravljen od plasti?nih materijala otpornih na mehani?ka ote?enja i vatru. Ista panja zatiti od poara posve?ena je i svim odvodnim vodovima od rezeorvara ka motoru, kao i zatiti elektri?nih ure?aja u motornom prostoru poput alternatora, alnasera...
Koliko je uspean ovaj sistem govori i jedan od podataka dobijenih prilikom testiranja. Standard koji trenutno postoji u ovom domenu je jedino Ameri?ki, tj. Standard 208, i Fiat Stilo ga je proao sa najve?im ocenama, jer ni kap goriva nije izgubljena tokom prevrtanja vozila pri brzini od 50 Km/h.
Jo jedan test je sproveden po Ameri?kim standardima, a ti?e se udarca od pozadi, kako bi se, izme?u ostalog, testirala otpornost rezeorvara na mehani?ka ote?enja.
Automobil koji stoji u mestu se udara brzinom od 50 Km/h u svoj zadnji deo, i rezultat je bio : bez ote?enja rezeorvara, sa zadnjim vratima koja su se bez problema otvorila posle udara, i sa naslonima za glavu koji su pruili dovoljnu zatitu lutkama koje su bile na zadnjim seditima, tako da nema rizika od povrede vrata i ki?me pri udarcima od pozadi.

Fiat Stilo je podvrgnut i nezavisnim testovima koje rade osiguravaju?e ku?e, kako bi znali koliko je bezbedan odre?eni model, na osnovu ?ega ?e odrediti iznos premije koji vlasnik mora platiti. Naravno, to je auto bolji i bezbedniji, bi?e manja godinja premija osiguranja.
Shodno kriterijumima koje koriste osiguravaju?i zavodi u Nema?koj, Fiat Stilo je ocenjen kao jedan od najbezbednijih automobila u klasi.
Ovi odli?ni rezultati su bili jo bolji kad je u pitanju sli?an test koji se sprovodi u Velikoj Britaniji, naro?ito imaju?i u vidu da tamonje osiguravaju?e ku?e testiraju i nivo fabri?ke zatite od kra?e kao jedan od kriterijuma prilikom odre?ivanja nivoa premije.

Fiat Stilo je jedini model automobila u svojoj klasi koji je opremljen sa ABS, EBD, i ASR ure?ajima kao standard u svim verzijama. Tako?e, Fiat Stilo je jedini auto u svojoj klasi koji nudi ESP kao standard ve? kod verzije sa 1.8 motorom, ili ja?im.
Za slabije verzije, ESP je dostupna opcija.
Svaki Fiat Stilo dolazi sa diskovima na svim to?kovima. Prednji diskovi su samoventiliraju?i dimenzija od 257x22 do 284x22 ili 281x26, zavisno od verzije.
Zadnji diskovi su dimenzija 251x10mm.

ABS, EBD

Svaki Fiat Stilo je opremljen sa BOSCH 5.7 ABS. To je najmoderniji ABS sistem koji trenutno postoji. Sadri 4 aktivna senzora, 4 kanala, i 12 ventilsku kontrolnu jedinicu. ABS sadri i EBD(Electronic Brakeforce Distribution).
Osobenost ovog ABS ure?aja je u tome to njegovi aktivni senzori ne samo to primaju signal od svakog to?ka, ve? sami mogu da obrade taj signal bez slanja u centralnu jedinicu.
Dakle, kod ranijih ABS sistema, ti senzori samo skupljaju podatke (pasivni), i alju ih u centralnu jedinicu, koja ih onda obra?uje. Kod Fiat Stilo, senzori to sami rade, tako da je vreme reakcije skra?eno, to ima za rezultat efikasnije ko?enje. Senzori zbog toga mogu detektovati brzine koje su pribline 0 Km/h, jer pasivni senzori nisu u stanju da detektuju brzinu manju od 4 Km/h. Aktivni senzori su otporniji na visoke temperature, kao i druge negativne spoljne uticaje.
Zbog toga to mogu detektovati i brzine manje od 4 Km/h, aktivni senzori omogu?avaju bolju iskori?enost sistema za satelitsku navigaciju, jer se preciznije moe odrediti poloaj vozila. Poloaj se updejtuje i kad idete veoma malim brzinama (ispod 4 Km/h), to se ne moe uraditi sa pasivnim senzorima, jer oni uopte ne bi ni detektovali pokret vozila tako malom brzinom, i izgledalo bi kao da auto stoji u mestu.
EBD ure?aj, kao integralni deo ABS sistema u slu?aju Fiat Stilo, je pre svega zaduen za raspodelu sile ko?enja na zadnjim to?kovima
ABS ure?aj daje mnoge prednosti kad je u pitanju aktivna bezbednost :
obezbe?uje maksimalnu silu ko?enja, blizu blokade to?kova ali spre?avaju?i je, prilago?avaju?i silu ko?enja razli?itim podlogama, zadravaju?i potpunu upravljivost nad automobilom ?ak i kad je pedala ko?nice do poda pritisnuta (jer to?kovi nisu blokirali), brz odgovor, i skra?enje zaustavnog puta.

