Jump to content
FAS Goran
Vuchina

Punto HGT vs. Punto GT - Tačke na crti

Recommended Posts

Ustali smo sa radnicima prve smene. Retki ranoranioci u autobusima prolazili su preko Savskog mosta, bacajući radoznale poglede prema dve ,,crne tačke“ na točkovima koje su se kretale po Ušću. Ta staza, koju neki zovu ,,beogradska Monca“, kada je prazna, u rano jutro, kod nas je idealno (nazalost i jedino) mesto na kojem je jedan od najatraktivnijih i najprodavanijih malih automobila na svetu, ,,fiat punto“, u ,,HGT“ verziji ,,obogaćenoj konjsikm snagama, mogao da se pokaže u pravom svetlu i dokaže da je bolji, od takođe vatrenog, prethodnika ,,punta GT“. Zahvaljujući ljubaznosti generalnog zastupnika Fiata, kompaniji ,,Delta M“, imali smo jedinstvenu priliku da oba vozila testiramo u isto vreme.

U slučaju novog ,,putna“ može da se napravi izuzetak od pravila da o ukusima ne treba raspravljati. I stručnjaci, i novinari složili su se da je dizajner nove ,,tačke“ zadržao privlačnost stare, i sa nekoliko oštrih linija dodatno pojačao, već postojeći, magnetizam koji je bio privukao čak četri miliona kupaca, otkako je 1993. ,,putno“ prve generacije sišao sa proizvodne trake.

Ali, kada se stari i novi auto parkiraju jedan pored drugoga, najbolje može da se primeti i to da forma aktuelnog modela nije samo mamc za oči. Nova ,,tačka“ je prostranija, što se naročito oseća na zadnjim sedištima, gde sa punim opravdanjem postoje tri kompleta sigurnosnih pojaseva i nasloni za glavu za tri odrasle osobe. One, doduše, sede u nešto uspravnijem položaju, ali zato kolenima ne masiraju bubrege putnika na prednjim sedištima. Uz to, u prtljažniku je stvoren dodatni prostor (297 litara), pa po količini prtljaga koju može da ponese, ovaj auto nema pravog rivala u svojoj klasi.

Ljubitelji sportske verzije, koju smo isprobali, zanima, ipak, najviše kakv je ,,punto HGT“ u odnosu na rivale kada se uporede ubrzanja, maksimalna brzina i vozne osobine. Zato smo na našem testu ,,staru i novu tački“ stavili ,,na crtu“. U toj inprovizovanoj trci od nule do ,,stotke“, pustim delom trkačke staze koji vodi paralenlno sa Savskim mostom, se pokazalo da novi model treba prvo da savlada rivala iz sopstvene kuće, pre nego sto se upusti u trku sa jakim konkurentima kakv je, recimo, ,,pežo 206 GTi“. Jer turbo mašina starog vatrenog ,,puntića“, koja za sobom ima 20.000 pređenih kilometara, za nijansu bolje vuče od potpuno novo klasičnog četvorocilindraša iste snage. On će, kada se razradi, nesumnjivo biti u stanju da tu razliku smanji kako bi ovakva ,,trka“ postala neizvesna do ,,foto finiša“. Za sada, naša merenja su pokazala da ,,turbo punto“ stiže do ,,stotke“ za četri desetinke brže i postiže za četri kilometra višu maksimalnu brtinu od nove ,,vatrene tačke“.

Ali, ako nije brži od starog, novi ,,punto HGT“ se lakše i komfornije vozi.

Klasičan benzinski motor se rado odaziva na pritisak pedale gasa već pri 2500 obrtaja, za razliku od stare GT verzije sa turbo punjačem kod koje, kada se desna pedala pritisne naglo, nastaje pauza dok se skazaljka obrtomera ne popne do oznake 3500. Tada se ,,ergela“ ispod haube odjednom probudi, kao da je noko ošinuo bičem, i počne da vuče svom snagom. To uživanje pri ubrzanju traje kraće nego kod novog model, pošto, kao i svi turbo motori, nerado ulazi u visoku ,,turu“. Zato su za upravljanje ,,puntom GT“ potrebni iskustvo i ,,radne navike“ za volanom. Jer da bi se režim rada motora održao u uzanom područiju obrtaja pri kojima dobro ubrzava (između 3500 i 6000), treba daleko češće menjati brzine, nego kod movog modela.