Fiat Stilo je standardno opremljen sa BA (Brake Assist)
Na verzijama bez ESP ure?aja, ure?aj je mehani?ki i nalazi se u okviru sistema serva na ko?nicama.
?esto se pominje i pod skre?enicom EVA (Emergency Valve Assistance).
Na automobilima koji imaju ugra?en ESP, BA je elektronski i kontrolie ga centralna jedinica ABS sistema.
BA (Brake Assist) detektuje koliko brzo ste skinuli nogu sa gasa, i pritisli pedalu ko?nice. U rizi?nim situacijama prilikom iznenadnih ko?enja, sve se to odigra veoma brzo, neuobi?ajeno brzo. Ba tu neuobi?ajnu brzinu izme?u putanja gasa i pritiska ko?nice detektuje ovaj sistem, i onda automatski aktivira maksimalnu silu ko?enja bez obzira da li ste Vi pritisnuli pedalu ko?nice do kraja, ili niste. Time se pomae manje iskusnim voza?ima koji u tim trenutcima mogu reagovati uplaeno, ili ?e nedovoljno odlu?no pritisnuti na pedalu ko?nice. BA ?e to uraditi umesto njih, i obezbedi?e maksimalnu silu ko?enja u svakoj rizi?noj situaciji.
Ure?aj omogu?ava skra?enje zaustavnog puta sa brzine od 100 Km/h za 2,8 m, a sa brzine od 130 Km/h zaustavni put je kra?i za 3,6m.

ASR

Fiat Stilo, u standardnom paketu opreme, sadri Anti Slip Regulation.
ASR radi na bilo kojoj brzini, na bilo kojoj podlozi kojom se Fiat Stilo kre?e, tako to spre?ava proklizavanje pogonskih to?kova putem ograni?avnja obrtnog momenta koji se na njih prenosi.
Ovde ponovo dolaze do izraaja aktivni senzori ABS sistema, jer upravo podaci koje oni daju, plus podatak o broju obrtaja motora, su dva glavna faktora za rad ASR sistema.
U uslovima proklizavanja, aktiviraju se dva razli?ita na?ina rada ASR sitema
- ako oba pogonska to?ka proklizavaju zbog prevelike snage prenesene na njih, ASR ?e smanjiti snagu motora koja se na njih prenosi tako to ?e smanjiti otvorenost leptira gasa iako vi ne pomerate nogu sa pedale gasa.
- ako proklizava samo jedan pogonski to?ak, ASR se uklju?uje automatskim ko?enjem tog to?ka, sli?nim efektom kao kod samoblokiraju?eg diferencijala.
Naravno, Vi uopte ne morate pritisnuti pedalu ko?nice jer ?e ASR to uraditi umesto Vas.

ESP

Odravanje maksimalne kontrole nad automobilom u najrizi?nijim uslovima vonje je zadatak ovog sistema. Verzije Fiat Stilo sa benzincem 1.8 i 2.4 su standardno opremljene sa ovim ure?ajem, dok je ESP na listi opcione opreme kod benzinca 1.6 i JTD od 115KS.
Tokom vonje na vozilo deluju i bo?ne i uzdune sile koje je voza? u stanju da kontrolie sve dok gume dovoljno dobro dre put. Me?utim, kad to prijanjanje padne ispod minimalnog nivoa vozilo bo?ne da bei iz pravca koji bi voza? hteo da zadri.
Kod vonje na neravnim putevima ili na putevima pokrivenim velikom koli?inom vode, ledom ili zemljom, moe se pri promenama brzine, ili u kretanju kroz krivine, ili tokom izbegavanja prepreka naro?ito je mogu?e da se izgubi prijanjanje guma za put. Kad senzori otkriju zanoenje vozila, ESP sistem deluje na motor i ko?nice umanjuju?i ili eliminiu?i tu pojavu.

ESP na Fiat Stilo se automatski uklju?uje ( u stand by reim rada) svaki put kad se vozilo pokrene, i nije ga mogu?e isklju?iti. Osnovne komponenete ESP sistema su :
- elektronska upravlja?ka jedinica obra?uje signale koje prima od razli?itih senzora, i na osnovu tih podataka odlu?uje o najprikladnijoj strategiji.
Senzori koji alju podatke :
- senzor koji otkriva poloaj volana
- ?etiri senzora koji o?itavaju brzinu kretanja svakog pojedinog to?ka
- senzor koji prati rotaciju automobila oko vertikalne ose i bo?na ubrzanja.

Srce ESP sistema je njegova upravlja?ka jedinica koja pomo?u podataka dobijenih od pomenutih senzora izra?unava centrifugalnu silu (bo?na ubrzanja), koja se uvek pojavljuje prilikom prolaska vozila kroz krivinu. Senzor zakretanja otkriva okretanje vozila oko vertikalne ose.
Stabiliziraju?e delovanje ESP sistema temelji se na prora?unima elektronske upravlja?ke jedinice. Ona na osnovu podataka sa kojima raspolae prepoznaje manevre koje voza? namerava da preduzme okretanjem volana. Na osnovu podataka koji do nje stiu u mogu?nosti je da svakog trenutka utvr?uje poloaj vozila i uporeuje ga sa putanjom koju voza? eli da prati. U slu?aju da se pojavi razlika izme?u ove dve putanje, upravlja?ka jedinica u deli?u sekunde bira i izvodi najprikladnije dejstvo kako bi se vozilo vratilo na eljenu pitanju. Centralna upravlja?ka jedinica ESP sistema ?e se odlu?iti ili za ko?enje pojedinih to?kova razli?itom snagom, ili ?e i uticati na motor tako ?to ?e umanjiti njegovu snagu koja se prenosi na pogonsle to?kove. Korektivna delovanja su promenljiva i neprekidna sve dok se vozilo ne stablizuje.

Delovanje ESP sistema znatno unapre?uje aktivnu bezbednost u vrlo kriti?nim situacijama, a najvie je od pomo?i kod promenljivih uslova prijanjanja.
Svaki put kad ESP pre?e iz stand by reima rada u aktivno delovanje, to ?e biti prikazano paljenjem odgovaraju?e lampice na instrument tabli sa ciljem da voza?a upozori da se automobil kre?e u uslovima kriti?ne stabilnosti i prijanjanja za put.

Dualdrive

U Fiat Stilo je ugra?en novi elektri?ni servo volan nazvan Dualdrive.
Sistem je toliko revolucionaran kao to su to u svoje vreme bili npr. alternator, elektronsko paljenje, ili pogon na prednjim to?kovima.
Do pojave ovog serva, ininjeri su uvek morali da prave kompromis izme?u lako?e okretanja volana prilikom parkiranja i uopte manervisanja na malim brzinama, ali i neophodnog otpora, radi pove?anja kontrole, koji ?e upravlja? pruati voza?u prilikom vonje na mnogo ve?im brzinama.

Zbog toga je kod Fiat Stilo delovanje elektri?nog serva proporcionalno brzini kojom se kre?ete. to je brzina kretanja ve?a, uticaj serva ?e biti manji, i ima?ete tvr?i volan koji ?e pruiti ve?u preciznost.
Tako?e, sobzirom da nema servo pumpe koju mora pokretati motor, i tako gubiti deo svoje snage na funkciju servo volana, ostaje vie snage koja se moe preneti na pogonske to?kove, a smanjuje se i potronja goriva. Za razliku od starog sistema ( koji mnogi drugi prozvo?a?i jo uvek koriste) kod kojeg je pumpa stalno aktivna, elektri?ni servo se aktivira samo u onom deli?u sekunde kad po?nete da okre?ete volan. Zbog toga se tedi energija, i prose?na kombinovana potronja goriva opada za 3%. To je ista uteda kao da iz automobila izbacite dodatnih 50Kg.
Manja potronja goriva je samo jedna od prednosti, jer se smanjuje i buka sobzirom da nema masivne hidrauli?ne pumpe.
Ovaj sistem je pouzdaniji od klasi?nog sistema, jer nema ulja koje moe da iscuri, nema uticaja jako niskih ili visokih spoljnih temperatura, nema redovne zamene kaia koji pokre?e pumpu...