Imamo utisak da je upravo nprecizna poluga menjača na starom ,,puntu GT“, sa suviše tesnim razmakom između prvog i trećeg stepena prenosa, verovatno koštala skupo mnoge vozače koji su ova kola nastojali da voze onako kako njihova oprema nalaže – u nastojanju da menjaju brzine sportski, brzim pokretima, kada motor dostigne maksimalnu turu, postojala je opasnost da pogode prvu umesto treće brzine. Posledica je mogao da bude sudar klipova i ventila u motoru, često bolniji za kućni budžet vlasnika, nego ,,gužvanje“ limarije.

Naša proba je pokazala da je kod nove ,,tačke HGT“ ova mana potpuno uklonjena. Kada se grubo i brzo šaltuje,na samoj granici broja obrtaja (7500 kod novog modela), u nastojanju da se ostvare što bolja ubrzanja, ručica menjača poslušno pronalazi svoj ,,put“, a vozač ne mora da se brine da će naterati motor u područije koje mu ne bi prijalo. O tome se brine elektronski prekidač koji štiti mašinu od suviše visoke ,,ture“.

Paralelna vožnja punim gasom na pravom delu staze Ušće koji vodi direkto ka Savi, zahtevala je od ,,vatrenih tački“ da se posle trke do ,,stotke“ više puta uzastopno naglo zaustavi. Tom prilikom se pokazalo da ,,punto HGT“ ima i bolje kočnice. Ne samo da efikasnije usporava, nego se i put kočenja ne produžava kada diskovi postanu vrući, što je, inače, mana kod starog modela.

Prednosti nove ,,tačke“ dolaze do izražaja i u krivinama. Očekujući snažan izazov konkurencije u klasi malih automobila sa ,,ljutim začinom“, Fiat se potrudio da njegov novi adut bude stabilniji i brži kada se vozi putevima sa malo saobrćaja, a mnogo krivina koji su, po pravilu, za vlasnike ovakvih kola izazov i poligon za uživanje. Mada se i stari ,,punto GT“ ponaša u krivinama ,,kao na šinama“, tek kada iz njega sedne u model ,,HGT“, vozač shvati da ovako mali i kompaktan auto, može da bude još stabilniji. Pošto je motor nabijen snagom, u vožnji kroz zavoje na granici klizanja veliku pomoć pruža uređaj za kontrolu proklizavanja točkova, koji vraća auto na ,,zadatu“ putanju ako ispolji ,,urođenu manu“ svih modela sa prednjim pogonom – da otkliza ,,nosem“ ka ivici puta.

Zahvaljujući tvrđim amortizerima, potpuno novoj konstrukciji torzione osovine pozadi i smanjenju takozvanih neogibljenih masa na prednjem oslanjajnu ugradnjom viljuške od aluminijumske legure, ,,HGT“ je dodatno sportski ukrućen. Gotovo da se uopšte ne naginje u krivinama, niti pri naglom ubrzanju i kočenju dolazi do promene težišta koje bi uticalo na stabilnost. Tvrdo oslanjajne, međutim, i te kako utiče na udobnost, što se posebno oseća na našim drumovima punim ,,kratera“. Ali, to je cena sportskog doživljaja za volanom koji ovaj auto nesebično pruža. Jedino što vam pri tome uskraćuje jeste reski zvuk ,,navijenog motora“. Zato, ako postoji nešto za čim pri ovoj smeni generacija Fiatovih ,,vatrenih tački“ treba žaliti, onda je to režanje iz auspuha starog modela, što kod vozača stvara opojnu količinu adrenalina uz koju se još više uživa u kokpitu ,,vatrenih kola“.

Tekst preuzet iz časopisa ,,Top Speed", broj 3, jun/jul 2000.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Secam se ovog teksta,mislim da je HGT imao felne Momo Extreme,one sa onim krugovima...Prelep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eee nisu to vrele gume,to je tekst,kao i test,koji je radio topspeed,imam bas taj broj,jer sam pre redovno kupao brojeve od topspeeda,imam oko 25 brojeva,mislim da ce biti u buducnosti prava kolekcija

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...