Kod ovog sistema voza? je u mogu?nosti da tip delovanja servo volana prilagodi uslovima vonje. Sa uklju?enom dodatnom funkcijom 'City', volan ?e biti jo laki i zahteva?e minimalno napora prilikom npr. parkiranja. Volan se tada moe vrteti sa bukvalno jednim prstom.
'City' funkcija se uklju?uje pritiskom na taster koji se nalazi na centralnoj konzoli pored ru?ice menja?a. Isto tako se i isklju?uje, a delovanje funkcije 'City' je naravno prikazano odgovaraju?om lampicom na instrument tabli.
Ne morate se plaiti da ?e 'City' funkcija ostati uklju?ena i pri ve?im brzinama, jer se ona automatski gasi ?im pre?ete 70 Km/h, i tako Vam daje dovoljnu ?vrstinu na volanu koja je najbolje prilado?ena za ve?e brzine kretanja.
Dualdrive sistem je kontrolisan putem upravlja?ke jedinice koja obra?uje podatke sa razli?itih senzora smetenih u automobilu, te ih koristi za upravljanje
elektro-motorom servo volana, omogu?avaju?i optimalne rezultate u svim uslovima vonje.
Elektri?ni servo volan radi samo dok je kontakt klju? u poloaju MAR, a motor radi.

AQS

Air Quality Sensor omogu?ava putnicima u kabini Fiat Stilo da uvek udiu ?ist vazduh, bez obzira da li se nalazite u gradskoj guvi, ili stojite u koloni u nekom tunelu i sl...Ovaj senzor kontrolie funkciju recirkulacije vazduha spre?avaju?i da spoljno zaga?enje bude uvu?eno u kabinu Fiat Stilo kada se nalazite u takvom negativnom okruenju. Bez obzira da li ste ru?no uklju?ili autocirkulaciju vazduha, kad god ovaj senzor detektuje pove?ano spoljno zaga?enje, on ?e automatski uklju?iti autocirkulaciju, i tako spre?iti da prljav vazduh u?e unutra.

Cruise Control

Cruise Control je standard u benzinskoj verziji 2.4 20v, a kao opcija se moe dobiti i u svim ostalim verzijama Fiat Stilo. Moe da se aktivira ako su brzine kretanja ve?e od 30 Km/h. I kada je sistem aktiviran, naglo pritiskanje papu?ice gasa ?e privremeno deaktivirati sistem, i omogu?iti Vam bezbedno preticanje, a nakon putanja pedale gasa, nastavi?e da odrava zadatu brzinu. Ukoliko po?nete sa ko?enjem, sistem ?e naravno opet biti deaktiviran, ali po putanju pedale ko?nice ne?e se automatski vratiti na zadatu brzinu, ve? ?e voza? morati da pritisne RESUME dugme na ru?ici. Ovo je ura?eno iz bezbednosnih razloga.
Potpuno isklju?ivanje sistema se moe uraditi ru?no preko tastera OFF, ili automatski svaki put kad ugasite motor. Prilikom ponovnog startovanja motora, prethodno uneseni parametri vie ne postoje, i imate punu slobodu da zadate neku drugu brzinu.
ASR sistem uvek ima prednost nad Cruise Control, tako da u bilo kojoj situaciji kad se javi potreba za aktiviranjem ASR sistema, to ?e biti ura?eno bez obzira na parametre za rad koji su zadati Cruise Control sistemu. Naravno, opet bezbednost pre svega. Na verzijama Radar Cruise Control sistem prilago?ava i brzinu kretanja saobra?ajnim uslovima.

Komande na volanu

Ova funkcija je mogu?a na svim verzijama Fiat Stilo, a na benzinskoj verziji 2.4 20v dolazi u okviru standardnog paketa opreme. Putem tih tastera je mogu?e kontrolisati audio ure?aj ili CONNECT funkcije, ukoliko je odre?eni model opremljen tim ure?ajem umesto klasi?nog audio sistema.

Sky Window

Fiat Stilo je jedini auto u klasi koji moe imati stakleni - Sky Window. Sitem se sastoji iz pet plo?a koje klize prilikom otvaranja...
Sky Window je krovni otvor koji Vam daje ose?aj da se nalazite u kabrioletu. U 10 sekundi 5 lamela od pojacanog stakla, sa titnicima za sunce i senzorima koji trenutno zaustavljaju zatvaranje ili otvaranje lamela ukoliko im se na putu nade neka prepreka, otvaraju krov velicine 1m2.


Fiat Stilo je u Evropi zamenjen sa novim Bravom 2007. godine, dok se jo uvek proizvodi u Fiatovim pogonima u Brazilu. Verzija koja se pravi je sa 5 vrata, koja se uvek jedino i pravila u Brazilu.
Ura?en je i redizajn 2008. godine sa sitnijim izmenama, tako da ako elite novi Stilo - pravac u Brazil...

AP Sport

Blackstone Tires

Fiat Automobili Srbija